Inomgårdsmaskiner

Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

47 inlägg 50068 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198919
Mäki skrev:Något liknande som denna skulle nog jag satsa på om jag inte hade traktor från tidigare
http://www.blocket.se/gavleborg/Traktor ... m?ca=2&w=3

8546284208.jpg


och om jag redan hade traktor skulle jag satsa på en sån här
http://www.blocket.se/varmland/Snoslung ... m?ca=2&w=3


Jo, traktor + snöfräs är väl kanske det bästa kombon egentligen, även om jag just nu inte har någon. Traditionell traktorsnöslunga fungerar ju inte i blötsnö, vilket en snöfräs lär göra.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 13 dec 2012, 00:11, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198920
Boarpan skrev:Om du har en åkgräsklippare så finns det både vikplogar och slungor till dem.


Har ingen åkgräsklippare och planerar inget inköp av en sådan.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198921
totte skrev:Cub Cadet är ju ett gammalt känt märke, men det är ju tyvärr numera ingen garanti för kvalitet, alltför många gamla varumärken är uppköpta och placeras på mediokra konsumentprodukter. Men jag vet inget om märket annars.

Verkar väldigt svårt att hitta seriösa omdömen, det som ramlar fram vid en sökning verkar vara mest återförsäljares egna lovord.

Läste en recension som tyckte att innanmätet verkade vara alldeles för klent för de stora slungorna.

"I purchased this massive Cub Cadet snow thrower for our home in the BC wilderness. Big driveway and huge snow each January thru March. I've run it 12 to 15 times in the past two seasons, and it's been in the shop 4 times now. In fact, it sits in the shop right now, as we get about 15 cm of new snow. Failed belts and cables have been the problems so far. From what I can see, this 'MTD-painted-yellow' snow thrower uses inards designed for 20 - 24" machines; the belts and cables can't handle the extra loads this 45" machine will by default have to handle. Serious Design Flaw!!! Don't waste your money on this thing. If you got huge snow, spend even more $ (Excellent!) and get something truly heavy duty."

http://reviews.homedepot.ca/1998/911820/reviews.htm

Tror att remdrift är rätt tveksamt till så stora maskiner och, om det stämmer som han säger, att det är en gulmålad MTD så är det sedvanlig ganska låg kvalitet.

Men utöver den och Honda verkar det inte finnas mycket som är större än 70 cm.

Du har inte funderat på traktorslunga, med 100 m infartsväg så är en gåbakomslunga rätt jobbig.

Annars skulle jag nog satsa på Honda.


Ju, Cub cadet ägs väl av MTD, så vitt jag förstår. Ska försöka åka till en Honda-säljare inom den närmsta tiden.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

viktor meck  
#199257 toro har smarta och fina funktioner. själv har jag enstegaren Toro Quick Clear CCR 6053 R. den har toros egna motor. en hondakopia. ock de är den bästa kopian jag sett. startapparaten och kåpan är gjord i kraftig plåt. fina gjutningar. inget slarv. inte mycket plast heller. hela Mölndals kommun har dessa. och vi har inte haft mycket problem alls. när de kom för 4 år sen så bytte vi förgasare på ca 100st för de var uppgraderade för jämnare gång och mera lättstartade. sen har det inte varit något förutom slitdelar. som drivremmen, skrapskena och paddlar. men det har varit för företag. en privatperson har den i ca 10-12 år innan slitdelarna bytts. och då ska man köra de många timmar per år. om du har asfalt plattor elr annat hårt underlag och inte får mer än ca 70 cm snö oftast ska du ha en toro enstegare. jag körde nu i vintras när det kom lite snö. pudersnö kastar den 11meter. och så blev det slask. grannen körde stop i sin stiga tvåstegare efter två meter. jag sa att han kunde låna min. då sa han: sån liten skit kan man inte ha. jag visade. drog igång min och kastde slask/blötsnö över min bil och 7meter åt sidan. vilken min han fick nästa dag kom han hem med en lika dan och hade bytt in sin. den tar 53cm i bredd. har 5 hästkrafter och är en fyrtaktare med överliggande ventiler = OHV. skrapskenan är fjädrande så den driver sig fram på skovlarna. jag körde i en backe med 30 graders lutning. jag behöve inte putta på alls .den kastar 816kg i minuten. kastriktningen justerar du på handtaget. så om du har hårt underlag och inte får mer än 70cm snö så köp denna: http://www.hako.se/swe_swe/snoslungor/T ... 6053_R.php du kan få den ifrån 6495kr ink frakt här http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=1038 den är så bra att honda har kopierat den men inte lyckats lika bra. och om honda inte lyckas med det så fattar man hur bra den är. den väger bara 38 kg

