Vedmaskiner, flishuggar

sågsvärd/klinga

15 inlägg 9060 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sågsvärd/klinga

kungsis  
#199042 Varför är det så populärt med svärd i stället för klinga? Som jag ser det, så är ju de enda fördelarna rent konstruktionsmässigt eller? Kör själv enbart med klinga därför att jag tror mig veta att både ger bättre kapning (finare snitt och skär lättare) och mindre spån. Har jag missat något eller tänkt fel?

M.v.h
Kungsis



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: sågsvärd/klinga

Storken  
#199068 Oljud kanske ?

Avatar Fallback

Re: sågsvärd/klinga

LasseA  
#199069 Hej

Med klinga får Du väl nästan alltid köra stocken fram o tillbaks mot klingen, med sågsvärd räcker det ju att "dra" ner svärdet genom stocken.

Det kanske finns maskiner med klingor som "fälls ner" men där saknar jag vetskap.

/Lasse

Avatar Fallback

Re: sågsvärd/klinga

vedförsäljan  
#199073


Denna är är samma teknik som svärddrivna
//Vedförsäljan

Användarvisningsbild

Re: sågsvärd/klinga

totte  
#199089 Enklare/billigare att fila/byta en kedja när man sågat i spik/sten/taggtråd/allt annat elände som kan vara inbäddat i träet.

Kompaktare maskin med svärd och kedja. Klingan blir rätt stor om man skall klara hyfsat grov ved.

Klar fördel med klinga: Slipper kedjeoljan.

Avatar Fallback

Re: sågsvärd/klinga

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199091 Går det att fila klinga själv? Eller lämnar man inte den och blir en femhundring fattigare?

Användarvisningsbild

Re: sågsvärd/klinga

totte  
#199095 Det går, men det kräver rätt mycket vana och kunskap för att bli bra. Lätt skärpning är väl kanske inte så svårt, men att få till en klinga som blivit lite illa behandlad är ingen barnlek.

Avatar Fallback

Re: sågsvärd/klinga

Husqy346  
#199099 Jag vet av egen erfarenhet att klinga går fortare att kapa med. Jag o farsan skulle kapa varsit lass samtidigt en dag. Jag med japan med svärd o han med sin kapa med klinga.
När han hade gjort klart sitt lass på 6 m3 s, så hade jag bara på samma tid kört ca 4 m3, då kände jag mig ganska moloken att stå där med min dyra maskin mot hans kapa som han har fått gratis.

Avatar Fallback

Re: sågsvärd/klinga

kungsis  
#199106
totte skrev:Det går, men det kräver rätt mycket vana och kunskap för att bli bra. Lätt skärpning är väl kanske inte så svårt, men att få till en klinga som blivit lite illa behandlad är ingen barnlek.


Nja, jag skulle vilja påstå att det inte är värre än att fila en såg. Det största felet är väl att de flesta har för dålig vana. Det är inte lätt att fila en sågkedja heller, men det gör man ju kanske 4 gånger om dagen om man kör heldagar och skulle man träna lika ofta med att fila en klinga, så är det inte svårt efter ett tag. Sedan finns det ju hårdmetallklingor som ju är mycket tåliga mot spik och liknande. Fast jag tycker de skär sämre.
Ok, än så länge är det ingen som sagt imot mig om att en klinga är bättre ur skärsynpunkt. Varför ställer ni då inte, som jag, lite krav på tillverkarna, så att de fixar bra maskiner med klinga? Blir vi tillräckligt många så kanske de fattar. Gillar inte när jag som konsument ska vara hänvisad till vad tillverkaren tycker är bra. De ska tillverka vad jag vill ha och inte tvärs om.

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: sågsvärd/klinga

totte  
#199131 Hmm, inte riktigt överens med dig om det där med filningen, att hålla en klinga rätt filad och skränkt är betydligt svårare enligt min mening.

Men du har en poäng i att många har en vana att fila kedjor, men aldrig filat en klinga. Nåväl, det där kan man säkert träta länge om, om man vill :grin: .

Avatar Fallback

Re: sågsvärd/klinga

vedförsäljan  
#199133 Dessutom är det inte jättedyrt att lämna in på filning och skränking

Bara man slipper en vaga och rullbord så skulle jag ochså gärna ha en med klinga,Bör dock inte kosta över 75+moms

Avatar Fallback

Re: sågsvärd/klinga

Blivande snickare  
#199203 Vi kör med hårdmetall klinga på en japa klyv. Har fungerat bra hittils. Gamla klingan sprack när vi hade maskinen uthyrd, tror inte den var hård metall :???: ...
Vi har sågat cirka 10-15 kubik med hårdmetall klingan hittils, den kapade till och med en invuxet flatjärn utan problem, gör om det med svärd å kedja! :mrgreen: :lol:

Användarvisningsbild

Re: sågsvärd/klinga

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199210 Klinga är bra, har det på vedkapen med elmotor, skulle aldrig byta bort den mot att nöta med en bensin motorsåg, slipper kedjeolja, sliper os och rök tystare och snabbare.
Att fila klingan är lite konst men det går.....
:D :D :D

Avatar Fallback

Re: sågsvärd/klinga

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199211 Klinga är effektivare. Men svärdet kräver mindre effekt, är smidigare att bygga in och nyper sällan fast.Förhoppningsvis så snurrar den bara när den behövs. Finns en vedmaskin med sågkedja som går konstant och det är nog ingen höjdare.

Användarvisningsbild

Re: sågsvärd/klinga

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199226 Avgörande är nog trivseln vid arbetet, svärd är bra mkt trevligare än en jättestor
ylande klinga i närheten hela dagen lång.
Men i en stor vedmaskin där man sitter i en hytt en bit bort då vinner klingan lätt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).