Skogsvagn (Huggarvagnar)

Val av drift på vagn!

17 inlägg 12334 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Val av drift på vagn!

T Landström  
#200298 Går i funderingar att investera lite...
Köpa både vagn och traktor...

Det finns ju en uppsjö av vagnar och nästan lika många olika varianter på drivning...
Vad ska man välja för typ av drivning?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Val av drift på vagn!

erik__j  
#200336 Nytt eller beg

Användarvisningsbild

Re: Val av drift på vagn!

T Landström  
#200339 Blir nog beg!

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av drift på vagn!

rikard_e  
#200352 Mekanisk drift är väl det som driver bäst, sen navdrift och sist rulldrift.

Tror du kommer rätt långt med bara rulldrift vilket är det billigaste alternativet och en 4wd traktor.

Finnsen 9tons Patu/Kesla med rulldrift på blocket nu

Användarvisningsbild

Re: Val av drift på vagn!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200353 Navdrift ger väl en extra bonus, då kan man sitta bakvänd i traktorn vid lastning och driva
fram ekipaget genom att vicka på en hydraulspak, enkelt och smidigt.
Menar alltså hydraulisk navdrift.

Användarvisningsbild

Re: Val av drift på vagn!

T Landström  
#200362 OK! Tack för svaren...

Är ingen brådska med inköpet....utan ska hitta verkligen scanna av marknaden till jag hittar ett bra ekipage till rätt pris...eller om jag köper det var för sig...

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av drift på vagn!

stektlök  
#201888 Hej landström ! Vilken prisklass pratar vi om för hela ekipaget ?

Användarvisningsbild

Re: Val av drift på vagn!

T Landström  
#201897
stektlök skrev:Hej landström ! Vilken prisklass pratar vi om för hela ekipaget ?


Jag vet inte riktigt...beror ju lite på statusen på ekipaget...

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av drift på vagn!

stektlök  
#201919 jo de e klart men är det 100, 300 eller 600 lax vi pratar om 8) eller mer

Avatar Fallback

Re: Val av drift på vagn!

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212025 Jag kom att tänka på en sak idag, hur funkar det praktiskt med drift baklänges?

Ett helt mekaniskt system antar jag drivs via drivhjulsberoende kraftuttag, alltså driver vagnen bakåt direkt man backar.
Men hur funkar det med hydraulisk rull eller navdrift, alltså hur växlar man mellan drift framåt och bakåt?

Användarvisningsbild

Re: Val av drift på vagn!

jonathanA  
#212031 Jag har en liten elspak inne i traktorn med fram/back. Ventilpaketet som sköter växlingen sitter på vagnen, jättesimpelt! Min drivning ligger i samma fart som låg 2:a på valmeten hela varvregistret, kör oftast med snabbväxeln i oxå.
Man har ju inte driften i hela tiden utan den lägger man ju bara i om det behövs.

Användarvisningsbild

Re: Val av drift på vagn!

jonathanA  
#212032 Man kan ju få ett ekipage från ca 150-200tkr och uppåt finns nog ingen gräns!

Avatar Fallback

Re: Val av drift på vagn!

OlaE  
#212064
Slurfi skrev:Navdrift ger väl en extra bonus, då kan man sitta bakvänd i traktorn vid lastning och driva
fram ekipaget genom att vicka på en hydraulspak, enkelt och smidigt.
Menar alltså hydraulisk navdrift.


Vadå, skulle det inte gå med rulldrift?

Iofs vet jag inte hur det är med de mindre vagnarna, men det går bra på min. Väljer fram/back/kran och hög/låg fart med en eljoystick.

Avatar Fallback

Re: Val av drift på vagn!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212085 Mina drivrullar snurrar lika bra åt båda hållen i alla fall och min är både gammal o lite mindre än OlaEs iaf

Avatar Fallback

Re: Val av drift på vagn!

OlaE  
#212112
gnisten83 skrev:Mina drivrullar snurrar lika bra åt båda hållen i alla fall och min är både gammal o lite mindre än OlaEs iaf


Häromveckan satt jag fast i en backe, en vanlig grusväg men med hårdpackad snö på, ej grusad.
Fullt lass med 4m blöt al och björk.
På ena sidan stupade det brant, och på andra sidan var det ett djupt och blött dike, och längst ner svängde vägen kraftigt.
Traktorn kom halvvägs upp, sen slirade alla fyra traktordäcken i snön och ekipaget började kasa baklänges.
Jag slog igång kraftöverföringen och vagnsdriften, och när rullarna gått ner så puttade vagnen hela ekipaget uppför backen.

Då väger traktor och vagn 9 ton - utan lass.
Så jag är väldigt nöjd med rulldrift, det fungerar över förväntan måste jag erkänna.

Men det är fullt möjligt att navdriften är bättre - det kan jag inte svara på.
Klart är att mekanisk drift har bäst kraftöverföringsförmåga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).