Avverkning (slutavverkning)

Julklapp från Södra Skogsägarna

145 inlägg 71414 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

johan85  
#199971 Betalningsförmågan måste finnas. När man kan ge markägaren en premier på 50 kr vid kontrakt. Men det blir ett jävlar motstånd om entreprenören vill ha 2 kr extra kubiken.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199972 Låt mig säga såhär. Virkespriserna har gått ner mer än priserna till entreprenörerna.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199973
Smålandshuggarn skrev:
Mangan skrev:Det tackar vi skogsägare för.


...


Fantastiskt att det faktiskt finns människor som önskar andra sjukdom.
Senast redigerad av Fredrik Reuter tor 04 apr 2013, 17:30, redigerad totalt 2 gånger. Anledning: Raderat olämpligt innehåll.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199974
johan85 skrev:Svårt att tänka mig när maskinen går på timme.


Vilken maskin ?

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199975
Smålandshuggarn skrev:
Mangan skrev:Det tackar vi skogsägare för.


...


+1
Senast redigerad av Fredrik Reuter tor 04 apr 2013, 17:30, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Raderat olämpligt innehåll.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199977 Tycker du det är särskilt civiliserat och mänskligt Klargplutte, att önska sjukdom över någon annan? Hur tänkte du när du anser att jag bör drabbas av obotlig sjukdom. Kan du motivera?

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

johan85  
#199983
Klargplutte skrev:
johan85 skrev:Svårt att tänka mig när maskinen går på timme.


Vilken maskin ?


Skördaren och skotaren

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199985
johan85 skrev:
Klargplutte skrev:
johan85 skrev:Svårt att tänka mig när maskinen går på timme.


Vilken maskin ?


Skördaren och skotaren


Nästan alltid kör dom på kubik.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

johan85  
#199989 Vid normala avv kör de flesta på ackord. Hur många objekt är normala efter gudrun och pär?

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Johan$$on  
#199991
Klargplutte skrev:Poängen jag försökte framföra var att många entrepenörer nog inte har råd till annat än å skriva under ett nytt avtal tyvärr , för utan körning eller möjlighet att sälja verksamheten så kommer nog konkursen betydligt fortare än om man kör med förlust.


Fast det är ju exakt den här mentaliteten som har lett till att lönsamheten är som den är, accepterar man för dåliga avtal har man fan inte rätt att komma och gnälla på lönsamheten sedan.

Det är ingen som är tvingad att jobba i skogen, som entrepenör har man tre olika val:
1. Se till att få rimligt betalt.
2. Lägg ner.
3. Köra för underpris utan att ta ut något vidare betalt och hålla käften.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Johan$$on  
#199993
Mangan skrev:Låt mig säga såhär. Virkespriserna har gått ner mer än priserna till entreprenörerna.


Sant men skillnaden är att virkespriserna har varit rekordhöga tillskillnad från priserna till entrepenörerna.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199996 Känns som julstämningen försvann...

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199998
Johan$$on skrev:
Mangan skrev:Låt mig säga såhär. Virkespriserna har gått ner mer än priserna till entreprenörerna.


Sant men skillnaden är att virkespriserna har varit rekordhöga tillskillnad från priserna till entrepenörerna.


Om du tittar realt (efter inflation) så ser du att priserna har varit konstant dalande de senaste 40-50 åren. De där "rekordpriserna" var yttersta kortvariga och kompenserade inte ens för Gudrun. Fortsätter inte drivningskostnaden att sjunka, så kommer volymerna gå ned. Se bara på Norge, där runt en tredjedel av tillväxten är lönt att avverka, eftersom drivingskostnaden är så hög.

Finns det få entreprenörer och mycket jobb går priset upp. Finns det många entreprenörer och lite jobb går priset ner. Det första gällde tex under Gudrun, det andra nu.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Smålandshuggarn  
#199999
Flisaren skrev:Känns som julstämningen försvann...



HaHa nejdå inte alls. Men man måste få slänga käft me nån ibland :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200001
Smålandshuggarn skrev:8-| Fantastiskt att de finns så oerhört avundsjuka o egoistiska människor som ska ha allt men inte låta nån annan få något... Inga namn nämda :mrgreen:


Nej, att nämna namn är du alldeles för feg för tydligen. Då kunde ju någon syna din bluff.

Har du ett jobb nu så att du får in pengar till julklappar åt dina barna? Det har inte jag. Tjänar du över 100:-/h när du jobbar i skogen? Oj, då tjänar du väldigt bra mot jag får in.

Nu när det är jul, kan du hjälpa en arbetsös stackare eller vill du ha alla pengar själv?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).