Sågtimmer

träd på rot

20 inlägg 35718 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

träd på rot

millan  
#19808 Hej!
Är det någon som vet ungefär vad träd (gran el.tall)kostar på rot.
ca.30-40cm med barken och ca.80-100år gamla.
Något tips på sida man kan söka på dom som säljer?

Tacktack !



   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#19811 Hej och Välkommen!

Det är nog ganska svårt att svara på detta.
En grov skattning skulle kunna vara att trädet du beskriver har en volym på kanske knappt 1m3sk (trädslag, höjd, bonitet och brösthöjdsdiameter torde dock kunna ge mer exakt volym).
Vad sedan värdet på denna skogskubikmeter betingar är svårt att uttala sig om, kan du beskriva mer ingående om din fråga ex syftet?

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19812 Vet en som skulle bygga garage o köpte några träd på rot av en bonde. Storlek som du beskriver ungefär. Tror han betalade 100kr styck. Men det är nog en 4-5 år sen.

Magnus M

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19822 Här skulle jag, om jag skulle köpa träd på rot eller som vindfällen å för att bruka till eget sågtimmer kanske betala runt 50kr träd för vindfällen (friska) å runt 100 för stående...

Användarvisningsbild
XP  
#19847 Har en kompis som brukar sälja timmerstockar för sågning, Han tar från 50kr stocken och uppåt hugget och framkört till avlägg. 100kr för ett stående träd låter billigt tycker jag när en skapligt gran tex som ger 1kubik timmer det ger ju ca 600+moms till uppköpare.Visst man måste ju hugga och köra det Då!

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19919
XP skrev:Har en kompis som brukar sälja timmerstockar för sågning, Han tar från 50kr stocken och uppåt hugget och framkört till avlägg. 100kr för ett stående träd låter billigt tycker jag när en skapligt gran tex som ger 1kubik timmer det ger ju ca 600+moms till uppköpare.Visst man måste ju hugga och köra det Då!



jo men det priset du skriver (600) gäller nog inte för ngn anstaka stock utan en hel del kubik (mer än 10 m3fub) sen är det ju de att de ska huggas å köras ut som du skriver såå mer än 100 kr träd är helt rimligt enligt mej iaf..

Avatar Fallback
mikbo1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19922 Pris på rotposter ligger runt 300-380 kr kubiken+moms. Varierande på kvalite samt medelstam. Sen skiljer det kanske på var i landet man bor osv..

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19932 Jag har tagit 350:- st på rot. Av dessa villaägare som ska ha bort träd för paraboler osv. Dyrt, ja! men det skapar lite återhållsamhet. De får dessutom ta bort dom själva. Vad är det som säger att det ska vara billigt.

Avatar Fallback
millan  
#20098 Stockarna jag undrar pris över ska användas till timmerhus i topprotstimmer.
Någon som vet var jag söker efter detta?

   TS
Avatar Fallback
millan  
#20099 Det är till ett åretrunt hus så det är några stycken stockar..

   TS
Avatar Fallback
millan  
#21011 Någon som vet var den bästa tallen växer i Sverige med finaste kärnfura, tänkte annonsera i tidning om önskas köpa :)

   TS
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#26591 Så fort önskemål ställs kring kvalitet på stock så tippar alla prislistor omkull...
En svarvad stolpe, tio meter lång, kan kosta uppemot tiotusen styck ex.vis..
Jag har specialsågat några block, 5 tum 7. fem meters längd..... Fick en femhundring/block.
Det ger i sin tur femtusen kronor per kubikmeter, om jag inte räknat helt fel.
Värt priset..? Inte enligt mig, Men samtidigt... Kunden ville ha just detta och priset var en droppe i havet totalt sett.
Och ingen normal brädgård kunde leverera det kunden ville ha.....

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#26592 Bäst kärnfura, norrland.
Mina ordinarie tallar, mellansverige, duger knappt ens till ved.....
Men visst, även jag har ett par bestånd......
Grannen fick ett par plank, 2 tum 10. Helt kvistfria å spikraka. Skulle snickra trappräcke.
Dylikt virke säljer jag dock ej. Endast för vänner å bekanta....

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26599
millan skrev:Någon som vet var den bästa tallen växer i Sverige med finaste kärnfura, tänkte annonsera i tidning om önskas köpa :)


I Härjedalen, riktigt kärnvirke är det som vi aldrig får betalt för

Användarvisningsbild
halvproffs  
#28064 Största andelen kärna i fura lär finnas på Gotland.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).