Traktorn i skogen

Volvo vs övriga märken

73 inlägg 39068 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

axwell  
#199423
Hultebergarn skrev:Inlägg av Hultebergarn » Idag, 08:56
Det som fick mig att tveka var bl.a. Lastarkapaciteten. Kommer att köra balar som väger 3-400 kg samt kunna ta lite grus i skopan. Hur stor 2wd traktor krävs för att kunna göra detta utan problem?


Det där klarar jag med min Yanmar-minitraktor.
Hade en stock som gripen i ATV-vagnen inte fick något bra grepp om,lossade den stocken med pallgafflar.
Den stocken vägde 410 kg, inga problem för lastaren men man skulle uppskatta servostyrning vid såna tillfällen.
Ligger som ett klipp i "Stormen Dagmar"

En traktor i 305:s storlek bör lyfta mer än det dubbla, fast det behövs motvikt och greppet för bakhjulen reduceras speciellt om du behöver backa i motlut,stor skillnad mot en 4wd.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#199459 Har fortsatt mitt vedsågande idag och inser tyvärr;) att det kommer bli väldigt mycket ved att köra hem. Så har spenderat senaste timmarna åt att hitta en firma som kan sälja både traktor och skogskärra. Har hittat en firma som har en Bm 500 med ny handbroms, utan snabbväxel och med trima lastare samt ny snöskopa. Samma firma har även farma vagnar på lager. Vad tror ni om lilla 6 tons vagnen till en 500a? Skulle hamna strax över 100k+ moms. Känns lockande i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Fredrik N  
#199472 Farmas 6 tons vagn tror jag inte har vagns styrning, vilket jag tyker du ska ha.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Valfridsson  
#200479 Jag skulle aldrig välja bort 4wd mot 2wd, det kan mycket väl vara så att jag är för van att köra 4wd för att bemästra tekniken att köra 2wd men jag tycker i alla fall att 4wd är överlägset oavsett om det gäller att lasta grus, dra vagn på sidan om vägen eller vad som helst annat. Min körerfarenhet är väl ganska hyfsad får jag nog ändå säga, jag har växt upp på ett jordbruk och kört traktor dom senaste tio åren minst och skött i princip all traktor körning de senaste fem.

De erfarenheter jag har av traktorer är väl mest från Massey Ferguson, Valmet och lite Volvo. Vore jag du skulle jag nog satsa på en 4wd valmet, typ 305 för att den är enkel och vad jag vet driftsäker och dessutom ganska ren under =bra i skogen, men det är min smak. Jag tror nog de flesta traktorer, har sina för och nackdelar och alla kan nog haverera om man har otur, något jag därför skulle rekommendera är att försöka få tag i en traktor som inte gått för mycet men då stiger ju i och för sig prislappen lite. Och framför allt en traktor som man trivs med då man kör den (provkör).

Att bära balar klarar nog de flesta helhydraliska frontlastare av, men det man ska tänka på är hur mycket man belastar framaxeln och därför skulle jag rekommendera nästan tvinga alla att använda motvikt oavsett om det är 2 eller 4 wd, dels för att framaxeln inte påfrestas lika mycket men även för att traktorn blir stabilare och drar mycket bättre speciellt vid 2wd.

Angående en nyare och tystare hytt så skulle jag även här rekomendera alla att använda hörselskydd oavsett om det är en gammal traktor utan hytt eller en nya med tät och fin hytt, får låter det gör dom oavsett och speciellt utanför eller med en ruta öppen (kliver ur hytten händer ju lite titt som tätt att man gör och öppnar fönster för att få lite ventilation är ju inte heller helt ovanligt

Hoppas jag skrivit nått vettigt som kan vara till hjälp.

Användarvisningsbild

Re: Volvo vs övriga märken

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200582 Jovisst, hörselkåpor jämt och ständigt.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#201135 Var iväg för att titta på en Jd 2130 med lastare idag. Tyvärr var de rätt så sunkig. Men firman hade även en Zetor 5245 90:a som hade gått ca 1200 timmar. Trima 912 lastare satt det på den. Kunde få den med ny snöskopa, pallgafflar samt en ny tredjefunktion monterad för 100 00:- +moms. Då kör dom hem den också. (ca 8 mil) traktorn är genomgående och allt skulle fungera vid eventuell leverans( han reserverade sig dock för bakrutevärmens funktion, samt bakrutetorkaren). Traktorn såg skapligt fräsch ut. Bara några få ytliga rostprickar. Däcken var väl ca 30-40% kvar på. Vad tror ni?? Kan det vara en skaplig affär?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo vs övriga märken

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201141 Idag känns det konstigt att bara köra 30 kmh, kolla på en som går åtm 40 kmh.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

kungsis  
#201150 Zetor är väl skapliga, men jag skulle satsa på en "vanligare" traktor för dom pengarna du snackar om. Oavsett om handlarna tror att de sitter på guldklimpar, så får du t.ex en helt ok 4WD (inkl. lastare) Fiat, valmet (blir tufft iof), Ih eller JD för dom pengarna. Tala om för dom att du är beredd att betala 100tusen och var lite tuff och hota med att köpa en privat annars. Det är du som är kund och har pengarna och dikterar villkoren. INTE tvärs om som vissa handlare har fått för sig.

