Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

46 inlägg 30552 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

Boarpan  
#190495 För vilken peng

FTG
Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

stektlök  
#190551 Hej boarparn ! Han skulle ringt mig idag men jag återkommer så snart jag kan om hur mycket han ska ha. Men vad tror du om märket jämfört med de andra 2 ?

mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190593 Det är väl kvalitet på dom vad man sett och hört.

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

PeterN  
#190638 Jag köpte en Mowi 85 med 300-kran för snart 8 år sedan. Jag kör gissningsvis ett par lass i veckan i genomsnitt med den, så det borde väl bli knappa tusen lass om jag räknar rätt. Bortsett från en dålig svets i boggin (visade sig ganska omgående & byttes snabbt och smidigt från fabrik) så har den varit helt felfri. Kranen klarar sig med litet oljeflöde så jag behöver inte rusa motorn alltför mycket (Valtra med 73 minutliter?). Min kärra är bara 1,95 bred & kan bli lite vältsjuk i ojämn terräng om man lastar max, men å andra sidan så blir den ju väldigt smidig där det är trångt. Dessutom är den tillverkad i Sverige!


Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190751 Man får vad man betalar för, kör man så mycket som du gör måste man ha rejäla grejor.
Det bör väl bli bra ekonomi på den investeringen utslaget på antal kubik. Verkar funka
bra på filmen.

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

stektlök  
#199381 Hej igen !
Har lånat hem en multiforest 8 ton med 5,1 m parallell kran !

Ja, jag upplevde kranen lite svag en bit ut. Kanske duger till mitt behov men känner samtidigt att det då kanske är bättre att gå upp ett snäpp å slippa störa mig på det i all framtid !!?? :)

Vinsch å ramstyrning har jag inget att anmärka på, 2-spak lättvikspaket funka fint.
Nämde även Mowi men priset är juh helt annat och kanske inte försvarbart för min del även om jag gillar hög kvalite !

Ska nu köra tillbaks den och ta med en 9 ton med 6,3 m vikkran och provköra den med....
När jag väl öppnar "plånkan" ska det inte va några tvivel om vad jag vill ha he he he

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

torsten83  
#199415 Hej du har inte kollat på utnäs vagnarna och var ligger i pris? Dom ser rejäla ut,har själv en vänevagn 9tons som e ett jättefint å rejält bygge. Jag gav runt 75000ex moms för vagnen utan kran med tre bankar(har hål te fyra) stödben broms å belysning . Sen kan man sätta på vilken kran man vill ha ex har ja farmas 8.5meters kran

Användarvisningsbild

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

loppan  
#199428 Hej,min erfarenhet av griplastarkärror är att först i kvalitéskalan kommer Mowi (numera FTG) och Kesla.
Sedan kommer resten och sist kommer Kellfri.

Om du ska ha kärran i 15-20 år så lönar det sig att öppna plånboken lite till och köpa kvalité.
Min första kesslavagn hade vi i 22 år innan den började bli slut och den hade gått många tusen kubik.

En ny vagn ska som du lite är inne på ha ramstyrning,tre bankar,radio winch,6 meters räckvidd om du inte ska bli missnöjd i längden.
Om du ska ta på och av kärran många gånger per år så är lättviktspaket bra annars skaffa en lyft för paketet eller bygg en själv.

Jag vet lite om Multiforest kvalité men dom ser väldigt välbyggda ut för ögat.
Vretens kvalité är inte att jämföra med Mowi och Kesla,dom brukar se rätt illa ut ibland som begagnade.

Köp en dyr Kesla och bli nöjd.
Alt 2 en sex meters Multiforest.

En som plågat Patu Kesla sedan 1988.

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

stektlök  
#199499 Hej Torsten å loppan !!'

Ja mowi är juh i en klass över de jag tittat på och kanske lite för dyr för mig... men ska titta hur mycket det skiljer i slutändan.... kanske är värt att lägga på 30 lax

Kranen som jag testa var 5,1 m och den var lite svag tyckte jag ( ca 270 kg längst ut)... ska säga att jag vill ha en strl större kranför den är mycket starkare!
Ramstyr, vinsch, tre bank, lättviktspaket är givet.

Vad har du för vagn å kran nu då Loppan ? Föredrar du vik eller parallell... testat båda ?

Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

loppan  
#199622 Patu 595(numer Kessla 203t) med 9t vagn,615 cm räckvidd,tre bankar och weimar 1700kg radiowinch.
Jag har alltid haft vikarmskranar men i trånga gallringar så är nog inte parallellkranen så dum tror jag.
En vikarmskran som går att vika ihop bra tar ju inte så mycket plats den heller.

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

rikard_e  
#199637 Har en Patu 525 9 t vagn med 400 hjul -97. Satt förhöjningsstötter på cirka 1 meter när jag köpte den.
Var rätt misshandlad, men inga defekter utom bussningarna i boggivaggan som var utslitna.
Inga sprickor trotts att man kan misstänka överlass.

Än så länge har allt funkar perfekt, är imponerad av vagnen.
Enda jag kommer byta till är en nyare Kesla (patu) med drivning och större kran.

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

stektlök  
#199640 Tjena Loppan å rikard !

Testar MF 9 tons vagn med 6,3 m vikkran på torsdag.
återkommer ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

loppan  
#199642 Försök att borra ett hål i en Patu så fattar man stålkvalitén,fullständigt hopplöst med vanliga borr.

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

rikard_e  
#200157 Skulle göra hål för ett fäste på Patun, Vi har ändå riktigt grymma borr på jobbet.

Men fick ändå slå ett jack med ståldon för att borret inte skulle vandra iväg (4mm borr)

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

stektlök  
#200765 Här kommer bild på vagnar jag kikat på och eller testat.

MF 8t med parallell 5,1 m ligger på 95 000 + moms

Vreten och MF 9t med vikkran på ca 6,5 m ligger på 128 000 + m

Har även tittat på en beg mowi 1250 med 400 kran, radiovinch, stöben, verktygslåda, motorsågfäste, bromsar, lysen... årsmod -10 uttagen -11 Och detta är juh en annan liga vad gäller vagn ! Vad ska man betala för en sån här mowi i mkt gott skick ??? Bild kommer !

Mvh

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).