Traktorer och processorer

Erfarenhet av luft/oljekylda traktorer

14 inlägg 19357 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenhet av luft/oljekylda traktorer

JN  
#1980 Hej
Är det någon i detta forum som kan tala om fördelar och nackdelar med luft/oljekylning på traktorer.
Jag har till sist nästan kommit till skott om att byta traktor. Har sålt den gamla och har ingen ny. Har tittat lite på Deutz och Same. Valmet (505-805) blir alldeles för dyr, 90-150 tusen för ett vrak medan samma pris för en 90-talare som ser bra ut av Deutz och Same.
Någon som har erfarenhet av dessa märken i skogen?:?:



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1981 Har erfarenhet av Deutzmotorer då jag hade en 5cyl i min Poclain 75 och har en 4cyl i min Atlas 1302.
Dom startade väldigt lätt och drog knappt diesel(och en grävare går ju ändå ganska tungt)
Just luftkylningen är det inget problem med den blir inte varmare än en annan motor, sitter en givare som ska varna om remmen till fläkten går av, den ska ju helst fungera!
Same verkar inte ha jättebra kvalle men Deutz verkar ok.
Hur dom är i skogen vet jag dock inte..

Avatar Fallback

Tack

JN  
#1985 Hej
Då har jag fått verifierat att Deutz är som försäljare påstår bränslesnål.
Vet du (ngn) var kvalitetsbrister på Same ligger i? Har tittat på en Antares.
Det är en enkel traktor utan just ngn elektronik utom diffspärr. I övrigt tycker jag att den har vad som erfordras diff fram och bak mm. Dock är det mycket pengar för en hobbybrukare och man har ju inte tid att traktorn skall stå för att den inte fungerar.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1988 En granne kör en ny Same explorer 95 hästare och denna står på verkstad för jämnan.
Han får det som tur är på garantin än så länge, han använder traktorn till att köra grus och jord med en bigabkärra och till vanligt jordbruk.
Det är från detta jag har fått den dåliga uppfattningen men andra tycker säkert den är bra.
Antares är modellen större än Explorer, tror du inte den blir för stor i skogen eller har du stort jordbruk också?

Avatar Fallback

Storlek på traktor i skogen

JN  
#1991 Hej
Tack för svaren.
Jag har hitintills aldrig sett en Antares annat än på bild. Jag har bara kollat vändradie och markfrigång samt övriga data så det är svårt attt avgöra. Har tidigare kört med en MF 175 S och lika smidig är den ju inte. Det jag gjort när jag försökt hitta modell är att kolla arean traktorn erfordrar för vändning samt bredd och frigångshöjd. Viktig aspekt är också hydraulpumpen kapacitet.
Jag är tacksam för förslag på modell av Same eller Deutz som är smidiga i skogen (man vill ju inte ha motorvägsbredd för att kunna köra maskinen). Prisklass ca 150- tusen. Har kommit fram till att traktorer i prisklass lägre än 150 kkr är rena vrak här uppe i Norr.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1992 Om vi är i den prisklassen så borde du kunna få en rätt fin traktor..
Varför vill du just ha en luftkyld?
Explorer varianterna är bättre, det finns tom en liten serie dorado eller vad den heter den borde bli smidigare.
En stor antares ska enligt traktorkalendern ha en vändradie på runt 5m
en BM Valmet 505-605 ligger runt 4 samma gäller för en MF 3050-3065.
Jag vill inte heller ha motorvägsbredd och skulle därför inte välja en Antares då jag tycker den är väldigt stor!
Det finns även Same solar 50 och solar 60 dessa är riktigt små traktorer.. kanske för små.
Om du nu vill ha Same kolla på en Explorer 70 eller Explorer 80 dom borde iaf vara lika smidiga som min MF3060.
MF 300 serien är ju ännu smidigare men dom har inte så stor hytt..

Avatar Fallback

Val av traktor

JN  
#2001 Hej
Tack för tipsen.
Jo jag har nog allt varit inne på Valmet, men jag har gett upp i att hitta en fin en för de här priserna. Jag är lite MF fanatiker efter 20 år med 175:an utan ett enda haveri.
Det är ju svårt att bara med data klara ut hur smidig en traktor är så jag jämförde dina förslag med en Antares.
Tycker du att din traktor är smidig så är den smidig även för mig som inte har erfarenhet av 4wd.
Jag jämförde för skojs skull de 3 traktorerna:
Same Explorer 70: Vändradie 4,75 m
Spårvidd:150-200 cm
Frigångshöjd: 41 cm
MF 3060: Vändradie 4,2 m
spåvidd 143-219cm
Frigångshöjd 38 cm
Antares : Vändradie 4,79 m
Spårvidd: 150-210 cm
Frigångshöjd:45 cm
Area för vändning
Explorer:70,8 kvm
Antares:72,8 kvm
MF:55,14 kvm
Ser man på arean gör MF:s 60 cm mindre vändradie ganska många kvadratmeter!!
Den borde alltså vara ganska mycket smidigare än Same.
Det där var bara lite jämförelser för skojs skull...
Har du byggt om din MF för skogen på något sätt?