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201164 Skulle akta mig för den gröna med gula hjul,tycker man hör lite överallt att det kan hända vad som helst på ålderns höst och då verkar det som att det är dyrare än dyrt.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#201299 Menar du John Dyr;) Finns en mf 550 utan lastare några mil bort. Funderar på att kika på den i dag. Har ju som sagt en lastare liggandes (dock mekanisk tömning). det som behövs är att bygga om dom fästena jag har så dom passar. Traktorn kostar 42 000;- vilket ger några kronor över till att lägga på en huggarvagn. Farma 6tons eller liknande hade jag tänkt i så fall.
Kollar man på Olsson i Ellös hemsida så finns det ju i princip alla delar till Mf, så det är ju ett ganska tryggt köp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201382
Hultebergarn skrev:Var iväg för att titta på en Jd 2130 med lastare idag. Tyvärr var de rätt så sunkig. Men firman hade även en Zetor 5245 90:a som hade gått ca 1200 timmar. Trima 912 lastare satt det på den. Kunde få den med ny snöskopa, pallgafflar samt en ny tredjefunktion monterad för 100 00:- +moms. Då kör dom hem den också. (ca 8 mil) traktorn är genomgående och allt skulle fungera vid eventuell leverans( han reserverade sig dock för bakrutevärmens funktion, samt bakrutetorkaren). Traktorn såg skapligt fräsch ut. Bara några få ytliga rostprickar. Däcken var väl ca 30-40% kvar på. Vad tror ni?? Kan det vara en skaplig affär?


Zetor är en bra traktor och vanlig traktor. Man betalar inget överpris för dom som man gör med kända märken som i alla fall inte håller bättre än Zetor. 100 000:- är oprutat så prova att pressa säljaren. Kanske nya däck fram eller bak? Billiga reservdelar och lättskruvade.
Svårt att hitta något annat märke i årsmodell -90 med samma utrustning och pris. Dom är 10 år äldre och har gått mer timmar. Prata med föregående ägare och hör van han har att säga om traktorn. Varför sålde han den?

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#201397 Förra ägaren hade bytt till en nyare Zetor. Har nog faktiskt inte hittat någon traktor med så få timmar och fyrhjulsdrift till ett så här lågt pris.

Ska suga lite på den traktorn.

Hur som helst så har jag köpt en skogskärra med kran idag i alla fall :) Nu blir väl folk arga, men det blev en Sonnys. Årsmodell okänd. Men den såg hel och rak ut. Förhållandevis torr. Följde med rejäl timmergrip, risgrip, samt gripskopor. Får den hemkörd för 18 000:-. Skall bara åka förbi och provköra nu i veckan för att dubbelkolla att allt funkar. Då kärran stog längst in i garaget just nu. Fungerar den som den skall så blir det ett stort kliv uppåt för min del, då alternativet är handlastning på en liten hemmabygd vedkärra. Har räknat med att jag har ca 10-15 lass att hämta, och det är 5km enkel väg. Den här kärran tar säkert 3 gånger så stort lass:)

Så nu fattas bara traktorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201404 Du kan alltid komplettera med en hydraulisk winch till kranen om det behövs för framtiden. Bra att ha fjärrstyrning på den också. Är det separat hydraulik på vagnen eller går den på traktorns hydraulik?

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Blekingen  
#201416 Valet Zetor vs övriga är sannerligen inte helt lätt. Och 5245 är en förbannat fin traktor. Välutrustad och med en bra lastare.
Alternativet är ofta en äldre sunkig västtraktor, med trasig inredning som luktar gödsel.

Farsan valde Zetorn för 23 år sedan, och den är med oss än. Trogen som en hund.
Jag har även en Fergusson, som gått 1400h. Och den har orsakat dyrare verkstadsnotor än Zetorn, det kan jag lova.

Men som sagt, det är ett svårt val. Hjärtat säger si och hjärnan säger kanske så.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201424 Skulle nog satsa på en MF 565-575,bättre markfrigång i skogen samt lite mer traktor.
Skulle råda att vänta lite med vagnköp och lägga pengarna på 9t med minst 5,1m kran.
Hade tydligen missat vagnköpet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).