Vedmaskiner, flishuggar

Test av vedmaskiner

48 inlägg 46492 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Test av vedmaskiner

Magnus ATL  
#199807 Då har vi hittat vår testare och han håller till i Hälsingland. Fem likvärdiga maskiner blir det. För stationärt bruk och traktordrift eller traktor/el. En traktor på högst 80 hkr ska kunna användas för att driva var och en.
Maskinerna i testet är från:
Bala Agri
Hakki Pilke
Tajfun
Japa
Palax

Vi testar under vecka 4 nästa år. Sen får ni kolla in testet i tidningen som kommer ut nån gång i mitten av februari.

   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199813 Härligt, vore fint med nån liten reklamfilm sen?

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

stegmaster  
#199887
Slurfi skrev:Härligt, vore fint med nån liten reklamfilm sen?

Om du vil ha nåt at titta på innan ATL gör sitt test, så finns det lite video på denna YT kanal, från när tyske PROFI testade vedmaskiner i 2008.
Själva testet går kanske at lesa på deras websider (har inte kollat själv).
Om man kollar första videon, så verkar dom ha gått fram med tysk nogranhet, då dom testade. :wink:



http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... c5yd3bTXGA

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

jonathanA  
#199891 Blir det standardmodellerna eller blir det tex. palaxen med joystick? tajfunen har väl en extra vagn för eldrift!? blir det hakki-37?

Avatar Fallback

Re: Test av vedmaskiner

Simon.M  
#212131 Har det vart testet i tidningen än ???

Avatar Fallback

Re: Test av vedmaskiner

Björklyckan  
#212993 Bala Agri bäst i test!

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

herjman  
#213000 Går det inte att förstora, går ju inte att läsa

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

loppan  
#213006 Bala? Jag tolkar det som att det är Tajfun som är testvinnare.
Bala kan köpa annonsplats här som alla andra istället för att lusa ned forumet med smygreklam.

Avatar Fallback

Re: Test av vedmaskiner

Simon.M  
#213019 Kunde ju vart med pris och hur mycket dom producerar på tex 1 timme

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

stegmaster  
#213020 Det lar vel endast vara et Svensk test som kan komma til denna konklusjon (typ som når Tyskarna testar traktorer och Fendt och Deutz alltid toppar). :mrgreen:
Tajfun`n måste ligga hästlengder före alla dessa, och spesielt Bala`n. :surp:
Sverige har en riktig vedmaskin, och den heter inte Bala, utan Kisa. :wink:
Dessutan bordet man vid et riktig test, ha kört minst 5000m3 med varje maskin för at se hur dom fungerar över tid.
Fatter ju at detta inte går i praksis på några veckor, men det er först då man ser vilka som er bra eller mindre bra. 8)

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

stegmaster  
#213021
Simon.M skrev:Kunde ju vart med pris och hur mycket dom producerar på tex 1 timme

Det er vel endast konklusjonen man har på bilden.
Det måste vel vara nån mer tekst i tidningen om detta testet??

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213043
herjman skrev:Går det inte att förstora, går ju inte att läsa

Klicka på bilden, håll ned Ctrl och tryck +

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213044 Frågor jag ställer mig är hur menar de att Palax har en trög spak? Den körs med fingertopparna
så den går inte trögt, sen funderar jag varför bara några av maskinerna behöver höj och sänkbar
arbetshöjd?

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

stegmaster  
#213062 Och hur dom lyckas göra mest ved på 15 min med bala`n, kan man ju endast undra hur dom fick til. :shock:
At bala`n endast har manuell justering av klyvyxan, sägs det inte heller nåt om.
Men jag skulle gärna läst hela testen, och inte bara denna sammenfattingen som man sett så langt.

Avatar Fallback

Re: Test av vedmaskiner

Henrik Petersen  
#213076
loppan skrev:Bala? Jag tolkar det som att det är Tajfun som är testvinnare.
Bala kan köpa annonsplats här som alla andra istället för att lusa ned forumet med smygreklam.


Ved menar du egentlig med att Bala "lusar ner skogsforum med smygreklam". Om du läser nåt her på forumet som du mistänker är reklam har väl even du et ansvar att anmäle det till moderator. Det hjälper inte att sitte fram for sin dator o gnälla.

Henrik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).