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2002 Jag kan ju säga det direkt att en 4wd traktor upplevs som lite otymplig i börja då du har så stora hjul fram.
Har haft MF i alla dagar och så mycket smidigare än en MF 175 blir det inte i den storleksklassen.
Min 3060 har inställd bredd på 2m(har dock inte jag gjort), har inte modifierat den något direkt men borde då det ligger elkablar under hytten och ett stort hydraulfil framför bakaxeltrumpeten.
Den är dum för man inte kan svänga runt stolen men annars funkar den fint med fram/backlåda och gott om växlar så man hittar rätt fart.
Har inte så mycket skog så det blir inte så mycket körning.
4wd är dock en helt anna sak i skogen, du kan smyga så fint.
När man körde 2wd fick man ju gasa och ta sats det behöver jag inte nu.
MF 300 serien och Valmets lilla serie är ju smidigare då dom är smalare men jag tror vändradien är ungefär lika.
Vändradien spelar ju egentligen inte så stor roll då du för det mesta inte kan utnyttja den fullt ut då du har en kärra bakom, du måste ju ändå ta ut svängarna för att komma runt(om du nu inte har ramstyrning)

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2003 Hur är Fiat då? De verkar ju vara ganska populära att köra i skogen med och är kanske lite mer prisvärda än Valmet?
Sen tycker jag att för 150' så ska man nog kunna hitta en fin 90 tals Valmet också. Visst, de flesta som är på annons har ju 11'000 timmar och inte en rak plåt, därför finns de kvar, men samtidigt så dyker det ju upp finare ex då och då också och vet man vad man vill ha så kan man ju hugga direkt.
Vill du ha frontlastare med i den budgeten också?
Kanske kan vara ett exempel bara:
http://www.ja.se/mm/index.asp?HID=-1&LE ... did=187071

Lycka till.

/Björken

Avatar Fallback

Luft/ Oljekyld

JN  
#2015 Hej
Mina tankar om luft/oljekyld är att kylvätskan är det som orsakar många haverier då tätningarna i motorn blir gamla. Det är kostsamt att åtgärda såna problem som valmet haft med modeller före, tror det är 92 eller 94.
Alltså driftsäkerhet. Jag har bara erfarenhet av luftkylda dieselelverk och de går så länge som det finns drivmedel, inga motorrep eller haverier, det är ju kanske inte jämförbara med traktorer.
Jag har hittat några traktorer som är ombyggda för skogen. Kravet är att bl a kunna vända stolen för lastning/ lossning. (Man börjar bli gammal och bekväm).
Sedan gäller det ju som tidigare sagts vara på hugget om man skall hitta en bra maskin men det kanske inte är rätt tråd för att diskutera hur en ideal jordbrukstraktor skall vara utrustad för att passa i skogen?
Kanke en tråd att ta upp att i forumet se vilka krav vi har på våra jordbrukare? :lol:

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2016 De jag saknar på min är vändbar stol och en kil så jag kan ha spakarna i hytten.
Annars är det mest kärran jag retar mig på..

Avatar Fallback

Äntligen...

JN  
#3384 har jag efter 2 års velande köpt ny traktor (begad givetvis). Det blev till slut en Fiat 80-90 som var skogsutrustad med bukplåt, grenavvisare och vändbar förarplats. Lite jobb är det allt med att byta alla oljor samt uppgradera hydraulpumpen till en 56 l och som det brukar stå i annonserna lite småfix,
Tack alla för tips och råd!

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3394 Du blir nog inte missnöjd med din traktor.

Avatar Fallback

Re: Äntligen...

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3406
JN skrev:har jag efter 2 års velande köpt ny traktor (begad givetvis). Det blev till slut en Fiat 80-90 som var skogsutrustad med bukplåt, grenavvisare och vändbar förarplats. Lite jobb är det allt med att byta alla oljor samt uppgradera hydraulpumpen till en 56 l och som det brukar stå i annonserna lite småfix,
Tack alla för tips och råd!


Grattis!
Vi vill se bilder!

/Björken

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).