Traktorer och processorer

Kylarproblem Valtra

23 inlägg 17696 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kylarproblem Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193795 Snöade kanske i huvet :???: , får tillägga att detta hände för några år sen när jag ännu hade snöröjning

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kylarproblem Valtra

ÅsaNisse  
#193863 Åter till ämnet.
Vad beror läckagen på? Är det bara så enkelt att det är dåliga kylare så kan det ju vara bra att gå till en äkta kylarverkstad och fixa kylet. De brukar veta vad dom gör enligt min åsikt. Är det däremot en problematisk infästning som gör att kylet vibrerar sönder så blir det ju mycket värre, då det återkommer gång egter gång och då borde man kanske ta i lite med hårdhanskarna mot Valtra. De har ju i.o.f.s en förhalningspolitik som gör att kunden ofta ledsnar och ger upp. Dock verkar det vara många drabbade och då kan det ge bättre gensvar om det är många som klagar.

Avatar Fallback

Re: Kylarproblem Valtra

valmet862  
#193889 Vad jag tror största orsaken är att dom är för dåligt gjorda,sen kan man ju också fundera på fastsättningen, bl.a. så är det kanske inte så väldit smart att ha fast gascyl. till motorhuven i kylaren,har tänkt gör om det men är lite taskit med utrymme,borde göra nåt nytt fäste som inte är fast i kylaren. Avvibreringen är väl i mitt tycke okej men kan säkert göras bättre. Har haft stora disskusioner med valtra bl.a. ingenjörer på fabriken. Har fått löfte om att man har bytt tillverkare nu. På dom nya är kylargavlarna utav plast och hela kylaren sitter andra vägen, dvs. cellerna på liggande istället för stående.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kylarproblem Valtra

alfha  
#199523 Våran A83 försvinner det vatten från tror att kylaren läcker på den. Traktorn larmade att det var hög temp på motorn och sen var det ingen värme i hytten. Skulle fylla på vatten i helgen och när jag vred på locket så var det vaccum i behållaren. Om den läcker skulle det inte vara vaccum eller har jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Kylarproblem Valtra

hlb  
#199608 Jo om den läcker vill den suga in motsvarande mängd luft i ett slutet system.
Fyll upp fullt och spana efter fukt i ovankant på kylaren. Bäst är att trycktesta kylaren.
Det slutar nog med en kylarrenovering för drygt tretusen.
Lycka till

Hlb

Avatar Fallback

Re: Kylarproblem Valtra

valtra121A  
#294110 Kan meddela att kylare nummer 6 nu är bytt vid knappa 5000 tim! Fortfarande gratis, då reservdelsgarantin aldrig hinner gå ut......

Användarvisningsbild

Re: Kylarproblem Valtra

Mannfolk  
#294201 Fick ny version kylare i våras :grin: :wink: Helsvetsad i tjock aluminum grym!!

De va 3dje. 2 före som blev utbytta.

Avatar Fallback

Re: Kylarproblem Valtra

valtra121A  
#307540 kan meddela att kylare nr 6 är trasig nu, men vi letar andra alternativ.... har kört 5400 tim, dom håller bara mellan 500 o 900 tim verkar det som. o reservdelsgarantin gäller fortfarande, så det blir gratis igen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).