har du grus som underlag och får mer än 70cm snö så måste du ha en tvåstegare och då rekommenderar jag toro power max 8,26 O. den kastar 862kg i minuten. inte mkt mer än Quick Clear. den har 8hp briggs OHV motor. arbetsbredden är 66cm och kastlängd 13meter. men! de kastar inte slask så bra. det gör ingen tvåstegare. en tvåstegare kastar oftast längre desto mer snö det är. men toros enstegare kastar lika bra 0m det är 10 elr 40 cm snö. bara blötheten i snön som avger kastlängen på enstegaren. power max har 6 växlar framåt och två bakåt. den väger 101 kg höjd och kastlängd justeras med en joystick på styret. den kostar 13 995kr.

med den erfarenhet jag har som jobbar med snöslungor så är toros enstegare bättre än alla snöslungor jag vet. många som bytt in sin stora tvåstegare mot en liten toro enstegare. förra helgen testade jag att starta min toro. stått den sista snön här i Göteborg. hade glömt att tömma ur bensinen så var lite orolig :???: men jag tryckte tre gånger på flödaren. drog ut choken. tog tag i snöret och drog i snöret. bruuuum sa det och lät den st med choken på i 5 sekunder och sen in med den. en gick den som en dröm. så dålig motorer är inte toros egna :mrgreen:


här är filmer på både power max och quick clear. här är över alla snöslungor
Länk till videon på YouTube:


här är quick clear
Länk till videon på YouTube:

Användarvisningsbild

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199270 Enstegsslunga till 100m väg? :surp:

Här är en bra film, rätt maskin till rätt arbetsområde.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FI-AFIA56yo[/youtube]
Enstegaren skottar fint när det bara är lite, helst torr, snö. De brukar få det tufft när snön är blöt, eller ja, det är väl operatören som får det tufft när man försöker skjuta fram den.
Men till lättare snöskottning funkar enstegaren riktigt bra, de slungar iväg torrsnö längre än man kan tro när man först ser maskinen :mrgreen:

Till 100m väg är en stor, helst banddriven, tvåstegare helt klart rätt väg att gå.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199276 Jag får väl ta en tur till Tibro och kolla in både Hondas och Toros tvåstegsmodeller.
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 15 dec 2012, 20:17, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

Snowblow06  
#199278 Finns ett lämpligt objekt på blocket. En slunga modell 77, byggd på den klassiska tgb 30. En slunga som har tuggat i sig allt från cykelskjul till bogserstänger. Och blir snön brun ur tratten är det troligen jord som kommer med :grin: Kanske lite överkapacitet för en uppfart på 100 m, men en fräck maskin

http://www.blocket.se/goteborg/Scania_S ... ?ca=21&w=3

Användarvisningsbild

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

viktor meck  
#199312
Palms skrev:Enstegsslunga till 100m väg? :surp:

Här är en bra film, rätt maskin till rätt arbetsområde.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FI-AFIA56yo[/youtube]
Enstegaren skottar fint när det bara är lite, helst torr, snö. De brukar få det tufft när snön är blöt, eller ja, det är väl operatören som får det tufft när man försöker skjuta fram den.
Men till lättare snöskottning funkar enstegaren riktigt bra, de slungar iväg torrsnö längre än man kan tro när man först ser maskinen :mrgreen:

Till 100m väg är en stor, helst banddriven, tvåstegare helt klart rätt väg att gå.


dom jämförde med en gammal toro enstegare. kolla på den nya jag har. toro 6053 kastar slask/blötsnö 7m och puder snö 11m. de är bättre än tvåstegarna om man inte har mer än en halvmeter snö. och den drar sig fram av skovlarna. den är grym!

