Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Maskin for å frakte stronger/ved i hage?

5 inlägg 3537 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Maskin for å frakte stronger/ved i hage?

Daggi  
#196904 Hei

Dårlig foklart emne tråd... men jeg skal prøve å forklare bedre i teksten under:

Jeg driver med trefelling og jeg er ute etter en mindre maskin for å fjerne tømmer fra hager.

Jeg er "usikker" på hva jeg må ha siden jeg ikke finner akkurat DET som jeg ser at jeg trenger.

Men jeg kan prøve å forklare hva jeg er ute etter og så håper jeg at noen har noen gode tips :)

Jeg feller mye trær i hager og steder der jeg ikke kommer til med bil og henger for å laste opp ved/mindre stronger.

Eks: I dag felte jeg 5 tre og toppet 8-9 andre trær(sika gran) og de har jeg kappet opp i stronger på ca 2 m.

Jeg har brukt en Portabel bensin dreven vinsj(PCW 5000) for å dra og samle strongane i lag(dette r en genial vinsj forresten, veldig fornøyd), men en kan ikke dra de over alt for da ødelegger en plenen etc.

Men så er problemet, hvordan skal jeg flytte strongene videre til vei for videre transport?
(Denne kunden har nok ved og vil at alt skal fjernest)

Jeg kommer ikke til med atv og henger og ikke har jeg råd til kjøpe inn dette.

Jeg har kikket på bensindrevne trillebårer som kan brukest med litt modifikasjoner, ellers har jeg ingen ide om hvordan jeg skal gjøre dette.

Jeg ser det at det blir mye oppdrag av denne typen her.

En mulighet er å kappe opp veden i kubber og bære /frakte den vekk på et vis, men dette blir tungt og slitsomt over tid.....

Noen som har noen gode tips til meg ??

Mvh Daggi :)



   TS
Avatar Fallback

Re: Maskin for å frakte stronger/ved i hage?

Tosca  
#197054 Älgdragare/oxen kanske kan vara ett alternativ?
De borde rimligtvis vara billigare än en atv.
Finns det ingen med lunningsvinsch i trakten som kan släpa fram träden åt dig till rimlig penning?

Avatar Fallback

Re: Maskin for å frakte stronger/ved i hage?

Daggi  
#197146 Jo, har tenkt på en sånn elgdrager eller hernhest.

Joda, nok folk med traktor og vinsj, men tenkte det må finnest noe annet en å bruke dette, spesielt i hager og plasser der en ikke kommer til med stor traktor etc..

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskin for å frakte stronger/ved i hage?

Daggi  
#198360 http://www.honeybros.com/index.php?app= ... or_Trolley

Noen som vet hvor en kan få tak i en sånn da her i Norge/sverige?

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskin for å frakte stronger/ved i hage?

Skogeeier  
#198409 Jeg har hatt en del tanker rundt dette, og kommet til at det mest fornuftige er en jernhest. Dyr ja, men etterlater få spor og har kapasitet til store stammer.
Den blir mitt valg straks jeg kan forsvare den!

I mellomtiden får jeg kappe opp og kjøre ut kubber med sekketralle.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).