Motorsåg och handhållet

Nybörjar renovering av Husq 357

89 inlägg 44656 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa cylinder o kolv till 357 från ebay?

totte  
#182296 Om du inte kan känna några repor med fingrarna så är det bara att sätt ihop det. Lite ränder blir det gärna på kolven särskilt mot avgasporten, om dom inte känns behöver du inte putsa. Men sota av kolvtoppen om det är beläggning och likadant i cylidertoppen.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#182527 Trodde inte det var något fel på vevlagret men efter mera koll i ljus och under lugnare former har jag sett att det är skrot. Så nu behöver det bytas. Vad ska jag byta mer när jag ändå delar sågen? Hur delar man sågen? Ramlar den isär när jag tar ur skruvarna eller behöver man bända? Vilken packning ska jag använda?

Har inte grejat så mycket med såna här små motorer innan men ska bli ett kul långtidsprojekt.
Tror att min har 13mm vevstake då det är en 2002a men om jag byter hela veven passar då en 15mm?
Tycker även plastmuffen som är luftintag i cylinder glappar, några tips eller bara köpa nytt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

totte  
#182535 Det är alltså vevstakslaget som är skrot. Skulle byta även vevlagren då, när jag ändå har isär den. Och så byter man tätningarna, även om dom ser OK ut, är idiotiskt att inte passa på när sågen är riven.

När du lossat alla skruvar så hålls det hela ihop av vevaxel och lager. Kolla noga att allt som håller ihop det är lossat. Bänd inte mellan halvorna, då får man ofta skador som gör att det inte tätar sen.

Om du värmer en halvan med t ex varmluftpistol, lagom tills det inte går att hålla i den eller upp tills en vattendroppe fräser så brukar lagret åka ut utan motstånd. Om det behövs, slå på axeländen med en gummiklubba eller plasthammare. Upprepa på andra sidan.

Byta vevaxel måste du alltså, det går inte att byta vevstakslaget enbart, eftersom axeln är pressad ihop. Krävs specialjiggar och hydraulpress för att dela och sätta ihop den.

Om vevaxeldimensionen får nån annan svara, det känner jag inte till alls.

Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#182563 Då tror jag att jag fattar. Lär nog bli fler frågor innan allt är klart.

Packningen då? Funkar det med flyttande motorpackning från biltema?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#195892 Har nu tagit tag i projektet igen. Beställde grejer från Ebay som kom efter nån vecka. Är istort sett komplett motor, så tror jag byter till de nya kolv och cylinder fast det inte är nog fel på de gamla.

Har hört att man behöver en jigg för att få vevstaken centrerad, vad tror ni om det?
Hur vet man vilket drivhjul man ska ha till såhen då det gamla fattades.
Ska man olja vevlager och vevstake vid montering så de inte går torrt första varven?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

totte  
#195935 Nån jigg lär knappast behövas. Ett par lagom träklossar under kolven när du skall på med cylindern är däremot väldigt praktiskt.

Man skall olja in allting som rör sig, eller nåt rör sig mot, vid montering, alla lager, kolv och cylinder. Axeländarna skall helst fettas in utanför lagren innan tätningarna skall dit.

Se till att vara oerhört noga med att få dit clipsen som håller kolvbulten rätt, så dom verkligen klickar i spåren, annars har du ett ganska givet haveri på gång och det snart.

Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#197423 Går framåt med sågen. Allt har varit isär och tvättats och ikväll monterades nya vevaxeln och lagren.
Ska fortsätta imorn och hoppas sågen går om någon dag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#200208 Har idag monterat ihop de sista delarna som jag väntat på.
Det tråkiga är att sågen inte startar. Vill inte ens tända när jag häller bensin i insuget trotts att gnista finns.
Kan det vara för dålig gnista? Vilken ändå börjar jag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

Phantom  
#200221 Är allt rätt justerat på sågen?
Elektrodgap på tändstift 0,5mm
Avstånd tändspole/svänghjul 0,3mm
Förgasare H - 1 varv ut, L - 1 varv ut.

Är den helt tät i packningar och motorhalvorna? Utan komp så blir det svårt att få den att gå.
Om du tittar på tändstiftet, är det blött eller torrt efter att du dragit några varv?

Om du har ett annat tändstift så skulle jag börja där. Även om du ser gnista så kan den vara för svag.
Alternativt kan du prova att knacka ihop elektrodgapet till 0,4mm på stiftet.

Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#200225 Komp verkar det vara annars hade det väll inte varit något motstånd.
Ska prova ett annat stift och kolla avståndet till tändspolen imorn.
Går tändspolen att flytta? Har inget minne av det från montering.

-1ett varv är det fullt utskruvat och ett varv tillbaka?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

Phantom  
#200229 Ett varv ut är från fullt inskruvat och sen ett varv ut från botten.
Var försiktig när du skruvar in nålen så du inte skadar nålspets och sätet. Så fort du känner ett motstånd så skruvar du ut ett varv. Det är grundjusteringen för sågen. Efter att den startar så gör du finjustering när den är varmkörd, och helst justering i stock så får du den att prestera som bäst.

Tändspolen kan justeras. Inte mycket att justera på men tillräckligt för att den ger för dålig gnista.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

totte  
#200238 Så har du väl kollat att svänghjulet kom rätt på och inte glömt krysskilen? Håller i övrigt med vad Phantom säger.

Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#200265 Svänghjulet är väll omöjligt att trä på om man inte träffar spåret?
Eller är det minnet som sviker mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#200285 Har nu provat flera tändstift utan resultat.
Tändspolen sitter på 0,3 mm nu men inte heller det hjälpte.
Stiftet är blött och gnista finns. Blir dock inte klok på förgasar inställningarna då det inte går att skruva mer än ett halvt varv sen tar stoppen i.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

totte  
#200334
kallen skrev:Svänghjulet är väll omöjligt att trä på om man inte träffar spåret?
Eller är det minnet som sviker mig.


Ja om kilen sitter där, det gjorde den uppenbarligen så då är det ur vägen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).