Uppvärmning

Hälsoeffekter av vedeldning

3 inlägg 5454 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hälsoeffekter av vedeldning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199512 De flesta vedeldande skogsägare bor förstås i mer glesbefolkade områden men en del av oss har fler grannar tätt inpå. För att förbättra min närmiljö bytte jag nyligen kamin till en med sekundärförbränning och märkte en betydande skillnad. Samma effekt ger ju också ett pannbyte.

Nu har SMHI i samarbete med Umeå kommun börjat citat: "mäta partiklar, sot och polyaromatiska kolväten (inklusive bens(a)pyren) i luften samt undersöka vedeldningsvanor, för att kunna beräkna vilka hälsokonsekvenser vedeldning ger.
Under oktober/november inleddes mätningar i Umeå och Vännäs i Västerbotten."

Man får ju hoppas att fler byter sina kaminer och pannor så att vi inte belastas med fler restriktioner.



   TS
Avatar Fallback

Re: Hälsoeffekter av vedeldning

dwurg  
#199566 Fler restriktioner, skatter och konstiga utgifter blir de väl oavsett, hela samhället går ju åt de hållet. Finns helt enkelt alldeles för mycke folk som har alldeles för lite vettigt att göra på jobbet, så dom hittar på både de ena och de andra. Givetvis har pengar en del med de hela att göra också. Nu hörde jag att man måste ha en speciell utbildning för att skotta tak... Jag kan alltså bygga ställning och göra i princip vilket takjobb som helst men får inte skotta de :???: Sverige i ett nötskal.

Avatar Fallback

Re: Hälsoeffekter av vedeldning

Boarpan  
#199572 det känns som om hopplösheten kryper nämre vad det gäller restriktioner. Vad det gäller vedeldning hoppas jag att det kommer bli en uppdelning av tätortsnära och riktiga eldare. Självklart kan det vara surt med en granne som eldar sur ved och du har din ventilation 10m bort.
Vad det gäller certifikat så tror jag att staten går försäkringsbolagens ärende. Det börjar nu bli helt omöjligt att kunna göra ngt så att försäkringen täcker olyckan.
Snart får man nog stå 10m bort ifrån veaklyven med neonfärgad väst och inhägnat område.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).