Skogsnyheter

"Inför Miljöskatt på papper"

10 inlägg 4939 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

"Inför Miljöskatt på papper"

matte57128  
#200261 Läste följande på DN-Debatt och höll på att sätta morgonkaffet i vrångstrupen:
http://www.dn.se/debatt/infor-miljoskatt-pa-papper--och-radda-vara-skogar



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: "Inför Miljöskatt på papper"

rokon  
#200267 Det verkar som att returpapper är något de inte vill kännas vid i deras demagogiska värld.

Avatar Fallback

Re: "Inför Miljöskatt på papper"

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200275 Vissa kommentarer (i DN) är ganska roliga faktiskt. :-)

Två stora skäl till att detta är en dålig idé;
1) Papper som förpackningsmaterial är väl ändå bättre än plast?
2) Sådana här punktskatter är ofta väldigt innefektiva och poänglösa. Danskarna har väl agit bort sin fettskatt nu igen?

Men jag antar att de inte själva tror på idén, utan bara vill skapa debatt.

Användarvisningsbild

Re: "Inför Miljöskatt på papper"

towes  
#200277
rokon skrev:Det verkar som att returpapper är något de inte vill kännas vid i deras demagogiska värld.
Vill minnas att jag hört en chef för Södra Cell nämna att det är upp till 84% returfiber i vissa papperssortiment.

Tio procent skatt som jag förmodar egentligen avser de återstående 16% färska fiber i den produkten torde göra dessa fiber beskattade väl i storlek med sprit och tobak.

Fast de kanske inte tänker så långt på SNF...?

Användarvisningsbild

Re: "Inför Miljöskatt på papper"

totte  
#200337
Fast de kanske inte tänker så långt på SNF...?


Det är i alla fall snällt mot dom att du faktiskt säger att dom tänker :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: "Inför Miljöskatt på papper"

wiktor  
#200364 rädda våraskogar?? :surp: jag trodde att de växte mer än det averkades :surp:

Avatar Fallback

Re: "Inför Miljöskatt på papper"

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200396 Jo, men det växer fel sorts trän, förstår du wiktor. Om du går ut i skogen i sverige idag, så ser du att 99% är bara granåker utan några djur eller andra växter! Jomenserru... ;)

Användarvisningsbild

Re: "Inför Miljöskatt på papper"

värmSkog  
#200398 http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/nyhet ... 2253647-lh

:lol:

Användarvisningsbild

Re: "Inför Miljöskatt på papper"

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200406 Om SNF verkligen vill minska papperskonsumtionen i Sverige, så kan de ju gå före och lägga ner pappersversionen av sin tidskrift "Sveriges Natur". Så väl tryck som distribution av denna tidskrift konsumerar onödiga resurser, och en nedläggning skulle rädda åtskilliga hektar produktionsskog.

Medlemmarna kan ju surfa in på hemsidan istället och de inbesparade pengarna kan ju istället användas för att köpa in lämplig urskog på den öppna marknaden!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: "Inför Miljöskatt på papper"

snubblaren  
#200446 Är det inte heller så att det mesta som är för klent för att bli timmer blir papper? Har svårt att tänka mig att man matar in stamblock på pappersbruken :P

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).