Skogsröjning

Maskinell Röjning

80 inlägg 66237 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

kallen  
#198077 Ska göra den manuella röjningen billigare ska det stå men det förstod du säkert.
Känns som lösningar som ta vara på det som röjs ner ligger närmare till hands med dagens bio tänk.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

loppan  
#198138 Jag provade att köra stråk med en två meters betesputs i ett slybestånd för fem sex år sedan.
Slyt var lika högt som traktorn och jag körde ca tre meter i mellan.
I mellanzonerna röjde jag sedan manuellt och det blev betydligt enklare när man hade stråken att gå i.

I dag har beståndet slutit sig och det går inte att se att det har körts med traktor i det. Rekomenderar att prova då det verkar funka.

Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198141 Vad hade du för betesputs? Rejäl pjäs eller?

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

machonisti  
#198678
loppan skrev:Jag provade att köra stråk med en två meters betesputs i ett slybestånd för fem sex år sedan.
Slyt var lika högt som traktorn och jag körde ca tre meter i mellan.
I mellanzonerna röjde jag sedan manuellt och det blev betydligt enklare när man hade stråken att gå i.

I dag har beståndet slutit sig och det går inte att se att det har körts med traktor i det. Rekomenderar att prova då det verkar funka.

Vilken typ av röjning. Planterat efter avverkning eller gammal lindmark. Jämn mark mycket stubb osv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

Olav  
#200140 Jag har pratat med en som har en Teho Jätkä, från Use-wood. Samt sett en demo.
På demo dagen imponera maskinen inte, men det var nog fel bestånd.
Enligt föraren funkar maskinen bäst i riktigt tät lövsly.
Å såna är ju inte roliga eller särskilt snabba att röja med röjsåg heller för den delen.

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

loppan  
#200144 Det var ganska slät men stenig igenvuxen betesmark.Körde med en vanlig betesputs med horizontella knivar.Slyt var väl 2-3 cm grovt bara.
Det gäller att ha en traktor som lyfter hydraularmarna rätt högt fast det blir lång stubb.

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

machonisti  
#200176
Olav skrev:Jag har pratat med en som har en Teho Jätkä, från Use-wood. Samt sett en demo.
På demo dagen imponera maskinen inte, men det var nog fel bestånd.
Enligt föraren funkar maskinen bäst i riktigt tät lövsly.
Å såna är ju inte roliga eller särskilt snabba att röja med röjsåg heller för den delen.

Ja inte var funktion i filmen nåt att hänga i julgran heller. Tänker man över reklam och pris måste styrkan finnas fast den ej kommer till sin rätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200181 Dags att stryka denna maskin från listan över lönsamma maskinröjningar? :???:

Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

Olav  
#200185

Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

Olav  
#200186

Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

Boarpan  
#200188 Inte maskinen som diskuteras ovan.
Tror ni att detta skulle kunna vara en lösning. Grot kommer ut och det blir fint att gå i att när man skall röja sen mellan stråken. Kanske lite långt mellan stråken.[youtube][/http://www.youtube.com/watch?v=aLXbko-8qWg]

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

machonisti  
#200195 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aLXbko-8qWg[/youtube]

Boarpan nu kanske?

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

Boarpan  
#200196 Tackar

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

rokon  
#200226 http://www.salixenergi.se/uploads/Pilot ... obaler.pdf slutrapport 2010
"Hanteringskostnaden för Biobalern blir högre än för skörd av flis med fälthack i storskalig
bränsleproduktion till ett värmeverk som är byggt för fuktigt bränsle (50%) och kontinuerligt
inmatning av finhuggen flis. Detta beror delvis på att skörden sker oftare men framförallt på en hög
kostnad för transport och sönderdelning. Den högre betalningsförmågan för torrt bränsle (30%)
räcker inte för att kompensera den extra hanteringskostnaden i ett storskaligt system.
Biobalern passar för småskalig eldning i anläggningar som kräver torrt bränsle, t.ex. mindre
fjärrvärmepannor eller större gårdsanläggningar med satseldning och ackumulatortank med kort
transportavstånd.
Biobalern är tekniskt färdigutvecklad."

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

rokon  
#200230 Och fälthacken som näms som bättre alternativ för storskalig bränsleproduktion ställer stora krav på att inga stenar finnes mm, http://www.salixenergi.se/uploads/Skord ... 2_2013.pdf

Boarpan intressant maskin, men inte i någon av filmerna som finnes med Biobalern så ser man tillstymmelse av sten, så jag förmodar att det är problematiskt även för den maskinen. Dessutom är den tung.
"Maskinen väger 6 ton och är tung i förhållande till hjulutrustningen för svenska förhållanden. Det
finns ingen möjlighet att köra med denna hjulutrustning under de blöta förhållanden som råder vid
normal salixskörd, det krävs tjäle eller torr mark. Det går inte att utrusta maskinen med större hjul
utan omfattande ombyggnad. "

Man måste komma ihåg att för röjningsändamål så är det viktigaste att arbetet blir gjort i tid, samt att om materialet lämnas kvar så bidrar det med kväve till den kvarstånde ungskogen.
Kättingröjaren från Ilsbo kan man få för under 50.000 och den tål sten väger endast 1/10 del, och visst det röjda slyet lämnas kvar, men det gör det ju som regel efter det man gått med röjsågen också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).