Skogsvagn (Huggarvagnar)

svag lyftkraft i cranab 45dt kran

17 inlägg 12393 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

svag lyftkraft i cranab 45dt kran

stefan andersson  
#198356 Har en Cranab 45dt sittandes på en valtra med pump o tank, danfoss pvg32 ventiler
o elspakar
Har bekymmer med hydraliken på den, kranen går sakta och är nått bedrövligt svag,
Vad har hänt? Är det pumpen eller är det fel i ventilpaketet, och det vibrerar och liksom hackar/skakar i pumpen o filter.
Har kollat oljenivån o den är ok. inga veck på slangar.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: svag lyftkraft i cranab 45dt kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198363 Vanlig kugghjulspump, vingpump, kolvpump eller LS?
Är det någon funktion typ grip, rotator som går normalt?

Avatar Fallback

Re: svag lyftkraft i cranab 45dt kran

ulfgustav  
#198418 Innan du kan få några råd så bör man veta vilken pump det sitter där, samt gärna även vilket nr det står instansat på pumpinloppet samt hur gammal ventilen är. Blir oljan onormalt varm numera?

Avatar Fallback

Re: svag lyftkraft i cranab 45dt kran

stefan andersson  
#198491 Är en Denison pump, tror det är en vingpump på 90/L men är inte helt säker. står en märkskyllt på pumpen med siffrorna 16CMB284L01C1 var mörkt o oljesöligt under så det kan va nått siffra fel.
grejerna är från 07 och gått en tusen timmar ungefär.
Oljan är normalt varm, har oljekylare på den.
Anders skogsskördare har byggt ekipaget en gång i tiden
Tycker nog att vipparmen är stark ungefär som vanligt
Har jag virke i gripen så kan jag inte lyfta upp det med lyftkolven men med vippkolven kan jag
"bryta" upp det,
Har en Arbro 350 oxå men den orkar den inte lyfta i nuläget, bara intill traktorn.
Tacksam för alla tips o råd

   TS
Avatar Fallback

Re: svag lyftkraft i cranab 45dt kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198499 Undrar om du inte borde dels mäta servotrycket men även maxtrycket i systemet med att knipa ihop gripen.
I hydralservot jag hade innan hände det nångång att den tappade servotrycket och då hackade systemet gick långsamt samt var ursvag.

Avatar Fallback

Re: svag lyftkraft i cranab 45dt kran

stefan andersson  
#198512 Var sitter felet om det tappar servotrycket?

   TS
Avatar Fallback

Re: svag lyftkraft i cranab 45dt kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198513 De sitter en ventil som styr ut servotrycket, skräp i eller att de är för lågt ställt.
Kolla med någon leverantör hur mycket de ska vara, eller föresten ring Anders skördare o fråga lite, har han byggt den tror jag att han gärna svarar.
Han brukar ha svar när jag frågar om min arbro rätt om den såldes av Moheda innan han tog över

Avatar Fallback

Re: svag lyftkraft i cranab 45dt kran

ulfgustav  
#198546
gnisten83 skrev:De sitter en ventil som styr ut servotrycket, skräp i eller att de är för lågt ställt.
Kolla med någon leverantör hur mycket de ska vara, eller föresten ring Anders skördare o fråga lite, har han byggt den tror jag att han gärna svarar.
Han brukar ha svar när jag frågar om min arbro rätt om den såldes av Moheda innan han tog över

Servotrycket påverkar överhuvudtaget inte lyftkraften, servotrycket påverkar endast utstyrningen av sliderna, därigenom så kan lågt servotryck innebära att sliderna inte styr ut maximalt och att man därigenom får lägre hastighet.

Är det en PVG 32 ventil med elektrisk proportionalstyrning då lägesstyrs sliderna och servotrycket har inget inflytande över varken kraft eller hastighet

Användarvisningsbild

Re: svag lyftkraft i cranab 45dt kran

machonisti  
#198634 Vibration och hackande: Gäller det alla funktioner för så skall det absolut inte vara. Kan tyvärr bero på mycket från skit i ventil till ett haveri.

Lyftkraften i vippen gör att det lutar åt ventilfel.

Analysera vibrationerna och hackandet noggrannt kan bero på nåt i pumpen och då bör felet åtgärdas. Pumpen har enligt utsago gått endast 1000 timmar men kolla ändå.

Avatar Fallback

Re: svag lyftkraft i cranab 45dt kran

stefan andersson  
#198690 När hydraliken är obelatstad så vibrerar det lite bara, börjar man lyfta så vibrerar det mera,
Kan det bero på att det suger luft någonstans att det hackar, o lyftkraften är ett annat fel?

   TS
Avatar Fallback

Re: svag lyftkraft i cranab 45dt kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198697 Jag menade inte att de låga servotrycket skulle göra att den lyfte lite, på min dock hydralservo, kunde ett för lågt servotryck göra att den tappade servotrycket totalt sen hackade servotrycket till o från.

Användarvisningsbild

Re: svag lyftkraft i cranab 45dt kran

machonisti  
#198702 Konstigt att det skulle slippa luft till pumpen när oljenivån är granskad.

Är sugfiltret nytt?

Har hydrauliken fungerat som den skall under din ägo?

Det som gör en fundersam är att du menar att hela systemet vibrerar under belastning. Så har det gjort för mig två gånger.

1) Kolvpump med backventiler.

En backventils säte hade lossnat så gängan nöttes ned och började läcka internt. Vibrationer oljud.

2) Axialkolpump:

En kolv lossnade från drivplattan. Smällde så kraftigt att ingen analys krävdes, bara att öppna.

Ventilfel har inte vad jag kan minnas gett vibrationer i primärhydrauliken.

Avatar Fallback

Re: svag lyftkraft i cranab 45dt kran

stefan andersson  
#198716 Hydraliken har inte varit klockren under min ägo tyvärr,
Filter byttes i fjol.
Har för dåliga kunskaper om hydralik så jag ska överlåta detta till en som jobbar med det dagligen, kan bli billigast så och anlita proffs, annars får man fläska till med ny pump o ventilpaket när man har allt isärplockat i en hög på verkstadsgolvet

   TS
Användarvisningsbild

Re: svag lyftkraft i cranab 45dt kran

machonisti  
#198718 Det är nog rådigaste att göra så. En felanalys kan förkortas väsentligt ifall funktion varit klockren. Nu vet ingen var fiffigaste ingreppet ligger.
Kräver troligen en grundlig funktionskontroll med tryckmätning på plats.

Avatar Fallback

Re: svag lyftkraft i cranab 45dt kran

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198738 Har upplevt vibrationer och skakningar nån gång av för lågt ställt servotryck på gamla skördaren..
trodde pumpen höll på att rasa,men hittade inga konstigheter i filter eller dyligt så efter en tryckljustering så funkade det klockrent så länge vi hade den iaf.
Vad som orsakade det vet jag dock inte,kom bara helt plötsligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).