Avverkning (slutavverkning)

Julklapp från Södra Skogsägarna

145 inlägg 71416 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

alfred  
#199866 Om jag hade vart entreprenör så hade jag åkt in med nycklen till maskinen till banken och tackat för mig! Och hoppas på att man kommer någorlunda lindrigt undan. Hellre det än, att köra och det inte går ihop sig.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Herr Krånglin  
#199870 Hela branschen är en gåta .
Lånar för flera miljoner var 3-4:e år gör man, många men inte alla kör runt i en dyrare bil.
Maskiner kojer bilar.
Timmerbilar med lampor och lullull.
Chefer från bolagen som glider runt i leasade bilar dyra lundhags arbetskläder i sämsta fall fjällräven :grin: Och gör ingenting (för det mesta).

Osv osv .

Allt detta betalar dessa små pinnar :???:

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199875 Fick brev idag från södra. De vill att man avverka, virke behövs!
Blir väl en ny entreprenör som man ska undervisa nu hur man vill ha
det på fastigheten.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Tosca  
#199876
Röjkvist skrev:Fick brev idag från södra. De vill att man avverka, virke behövs!
Blir väl en ny entreprenör som man ska undervisa nu hur man vill ha
det på fastigheten.

Lej in den ordinarie entreprenören själv och sälj leveransvirke istället.
Då slipper du väl det administrativa påslaget som föreningen brukar ta?

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199881
Mangan skrev:Det tackar vi skogsägare för.


Avverkningspriset ni skogsägare får betala är dock långtifrån det entreprenören får ut per kubik.
Sen händer det ju relativt regelbundet, när det är stort behov av virke förstås, att ni skogsägare blir "bjudna" på avverkningskostnaden av en het inköpare som vill få till en affär.

Det händer dock ALDRIG, oavsett hur marknaden ser ut, att en entreprenör nånsin får ut så mycket som en svensk ettöring extra från ett bolag utan att ha jobbat ihop den själv.


Klargplutte skrev:Vad tycker du att Södras nu fd entrepenörer ska göra i nuläget då ? Sälja skiten , till vem ? Gå i konkurs med enorma skulder ? Köra åt nån av alla dom andra bolagen som skriker efter avverkningskapacitet ?


Känner inte till Södras policy, arbetsområde eller nån av deras entreprenörer alls utan jag pratar rent allmänt om sånt jag hört och vart med om under de senaste snart 20 åren från Mälardalen och norrut men jag tror inte det funkar annorlunda i södra Sverige.

Jag vet om entreprenörer som gått med förlust de senare åren och behövt lägga in många hundratusentals och över miljonen kronor från sina obeskattade reserver bara för att få ett plusresultat på sista raden, ändå gick de med på den senaste sänkningen bolaget gjorde.

Varför man går med på det och sakta jobbar sig emot en konkurs kommer då aldrig jag begripa, bättre och lägga ner direkt om man inte hittar nån annan uppdragsgivare.

Men faktum är att alldeles för många entreprenörer är rent åt h*lvete för dåliga på att räkna ut och framförallt se till att de får betalt tillräckligt för att deras företag ska gå runt.

Och detta utnyttjar givetvis de stora bolagen för de är vinstdrivande företag som inte ger bort nåt i onödan, annat än till sin styrelse och aktieägarna då, och sålänge folk köar för att få köra åt dem kommer inget att ändras.

Sen är det väl lite speciellt just nu med Södra att alla blev uppsagda på en gång men det ändrar inte min åsikt att troligen de flesta som kört även åt Södra har jobbat för alldeles för lite pengar redan innan uppsägningen, precis som i övriga Sverige.

Det gnälls, hotas och klagas lite om priserna men nån månad senare står det iaf en ny maskin i skogen. Hur fasen tror man då att bolaget ska ta en på allvar ?
Sen är det ju en stillastående salumarknad på beg maskiner just nu men det gick att sälja för ett tag sen och det kommer garanterat gå igen i framtiden.

Behöver man t ex 1200kr i timmen för att gå runt och ha lite i vinstmarginal för framtida maskinbyten så funkar det inte att man ligger på 900 och sen går med på sänkningar, det är enkel matematik för mig.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199888 Poängen jag försökte framföra var att många entrepenörer nog inte har råd till annat än å skriva under ett nytt avtal tyvärr , för utan körning eller möjlighet att sälja verksamheten så kommer nog konkursen betydligt fortare än om man kör med förlust.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Bengt.Svensson  
#199899
Tosca skrev:
Röjkvist skrev:Fick brev idag från södra. De vill att man avverka, virke behövs!
Blir väl en ny entreprenör som man ska undervisa nu hur man vill ha
det på fastigheten.

