Traktorn i skogen

Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

124 inlägg 91061 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182214 Företagsförsäkring så du inte blir skyldig en massa pengar om du söndrar nåt
som nån annan äger.

Det är nog bäst att du kollar med försäkringsbolag ifall det lönar sig att ta nån extra försäkring.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

HÅkan N  
#182217
Slurfi skrev:Företagsförsäkring så du inte blir skyldig en massa pengar om du söndrar nåt
som nån annan äger.

Det är nog bäst att du kollar med försäkringsbolag ifall det lönar sig att ta nån extra försäkring.



Det har blev en bra fråga har skogsbruk och hus med uthus som är försäkrade och medhjälp

och olycksfall ,men företagsförsäkring vet jag inte om jag har. det jag tänker mest på är

mina egna redskap eller grejer...

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Mäki  
#182226 Här i Finland kallas det ansvarsförsäkring vilket alla seriösa företagare borde ha och jag skulle inte vilja vara utan den om jag var företagare.

Tänk om du råkar komma åt ett stag till en elstolpe med sly röjaren och drar ner en transformator och det kommer en bärplockar förbi som får hela rasket i huvet, då är egna grejer billiga om du inte har företagsförsäkring.

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182231 Just så, Ansvarsförsäkring.

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Kse  
#182233 Ansvars försäkring är bra att ha och krävs av många bolag.
Sveaskog tex. kräver att man har en som täcker minst 10miljoner och den är inte alls särskilt dyrt, kan rekomendera Länsförsäkringar i det fallet.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Snowblow06  
#182273 Tecknar man ansvarsförsäkringen knutet till en speciell maskin/fordonsindivid eller gäller den för hela ens verksamhet, ex om man har försäkrat grävmaskin täcker den även det man gör med traktorn, bortsett från maskinens och traktorns obligatoriska trafikförsäkring.

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Mäki  
#182310 Ansvarsförsäkringen tecknas för företaget inte någon specifik maskin.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Snowblow06  
#182522 Va bra... trodde min försäkring enbart täckte grävaren

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

lars11  
#199474 ehh, vilka optimister alla är... Nåväl, lite erfarenheter från en som inte har traktor överallt:
Det kan vara svårt att få tag i maskinhjälp för mindre jobb och där kan det finnas en nisch.

Det verkar vara så att på vischan så finns det två sätt att få småjobb gjorda (slaghack i hägnan mot vattnet, fräsa upp 350m2 potatisland/trädgård, enstaka lyft osv.)

1. Om du känner alla grannarna så hjälper dom gärna till. Fast helst inte en gång i månaden. Å då dom inte gärna vill vara giriga och ta betalt, så börjar "tiden tryta".

2. Entreprenadfirman. (Gaahh) vilket ger en timkostnad på flera tusen för småjobb och inget engagemang.

Nånstans däremellan finns en toppennisch för en som inte ska leva på det hela men som vill ha lite cash flow för åtminstone löpande fix på maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199487 Jo det tror jag du har rätt i, lite närmare till och ställer upp anytime borde ju locka nån kund.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

HÅkan N  
#199609
Slurfi skrev:
Maj2012Schaktblad.jpg

Här är mitt ekipage, nån funderade.
Jag har sett dessa som alltför hobbybetonade men där har jag fått ändra mig, den funkar
bra och kräver såklart lite annat körsätt än en 30-tons väghyvel, man får köra några ggr
för att komma ner på djupet för att bottna groparna som nämndes.
Skogsvägar med lite eller inget fint grus på bjuder på en eller annan större sten som man
bryter upp med grusskopan och slänger åt sidan, sen åker man och hämtar en skopa mtrl
att fylla gropen med och mular runt det en stund så blir det bra.
Ett ställe jag körde på bestod av rätt många 20 cm stenar på en sträcka av ca 100m,
jag drog framåtibax samt grävde med skopan tills alla låg uppe på ytan,
då snedställde jag max och puttade ut dem på ena vägsidan, tidsödande men gott resultat.
Det kan inte en väghyvel eller underbett göra så det ger helt uppenbart poäng.
Gissningsvis blir jobbet billigare för kund med traktor & blad jmfr alternativen.
Tar man med sig tippsläpet kan man ju hämta och sprida grus längre sträckor vid behov.




Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199669 Ja det var ju fint, men jag förstod inte vad du menade?

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Boarpan  
#199731 Något som det går att tjäna pengar på är tex, om vägbyggen behöver bevattningsvagnar, en vält hänga på efter traktorn.
Det känns som om det alltid behövs förflyttnings ekipage för grävmaskiner dylikt.

Har själv kört traktordragenvält över tilltänkta husgrunder, underbart jobb instruktion kör långsamt och sätt dig inte.
Det viktigaste för att få lönsamhet är att få betalt trots traktorn arbetar på jämn fin väg med ett lågt varv.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

vedförsäljan  
#199752 Ska man köra i lantbruket krävs nästan att man bara har det effiktivaste,med ett pressat mjölkpris måste det bli kostnadseffiktivr.
Jag tror inte just "heltidsböndee" är nåt att nischa på, små skogs/jordbruk som inte räknar ndast "billigt snabbt" utan att arvetet blir gjort
snökörning är vell bland den västa nishen,oftast är det lågsesong just vintertid.

Även privatpersoner,köra bort ris och virke från uppröjd tomt, mindre snöröjning mm

Bästa är att börja med det man har,eb annons brukar inte vara dyrt

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

HÅkan N  
#202332 Snöröjning är ett lätt sätt att tjäna extra prngar på..










Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).