Före och efter jobbet

Att bli skogsmaskinförare?

25 inlägg 24353 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Att bli skogsmaskinförare?

markalb  
#197531 Hej

Jag är intresserad av att utbilda mig till skogsmaskinförare.
Jag är 21 år och gick ut gymnasiet 2010, estetiskt program. Jag har alltså slutbetyg och full poäng (2500).

Jag har kollat runt lite på utbildningar, och hört med lite skolor, men vad jag söker här är förstahands berättelser om hur ni gjorde eller hur ni skulle ha gjort. Finns det någon ljus framtid inom yrket? Jag tror att ni som befinner er här är insatta i det mer än jag själv.

Förslag på vägar att gå för att bli utbildad skogsmaskinförare i första hand och möjlighet till jobb i andra hand, helt enkelt.

Vad tror ni att jag kan göra med till exempel denna utbildningen?

http://alvdalen.com/sv/Alvdalens-Utbild ... treprenor/

mvh



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Att bli skogsmaskinförare?

Åke Nilsson  
#199528 Hej !
Jobb i skogen nuförtiden innebär arbetsresor 8-10 mil enkel väg .
Övernattning i kojor..
Slitsamma skift,
Arbetslöshet över sommaren 3 mån uppsagda.
Ensamjobb

Här i västerbotten är det inte många som fortsätter i skogen trots att dom gått naturbruks.

Sikta på ett arbete som har med miljö eller energi eller bygg att göra !!!

Avatar Fallback

Re: Att bli skogsmaskinförare?

markalb  
#199537 Tack för svar. Jag är fortfarande inne på det. Några andra tips/åsikter att dela?

   TS
Avatar Fallback

Re: Att bli skogsmaskinförare?

VästJämten  
#199666 Hej! Jag går för tillfället på utbildningen du länkade till och jag stortsivs! Nu har jag inte jobbat med skogsmaskiner förut men de förare jag pratat med beskriver inte alls det helvete som Åke gör. Nån kör bara dagskift, en annan hade 15 min resa till maskin, ett annat lag var alltid tre stycken samtidigt på trakten och åt lunch tillsammans i fin huggarkoja så det är inte bara skit.
Men det ingår väl i alla branscher att hata sitt jobb.. Lite synd tycker jag.

Nåja, Älvdalens Utbildningscentrum är iaf en mycket bra skola med många simulatorer, övningsmaskiner och fräscha maskiner i produktion. 931an och Rottneskotaren har bara några hundra timmar på nacken :) Utbildningen är i grunden en maskinförarutbildning men med ekonomi, företagande och ledarskap tillagt. Med andra ord; du lär dig köra och sköta maskin, sköta skogen och driva företag inom skogsbranschen! Man kan nog säga att hälften av klassen har tänkt att köra maskin och hälften starta skogsvårdsföretag(röjning, etc).

Angående framtiden så lär det vara tungt i skogen ett tag till, kanske hela nästa år eller längre. Men jag har hört folk från skogsbolag som faktiskt redan börjat se ljusare på framtiden efter en nattsvart höst. Och förr eller senare så bättrar ekonomin och konjunkturen på sig!

Hoppas detta gav någorlunda svar på dina frågor, och hör gärna av dig om du vill veta mer om utbildningen! :)

Mvh
Gustav

Avatar Fallback

Re: Att bli skogsmaskinförare?

markalb  
#199690 Tack för ditt svar Gustav!

   TS
Avatar Fallback

Re: Att bli skogsmaskinförare?

novis??  
#199693
VästJämten skrev:Hej! Jag går för tillfället på utbildningen du länkade till och jag stortsivs! Nu har jag inte jobbat med skogsmaskiner förut men de förare jag pratat med beskriver inte alls det helvete som Åke gör. Nån kör bara dagskift, en annan hade 15 min resa till maskin, ett annat lag var alltid tre stycken samtidigt på trakten och åt lunch tillsammans i fin huggarkoja så det är inte bara skit.
Men det ingår väl i alla branscher att hata sitt jobb.. Lite synd tycker jag.

Nåja, Älvdalens Utbildningscentrum är iaf en mycket bra skola med många simulatorer, övningsmaskiner och fräscha maskiner i produktion. 931an och Rottneskotaren har bara några hundra timmar på nacken :) Utbildningen är i grunden en maskinförarutbildning men med ekonomi, företagande och ledarskap tillagt. Med andra ord; du lär dig köra och sköta maskin, sköta skogen och driva företag inom skogsbranschen! Man kan nog säga att hälften av klassen har tänkt att köra maskin och hälften starta skogsvårdsföretag(röjning, etc).

Angående framtiden så lär det vara tungt i skogen ett tag till, kanske hela nästa år eller längre. Men jag har hört folk från skogsbolag som faktiskt redan börjat se ljusare på framtiden efter en nattsvart höst. Och förr eller senare så bättrar ekonomin och konjunkturen på sig!

Hoppas detta gav någorlunda svar på dina frågor, och hör gärna av dig om du vill veta mer om utbildningen! :)

Mvh
Gustav

ja att vara tre på sitt skift äta i kojan eller resturang 15min arbetsresa ja det gör ju varje entrepenör men det är kul jobb men för ögonblicket lika ovist som bilbyggare varsel nedläggningar konkurser.Menom tre år kan det vara annorlunda men glöm utopier om du vill köra nya maskiner å ej bli hatad av ägare drivledare

Avatar Fallback

Re: Att bli skogsmaskinförare?

trollskogen  
#199725 Om du e 21 å singel kanse inte resor och att "ligga ute" låter så farligt. Ibland måste man följa sitt hjärta. Å som jag fatta de så e ju återväxten ganska dålig, ja menar inte så många som vill jobba me de du vill. De e bra för er som skolar er.

