Inomgårdsmaskiner

Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

69 inlägg 62008 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

Husqy346  
#199355 En nyrustad kvalitets maskin kan väl aldrig bli ett dåligt köp för de pengarna om allt fungerar som det ska och serviceteknikern har skött sitt jobb.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

lars11  
#199358 Nej, fråga är ju vad *"kvalitetsmaskin" är idag. Clasmaskinen känns lika bra mekaniskt som tex Stiga men billigare. Hade jag bara kunnat lista ut vad det var för motor så hade jag känt mig trygg.

Dock är det ju detta snarare hobby- än kvalitetsprodukter men om dom går så är det ok hos mig, alternativet är ju att skotta i timmar varje gång det toksnöar, det är ju inte så att typ korna riskerar att svälta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

Husqy346  
#199361 Jag köpte in min slunga från nått som heter superbilligt.se den fungerar fortfarande men jag har fått börjat skruva i den själv . Gasen håller inte varvtalet och backväxlarna drar inte så det är någon justering där med. Jag har använt den 4 tim.

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

lars11  
#199364
Husqy346 skrev:En nyrustad kvalitets maskin kan väl aldrig bli ett dåligt köp för de pengarna om allt fungerar som det ska och serviceteknikern har skött sitt jobb.


Jag skulle säga att det är rääättt sällan serviceteknikern skött sitt jobb på ett tillräckligt bra sätt. några på tusen typ.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

totte  
#199373
halvproffs skrev:Skaffade genom Blocket en 20 år gammal Ariens snöslunga 10hk till en kompis i helgen. 6000:- och nyrustad med papper på riktig verkstad för 3000kr. Ingen elstart dock. Startade direkt och skickade iväg snön en rejäl bit. Kan ingenting om snöslungor så frågan är om det var ett dåligt köp?

Ursäkta att jag stal tråden lite men det kan ju vara intressant för dig också.


Har för mig att Ariens var rätt bra grejor då, hur dom är nu vet jag inte. Men om den verkar vara i bra skick allmänt så tror jag det var ett vettigt köp. Gissar att den går lika länge till som en ny Stiga, t ex.

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199395
totte skrev:
halvproffs skrev:Skaffade genom Blocket en 20 år gammal Ariens snöslunga 10hk till en kompis i helgen. 6000:- och nyrustad med papper på riktig verkstad för 3000kr. Ingen elstart dock. Startade direkt och skickade iväg snön en rejäl bit. Kan ingenting om snöslungor så frågan är om det var ett dåligt köp?

Ursäkta att jag stal tråden lite men det kan ju vara intressant för dig också.


Har för mig att Ariens var rätt bra grejor då, hur dom är nu vet jag inte. Men om den verkar vara i bra skick allmänt så tror jag det var ett vettigt köp. Gissar att den går lika länge till som en ny Stiga, t ex.


Ariens är fortfarande av bra kvalitet. Lär väl vara steget bakom Honda men några steg framför de svenska märkena.
Kinamaskinerna har jag ingen aning om. Fördomar har jag däremot gott om angående dem :lol:

EDIT: ska förtydliga att fördomarna mot kinamaskinerna inte behöver ha någon bäring i verkligheten, de kan säkert vara helt OK.
Det är viktigt att det går att köpa reservdelar till dem, allting går ju sönder förr eller senare!

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

totte  
#199441 Tack för synpunkten på Ariens, bra att veta! Håller annars helt med dig Palms (inklusive fördomarna :mrgreen: ), därför skall man undvika att köpa kinagrejor från små obskyra importörer som vanligen helt saknar service och reservdelsförsörjning. Köper man på erkända gamla firmor så har man åtminstone vettig garanti och tillgång till delar och möjligtvis lite bättre kvalitetskontroll på grejorna man köper.

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

ord bind  
#199502 jag såg att toro har en kina motor på en del av sina lite störe slungor såg ut att vara en honda Gx kopia. det skall väll mycket till att de stoppar nåt riktigt dåligt i sina maskiner eller vad tror du
Totte? :o

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

axwell  
#199516
totte skrev:Tack för synpunkten på Ariens, bra att veta!


Även Ariens har kinamaskiner, för säkerhets skull i en annan färgnyans.

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

Boarpan  
#199573 Stiga tas upp som en kvalitetsmaskin??? Kan hålla med om att den var en kvalitetsmaskin men nu får man väll leta efter en maskin med mer plast rätta mig gärna.

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

lars11  
#199576
Boarpan skrev:Stiga tas upp som en kvalitetsmaskin??? Kan hålla med om att den var en kvalitetsmaskin men nu får man väll leta efter en maskin med mer plast rätta mig gärna.


Nä, om du läser mer noga så kallar jag dem hobbymaskiner, och jag jämför clas ohlsson med stiga. Tycker själv att Clas verkar mindre plastig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

axwell  
#199588 Plastig eller ej, någon detalj ser ut att vara galvad.

Bra köp ?

http://www.blocket.se/vasternorrland/Bi ... m?ca=4&w=1

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199595
axwell skrev:
totte skrev:Tack för synpunkten på Ariens, bra att veta!


Även Ariens har kinamaskiner, för säkerhets skull i en annan färgnyans.


Japp, och de har ett annat namn också, för säkerhets skull. Sno-Tek är lite billigare Ariens, svarta chassin och kinamotor. Chassit är samma som på motsvarande Ariens-modell, jag tror det iaf.

Just motorer ska man nog inte vara så rädd för, är ju simpla konstruktioner som bör hålla ett tag oavsett vart de görs. Sen om de går sönder så kan man kasta i nästan vad som helst, är ju bara att se till att remskivorna passar. Värre är det med drivning och snöskruv på billiga maskiner om det inte går att få tag i delar, fast det kan ju lika gärna vara så pass exakta kopior att det går att köpa delar till tex Stiga och sätta på en kinaslunga...

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

lars11  
#199611 hm, ja, Stiga snow patrol ser rätt lik julas tex (annan motor dock).
http://www.stiga.se/products/stiga_se/s ... atrol.html
http://www.jula.se/snoslunga-196-cc-510-mm-721163

   TS
Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

lars11  
#200773 Nu har jag fått span på två äldre slungor, tänkte kolla om ni har nån koll på hur dessa är:
1. Stiga ST 610. Funkar men har lite småfel och skrammel i reglagen, men känns helt ok. En äldre slunga, vet ni nåt om den?
2. Jacobsen Homelite imperial 626, äldre maskin det också, verkar gå men vara svårstartad.

Båda är bra objekt för mig, brukar få de flesta motorer att gå bättre än nya.

Men vilken har bäst mekanik? Stigan är säkert en ombrandad slunga av nåt standardmärke men vilket? Hittar man åt den infon så är det lätt och billigt med reservdelar i usa via typ ebay mm.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).