Lej in den ordinarie entreprenören själv och sälj leveransvirke istället.
Då slipper du väl det administrativa påslaget som föreningen brukar ta?

Så har vi gjort på en hel del gallring och det fungerar mycket bra.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199905
Klargplutte skrev:Poängen jag försökte framföra var att många entrepenörer nog inte har råd till annat än å skriva under ett nytt avtal tyvärr , för utan körning eller möjlighet att sälja verksamheten så kommer nog konkursen betydligt fortare än om man kör med förlust.


Jodå jag förstod vad du menade och håller med om att dagsläget inte är vidare bra för nån entreprenör men det ändrar inte faktumet att de haft för dålig betalning redan innan den senaste nedgången och alltså borde ha ordnat bättre betalt, bytt uppdragsgivare eller lagt ner redan innan nedgången.
Om verksamheten inte går runt är det bättre att köra så länge man kan med de gamla grejerna och sen lägga ner istället för att skuldsätta sig mer med nya grejer när det ändå inte går ihop från start.
Bara min åsikt då men jag skulle hellre kursa snabbt än dra ut på det oundvikliga så länge det går.

Ett annat exempel på hur konstigt en del entreprenörer tänker ibland är när de klagar på priset och sen blir glada och nöjda när de istället för ett högre pris får köra mer volym åt bolaget.
De får alltså köra säg 85000 m3 istället för 75000 och tycker då detta är bra samt att andra entreprenörer blir avundsjuka och vill ha detsamma och givetvis får ökad volym de med.
Bolaget får alltså ännu mer volym avverkad till det från början för låga priset och entreprenörerna jobbar nu 25 timmar om dagen 8 dagar i veckan för ett pris som inte går ihop iaf...

Jämför med om jag tycker mjölken är för dyr på ICA, inte fasen blir det billigare om jag istället för att pruta på det felaktiga styckpriset köper fler förpackningar.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Smålandshuggarn  
#199938
Mangan skrev:Det tackar vi skogsägare för.


.
Senast redigerad av Fredrik Reuter tor 04 apr 2013, 17:29, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Raderat olämpligt innehåll.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Smålandshuggarn  
#199942 Hur fungerar de egentligen me bolagens egna maskiner? Går dom med förlust dom me lr :?: Jag menar diesel, chaufförer o reservdelar mm blir la inte billigare för att dom ägs av bolagen så dom borde väl se va de kostar som entreprenör, men de kanske inte funkar så... :???:

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Herr Krånglin  
#199946
Smålandshuggarn skrev:Hur fungerar de egentligen me bolagens egna maskiner? Går dom med förlust dom me lr :?: Jag menar diesel, chaufförer o reservdelar mm blir la inte billigare för att dom ägs av bolagen så dom borde väl se va de kostar som entreprenör, men de kanske inte funkar så... :???:


Körde förut på samma distrikt som sca ägda grupper och där var det riktigt löjligt nya stor kojer som väldigt få entrepenör har råd med .
piloterna hadde alla tänkbara tilläg och ersättningar enligt fackets alla paragrafer.
Alldrig någe problem att ta in maskiner på verkstad eller ringa ut tekniker.

Dock var det väldigt ofta (hela tin) de hadde stora och fina avverkningar.
Och entrepenörer kunde få fara och städa slänter och områden med lägre medelstam som de hadde lämnat :sad:
Förklaringen var den att de var tvungen att hålla planeringen :grin:
Men grov skogen hann de alltid ta ..

Dock skedde en fadäs en gång :wink:
pga att skotarn var på versktad blev virkeslagret för stort och en entrepenör ringdes in för att hjälpa till med skotningen.
Och produktionsledarn råkade skicka med¨både sca gängets bortsättning och entrepenörens.
Det tog hus i h-vete.
Minns inte exakt hur mycket det skillde per kubik men det var över 100 kr och båda maskinerna var 1710:or med als :?:

Efter det har det faktiskt ändrats lite , flera gäng har fått kicken och andra har hotats med att de måste bli skärpa sig eller avvecklas .
De ser ju hur mycket billigare entrepenörer kör..

D

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199953
Smålandshuggarn skrev:
Mangan skrev:Det tackar vi skogsägare för.


...


Du menar herpes? :wink:
Senast redigerad av Fredrik Reuter tor 04 apr 2013, 17:29, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Raderat olämpligt innehåll.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

johan85  
#199959 Klart att entreprenören kör billigare annars skulle inte bolagen använda dom.
Tycker att det är synd om markägaren att han skall få dyrare avv kostnader om det är en bolagsmaskin som våldtar hans skog.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

dwurg  
#199962 Nja skulle tänka mej att de är samma pris för markägaren, bara de att bolaget inte drar in lika mycke på de.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

johan85  
#199969 Svårt att tänka mig när maskinen går på timme.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).