Men å andra sidan kan de bli press på yrket framöver. Tar man inte redan in många förare östifrån? Ja hade i alla fall velat ha svenska förare man kan snacka med.

Estet sa du? Då har du kanse fler intresse du kan bygga på vid sidan av senare? Som backup om skogen går åt h-e, eller du hittar en fruga som vill ha dej hemmavid? :smile: Alltid bra å ha nåra ägg i var korg.

Avatar Fallback

Re: Att bli skogsmaskinförare?

markalb  
#199771 Jaså, man tar in förare österifrån? Spontant skulle jag inte tro det om skogsbranchen. Är det så i stor utsträckning och ökar det snabbt?

Det verkar ju bra att skola sig ja, för det verkar "inte finnas så många unga som vill hålla på med det" enligt en källa som har kört hela sitt liv.

Jag gick estet-musik, ja. Det var roligt, jag var jätteintresserad av det då men efteråt så kan jag väl tänka att det var slöseri med tid, eftersom att jag inte vill plugga vidare med det och det är ingen yrkesutbildning direkt. Men då det begav sig var jag väldigt hängiven och blev duktig och är fortfarande duktig musiker. Men man kan inte tjäna pengar på det, och musik som yrke verkar vara tämligen tråkigt tycker jag.

Vad tror ni om framtiden som skogsentreprenör egentligen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Att bli skogsmaskinförare?

dexter  
#199839 Om du ska plugga till "pilotutbildning" så när du går ut så ska du vara beredd på ett par saker. Det är ett väldigt ensamt yrke, många gånger är du helt ensam ute i skogen, vilket sätter stora krav på dig som förare. Går det sönder nåt ska du kunna/försöka fixa det efterförmåga. Det kan hända att en slang går sönder och du får knata 400-600m igenom skogen med slang och ibland olja i 30cm snö. Det är ett stressigt jobb och beroende på vem upptagsgivaren är så ska du vara beredd att på du kommer bli "övervakad". Du kommer få redovisa vad du har gjort om du står still en viss tid.

Vissa älskar jobbet i skogen, andra passar helt enkelt inte som pilot på en maskin. det krävs att man har de där "jävlar i nama" i sig, lätt lärd och inte stå me händerna i fickorna. kunna ta initaitiv, vara flexibel och kunna ha framförhållning. man har stort ansvar, skog värd från 5 siffriga belopp till miljoner plus en maskin för ett par miljoner kronor.

nu ska ja inte skrämma dig men så är saningen. men när man kan sitta på huven i solen och käka mat samtidigt men känner stanken från lera i näsan, då vet man att det är vår.

framtiden som entreprenör ser då inte ljus ut om du frågar mig. många entreprenörer har det svårt å gå ihop. bolagen ställer allt högre krav som snart är snudd på orimliga.

ett citat från en gubbe med 30 år i branschen: "skogen är den mest bevakade och kompetenta branchen i sverige, med alla utbildningar vi måste ha" ligger mycket i det enligt mig.


jag har äntligen kommit ifrån skogen, mina knän är paja efter 5år i skotare å skördare. så nu ska ja äntligen börja jobba med det jag ÄLSKAR och inte gillar. PAINTBALL baby, PAINTBALL!

Användarvisningsbild

Re: Att bli skogsmaskinförare?

Åke Nilsson  
#199914 Skogsarbete söderut kanske någon med äldre maskiner kan köra dagtid.

I Västerbotten avvecklade vi kojan som matställe för över 15 år sedan.

Äts till 95% i maskinen 15 min sedan full gas.
Skift mellan 05.00-00.30 vanligt.

Kört i skogen sedan 1989 ...

Avatar Fallback

Re: Att bli skogsmaskinförare?

Herr Krånglin  
#199950 Ofta dålig mottagning på telefon .
Mycket bilåkning på fritiden för att ta sig till jobbet .

Avatar Fallback

Re: Att bli skogsmaskinförare?

Mopar  
#199952 Man får vara glad om det tar en timme till jobbet, som sagt på fritid.
Äta på resturang kanske händer 1ggr/år äta i koja kanske 3ggr/år.
Detta gäller de jag känner som jobbar i skogen(ca15st).

Avatar Fallback

Re: Att bli skogsmaskinförare?

markalb  
#200107
Åke Nilsson skrev:
Kört i skogen sedan 1989 ...



Hur ser du att det har ändrats under dina år? På gott och ont, neutralt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att bli skogsmaskinförare?

Åke Nilsson  
#200145 Mer ansvar , slöare inköpare som bara vevar ner rutan och kollar på objektet sedan kommer man och kör fast eller blir förbannad på att det inte är underröjt , men inte mycket mer i lön än förr.
Större arbetsområde , mer bilresor mot förr.
Pressat arbetstempo ,du får gärna köra på helgen men ingen OB eller Övertid....

Det var bättre förr då man fick ta fram Hva ibland kroppen var i bättre trimm.

Maskinerna blivit mer driftsäkra men man måste vara datorkunnig annars klarar
man sig inte.

Firmabilar eller skorvar som man inte har nytta av privat utan kanske man måste ha
en riktig bil också för att skjutsa barnen.

Det klart bilersättningen med egen bil inte hängt med .
I dag behöver minst ca 45 kr /mil i milersättning om bilen ska gå runt.

Avatar Fallback

Re: Att bli skogsmaskinförare?

snubblaren  
#200158 Hur ser kollektivavtalen ut angående OB och milersättning?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).