Inomgårdsmaskiner

Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

47 inlägg 50072 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198745 I torsdags fick jag medelst snösläde skotta fram bilen, vilket tog tog drygt 2 timmar och då var det i princip bara 25-30 cm lössnö och lite styvt 100 m fram till plogad väg...Så jag funderar lite på en lämplig snöslunga i stället.

Var och kollade på en större Cub cadett (900-serien) och funderar om det är något att satsa på. Eller är det lika bra att gå direkt på en Honda? Fler förslag?
/Niklas



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

totte  
#198754 Cub Cadet är ju ett gammalt känt märke, men det är ju tyvärr numera ingen garanti för kvalitet, alltför många gamla varumärken är uppköpta och placeras på mediokra konsumentprodukter. Men jag vet inget om märket annars.

Verkar väldigt svårt att hitta seriösa omdömen, det som ramlar fram vid en sökning verkar vara mest återförsäljares egna lovord.

Läste en recension som tyckte att innanmätet verkade vara alldeles för klent för de stora slungorna.

"I purchased this massive Cub Cadet snow thrower for our home in the BC wilderness. Big driveway and huge snow each January thru March. I've run it 12 to 15 times in the past two seasons, and it's been in the shop 4 times now. In fact, it sits in the shop right now, as we get about 15 cm of new snow. Failed belts and cables have been the problems so far. From what I can see, this 'MTD-painted-yellow' snow thrower uses inards designed for 20 - 24" machines; the belts and cables can't handle the extra loads this 45" machine will by default have to handle. Serious Design Flaw!!! Don't waste your money on this thing. If you got huge snow, spend even more $ (Excellent!) and get something truly heavy duty."

http://reviews.homedepot.ca/1998/911820/reviews.htm

Tror att remdrift är rätt tveksamt till så stora maskiner och, om det stämmer som han säger, att det är en gulmålad MTD så är det sedvanlig ganska låg kvalitet.

Men utöver den och Honda verkar det inte finnas mycket som är större än 70 cm.

Du har inte funderat på traktorslunga, med 100 m infartsväg så är en gåbakomslunga rätt jobbig.

Annars skulle jag nog satsa på Honda.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198755 Kompisen köpte en 5,5hk Cotech slunga för nån vecka sen och nu är det enda samtalsämnet.
Han är supernöjd men vet såklart inget om livslängd osv men kul ändå att en billig grej funkar.
Jag kanske skulle satsa på en beggad av finare märke åtm tills man vet vad som gäller.
En här i byn sålde en två år gammal MTB nypris 17000:- för 7000:- !

Användarvisningsbild

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

totte  
#198756 Jodå, små slungor av billig sort funkar ofta hyggligt men verkar ju som Niklas är ute efter nånting stort och präktigt. 100 m infart tar en halv dag att köra med en liten Cotech eller liknande.

Fina märken finns inte många kvar. Det mesta utom Toro och Honda är samma plåtskrammel, och Toro har vad jag sett inte större än 28".

Användarvisningsbild

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

Mäki  
#198758 Något liknande som denna skulle nog jag satsa på om jag inte hade traktor från tidigare
http://www.blocket.se/gavleborg/Traktor ... m?ca=2&w=3

8546284208.jpg


och om jag redan hade traktor skulle jag satsa på en sån här
http://www.blocket.se/varmland/Snoslung ... m?ca=2&w=3

Avatar Fallback

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

Brickan  
#198759
totte skrev:Jodå, små slungor av billig sort funkar ofta hyggligt men verkar ju som Niklas är ute efter nånting stort och präktigt. 100 m infart tar en halv dag att köra med en liten Cotech eller liknande.

Fina märken finns inte många kvar. Det mesta utom Toro och Honda är samma plåtskrammel, och Toro har vad jag sett inte större än 28".

Yamaha.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

traktorz  
#198776 Är de här snöslungorna från HVA för små? Deras två största modeller är dessutom banddrivna, de med 68cm resp 76 cm arbetsbredd.

Har du dessutom tillgång till en ATV med frontmonterat snöblad, så sköter du det mesta av snöröjningen med denna.

Alternativet är ju en liten jordbrukstraktor med ett bakre snöblad eller påmonterad snöslunga driven av kraftuttaget.
Senast redigerad av traktorz ons 12 dec 2012, 10:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

axwell  
#198778
Brickan skrev:Yamaha.


Hur dagens kanadensiska Yamaha är vet jag inte, de äldre japanska var ju nästan i klass med Honda.

http://www.yamaha-motor.ca/products/pro ... model=3538

Ingen liten sak, 246 kg !

Avatar Fallback

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

kallemek  
#198795
axwell skrev:
Brickan skrev:Yamaha.


Hur dagens kanadensiska Yamaha är vet jag inte, de äldre japanska var ju nästan i klass med Honda.

http://www.yamaha-motor.ca/products/pro ... model=3538

Ingen liten sak, 246 kg !


Är det den där som går på drygt 40k inkl. moms eller är den dyrare?

Avatar Fallback

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

axwell  
#198809
kallemek skrev:Är det den där som går på drygt 40k inkl. moms eller är den dyrare?


Vågar inte svara på det, ser bara 5350 kanadadollar *msrp (moms??).
Det borde vara deras dyraste, sökte på deras största.
Så runt 35-36 Sek.

Den på bilden är japansk, missade den finstilta texten under.
Nästan så att man beklagar det eller vad säger någon med bättre språkkunskaper?

Avatar Fallback

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

vedförsäljan  
#198826 Bättre och köpa nåt istill med holder iseki kobuta liknande om dom är så dyra

Avatar Fallback

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

axwell  
#198832
vedförsäljan skrev:Bättre och köpa nåt istill med holder iseki kobuta liknande om dom är så dyra


Ja en sån kan ju så mycket mer än att flytta snö.
Känner en som i våras ville sälja sin Holder 500 med riktig snöfräs och vikplog samt ev. fler tbh.
Kommer inte ihåg det exakta priset men ungefär samma pengar som stora Yamahan, kanske rent av billigare(?).

Han är inne på att återgå till ATV-maskin.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198838 Ariens skottar ju jäkligt fint och finns upp till 32 tums bredd om jag inte missminner mig.
De är ordentligt byggda, inte papperstunn plåt som på billigare maskiner.

Avatar Fallback

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

nordtravare  
#198853 det billigaste ochsmidigaste brukar vara att leja någon traktor i omgivningen om det är möjligt.

Avatar Fallback

Re: Lämplig snöslunga för 100 m uppfartsväg

Boarpan  
#198856 Om du har en åkgräsklippare så finns det både vikplogar och slungor till dem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).