Avatar Fallback

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

Blivande snickare  
#199314
Snowblow06 skrev:Finns ett lämpligt objekt på blocket. En slunga modell 77, byggd på den klassiska tgb 30. En slunga som har tuggat i sig allt från cykelskjul till bogserstänger. Och blir snön brun ur tratten är det troligen jord som kommer med :grin: Kanske lite överkapacitet för en uppfart på 100 m, men en fräck maskin

Ifall att den blir såld:
Allmän bedömning: Går motor och växellåda, Bra skick, Låga mil och timmar, Kommer direkt från Försvaret, Stor kapacitet, 4x4, Årsmodell 1979, Mätarställning 423 mil, Slungaggregat 1342 timmar, Motor V8, 220 hk, Växellåda automt, Dubbel kommando, Totalvikt 14000 kg, Tjänstevikt 13600 kg, Maxlast 400 kg, Totallängd 8.45, Bredd 2.65, 2 st axlar, Axelavstånd 4.00, Däck fram och bak 70%, Däck dim 14.00R20, 4 pass, Ring för mer information och pris Bo Andersson tel 0705-840096

Användarvisningsbild

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

viktor meck  
#199316 kolla denna filmen på enstegare. den större har jag

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_LmqbvUFZkU[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199388
Palms skrev:Enstegsslunga till 100m väg? :surp:

Här är en bra film, rätt maskin till rätt arbetsområde.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FI-AFIA56yo[/youtube]
Enstegaren skottar fint när det bara är lite, helst torr, snö. De brukar få det tufft när snön är blöt, eller ja, det är väl operatören som får det tufft när man försöker skjuta fram den.
Men till lättare snöskottning funkar enstegaren riktigt bra, de slungar iväg torrsnö längre än man kan tro när man först ser maskinen :mrgreen:

Till 100m väg är en stor, helst banddriven, tvåstegare helt klart rätt väg att gå.



Tvåstegs slungan i filmen är en Ariens.
Har du 100m skall du absolut ha en tvåstegs-slunga, enstegs kan du helt glömma anser jag.
Enstegare är för små villa uppfarter med lite torrsnö. Har du lite tyngre typ blöt snö orkar inte enstegaren, dessutom tar dom väldigt smalt.
Jag har själv en Ariens tvåstegare visserligen 30år gammal, men fungerar bra fortfarande efter motorbyte till eldrift/3-fas.
Du bör ha en tvåstegare med den bredare skopan själv har jag 32tums bredd då räntar det lite grand, behövs inte många vändor fram & tebax....

Beror förstås var du bor ?
I norra Sverige säger jag tvåstegare, i södra bör du ha tvåstegare till 100m väg.

Med diffspärr och snökedjor på behövs inga band...

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

Husqy346  
#199391 Hjulslunga rekommenderas på markytor, band till tak då hjulslungorna oftast inte släpps upp där.
Skulle jag bara köra markytor skulle jag hälldre haft en hjulare med snökedjor .

Användarvisningsbild

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199397
Husqy346 skrev:Hjulslunga rekommenderas på markytor, band till tak då hjulslungorna oftast inte släpps upp där.
Skulle jag bara köra markytor skulle jag hälldre haft en hjulare med snökedjor .


Ja, så är det. Hjulare duger åt alla, förutom för takskottning då.
Men bandarna går så stabilt att man knappt behöver hålla i dem under drift. Däremot är de bökiga att handskas med när de ska in i trånga förråd eller liknande.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199677 Var iväg till Tibro och det var väl två intressanta maskiner som fanns på lager, dels en Toro 11.28 http://www.tibroskog.se/product/52858-s ... r-max.aspx och dels en Honda 970 ET(S) http://www.tibroskog.se/product/16241-s ... 0-ets.aspx

De hade även Ariens, men försäljaren ansåg att de inte var lika bra som Toro och Honda när det gäller snöslungor. Försäljaren framhöll särskilt Hondas motorer som klart bäst. "Honda är alltid Honda".
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

totte  
#199682 Honda är alltid Honda, även vad gäller prisnivå, det är väl det som är den enda riktiga nackdelen.

Vete fåglarna om det är värt 20 lax extra att få Hondakvalitet, Toro är ju erkänt bra och B&S är ju inte Honda, men det är i alla fall en OHV-motor. Det blir väl heller inte så fruktansvärt mycket kört per säsong, det är väl normalt inte Norrlandsklimat i dina trakter. Ja jag bara lägger fram mina funderingar på hur jag skulle resonera i ditt ställe.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).