Jakt och Fiske

Finns det några jägare här?

34 inlägg 24247 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Finns det några jägare här?

M-F  
#198188 Eftersom det är skogs och natur intresserat folk här så antar jag att det finns rätt många jägare också.Tänkte det vore kul att se vem av er som är jägare och vad ni jagar.Själv är jag en inbiten småviltsjägare.Jagar mest räv men även hare,rådjur,skogsfågel och sjöfågel. :smile:

Jag har mest jagat med finsk spets och stövare men eftersom jag inte har någon spets längre så har jag skaffat en tysk wachtel som är en mycket trevlig hund! :grin:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns det några jägare här?

halvproffs  
#198194 Jag har jagat i många år och det mesta har intresserat mig. Har även haft liten uppfödning av nobsar.
Har just nu en renrasig blandras.

Avatar Fallback

Re: Finns det några jägare här?

Simon.M  
#198224 Har en schiller som jag jagar räv med o en basset pettit som jagar det mesta :)

Avatar Fallback

Re: Finns det några jägare här?

dwurg  
#198234 Mest älg med en laika, men han börjar bli till åren så de blir nog trädskällarjakt framöver istället, älgjakten börjar spåra ur för mycke =(

Avatar Fallback

Re: Finns det några jägare här?

Håkan Engström  
#198241 Jagar älg med jämthundar och fågel med finnspetsar, jag har två jämtar och en finsk spets, en ny valp kommer om ca 4 veckor :grin:

Började jaga 72, egen hund från 73. Jakt med spetsar är mitt stora intresse, men tar alla möjligheter att följa med på harjakt med stövare.

Avatar Fallback

Re: Finns det några jägare här?

MG:s  
#198264 Jag jagar det mesta framför allt klövvilt med min basset griffon petit!

Avatar Fallback

Re: Finns det några jägare här?

Ponte  
#198273 Jodå, här hemma jagar jag mest mårdhund, räv, rådjur, fågel o säl. Sen brukar de bli lite bytesjakt med kompisar i sverige o då e de gris o fågel som gäller. Om nån e intresserad av bytesjakt e de bara att slänga iväg ett PM :wink:

Användarvisningsbild

Re: Finns det några jägare här?

Skogshuggarn  
#198282 Jagar i huvudsak älg + fågel m bla Karelsk Björnhund/Finnspets, men det har förekommit andra raser oxå. Just nu är jag utan hund.

Avatar Fallback

Re: Finns det några jägare här?

enestören  
#198310 Jagar mest rådjur och hare lite räv kan det bli med, och en fasantupp på hösten. Älg slipper vi ännu så länge här på ön

Avatar Fallback

Re: Finns det några jägare här?

Naders  
#198331 Här jagas det när tid finnes....
Årligen är det älg och rådjurspremiärer som har första tjing. Har dock ingen egen hund men hundägare verkar villiga till att ställa upp när som helst.
Vildsvinen är en helt annan sak.
Personligen har jag inga bekymmer då jag ej har något lantbruk utan enbart skogsbruk och i skogen gör de ingen större skada för mig iaf....
Annnars betraktas de numera för skadedjur och att få bort dem ur den svenska faunan hade glatt många.
En lantbrukare jag känner har tills nu skjutit 45 grisar men problemen med åkrarna bara fortsätter.
Själv jagar jag på en åtel som ligger långt inne i skogen. Har nog blivit 10-15 st.

Avatar Fallback

Re: Finns det några jägare här?

JD 2006  
#198346 Ja för min del är de mest jakt med stövare vilket som oftast innebär hare för min del, kan väl hända de blir nån räv ibland förståss.

Jagar självklart ALLT som går att jaga men då jag har finnstövare så är inriktningen som sagt hare,räv,lo.

Avatar Fallback

Re: Finns det några jägare här?

Fredrik N  
#198376 Har en tax som det jagas rådjur med, sen är det ju älgjakten och en del rävlock.
Men all jakt är intressant och kul.

Användarvisningsbild

Re: Finns det några jägare här?

Kse  
#198391 Ja i sin ungdom var det ju mest brudar man jagade med varierande resultat. :grin:
Nu är det ju lugnt på den fronten så det är mest älg som gäller, helst med hund men just nu är jag tyvärr utan.
Känns lite konstigt när man jagat med hund(Gråhund) i 20 år, har dock fått låna hundar till jakten och det blir nog en ny inom kort. Lite fågel hinner man ju med mellan varven också och så kan det bli nån sväng söderut för gris (dock aldrigs skjutit nån sådan) och rådjur men det är tyvärr inte så ofta dom tillfällena dyker upp.

Användarvisningsbild

Re: Finns det några jägare här?

idolf  
#198434 Jagar på gården, älg, rådjur, grävling och bäver mm.
Har nästan alltid med mig min hund (har haft strävhårig-vorsteh sen 92)
Sen åker vi alltid upp en vecka till fjällen och jagar ripa.
Har blivigt mindre jagand sen jag tog över gården.

Avatar Fallback

Re: Finns det några jägare här?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198447 Jag jagar, men inte så aktivt som ja vill, men älgjakten är viktig, lockar räv på vårarna å älskar att jaga bäver....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).