Skogsnyheter

Vår tids största utmaning

6 inlägg 3564 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vår tids största utmaning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197767 Richard Axdorf tar upp skogens framtida roll i bioekonomin, som ska växa med ca 400 miljarder kronor om 10-15 år! http://www.skogsaktuellt.se/?p=41858&pt=108&m=1422
/Niklas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vår tids största utmaning

machonisti  
#197770 Av jord är du kommen, jord skall du åter varda.

Användarvisningsbild

Re: Vår tids största utmaning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197778 Skogsland tar upp träplastens möjligheter http://www.lantbruk.com/skog/traplast-k ... ljeplasten
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vår tids största utmaning

machonisti  
#197806 Hörde antydan om produkten för ett år sedan. En insändare i lokala tidningen för 3-4 år sedan vilken jag läste spånade framtidstankar. Där togs iden upp tillsammans med nanopartiklar av cellulosa.
Omvälvningar har skett på denna sida av viken när kasköfabiken lades ned fastän den gick med vinst. Hoppas det leder till vidareutveckling.

Avatar Fallback

Re: Vår tids största utmaning

Boarpan  
#197808 Frågan är väll om den kommer att gynna oss. Vi är bra på timmer men skall du ha cellulosa så finns det bättre länder att få det ifrån. Visst kan vi få till så att massan är en produkt och inte en biprodukt så är vi ngt på spåret.

Användarvisningsbild

Re: Vår tids största utmaning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198393 Jo, men då gäller det också att vi skogsägare får vettigt betalt för massan. För att bära sina egna kostnader på sågverk och massabruk torde väl massaveden upp en hundring och timret ner en hundring.
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).