Skördare

Vilka svärd och kedjor är bäst

59 inlägg 48048 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

rottneh14  
#190560 Har kjørt på Stihl i flere år men synes de ryker av alt for ofte og er vanskelige å slipe .(sliper selv)
Har prøvd Oregon men de blir fortere sløve enn Stihl, de er lette å slipe.
Prøver nå Carlton å er fornøyd,er veldig like Iggesund kjedene.
Når det gjelder sverd har jeg brukt mest John Deere sine som er Oregon. (Jetfit) De har jeg vært fornøyd med ,men blir fort slitt i banen.
Prøver nå GB sverd virker veldig slitesterke i banen, har hoggd ca.900 m3 på det første sverde å det er ikke slitt i banen i hele tatt. :-) Hogger kun sluttavirkning.

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

fam olai  
#190625 Jag har själva bara provar iggesund och carlton kedjor och jag tyckar att carltonkedjorna slits mindre. Det är intressant att veta vad ni tycket. Bra inlägg :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

Skogisthefuture  
#192229 Iggesund Forest eller GB titanium?

Kört ett tag med Oregon men ska väl ta prova nå nytt nån gång. Enligt en del så är ju kvallan riktigt kanon med iggesund så de lutar väl åt dom.

Nån som har nå nyttiga synpunkter på vilka jag ska kör me? :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

novis??  
#192235 kor FOREQ bredbakände 14k på 480C kanon svärd till bra pris

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

Skogisthefuture  
#192777 Okey har hört att det är Oregon svärd som dom använder och fixar till, så jag tror jag kör på det trygga Iggesund, kompisar som rekommendera det.

Tackar för tipset dock.

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

Skogisthefuture  
#192783 Är det någon vet om nån riktig jämförelse mellan de vanligaste svärden? T.ex. hur många m3 man kan köra på respektive svärd? rent generellt alltså


Skulle va intressant

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

hemek_h18  
#192876 kör med Oregon kedjor och iggesund svärd

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192885 Iggesund och Foreq-svärd och Stihl RMHS kedjor.

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

Jocke_81  
#195980 var kan man få tag på Foreq-svärden? funderar på å testa dessa och hur ligger de till i pris jämfört med typ iggesund?
Jag kör mest med iggesundsvärd och oregon kedjor tycker dock att oregonkedjan kan va lite hård och svår att få riktigt vass igen, svårt att gå på riktigt med slipen utan att härdningen skiter sig i dom :P
sist ja köpte kedjor köpte jag stihlkedjor 60st utav dessa har nu 16st gått av känns som sådär bra grejer!!!! :x
kan lägga till att det inte är något fel på mitt svärdsmatningstrycke eller liknande!

Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

finskpinne  
#195992
Jocke_81 skrev:tycker dock att oregonkedjan kan va lite hård och svår att få riktigt vass igen, svårt att gå på riktigt med slipen utan att härdningen skiter sig i dom :P


Så är det nog med alla märken, går man för hårt på med slipen så dom blir för varma så går nog härdningen ur alla kedjor, oberoende av märke. Man måste nog köra genom dom flera varv och ta lite åt gången om man har stensågat en kedja.

sist ja köpte kedjor köpte jag stihlkedjor 60st utav dessa har nu 16st gått av känns som sådär bra grejer!!!!


Vem har nitat ihop dom!?? Om man är för hårdhänt när man "klipper" dom till rätt längd från rullen så kan man spräcka drivlänken. Så du ska nog kolla upp om det är där dom är skarvade som dom går av, om så är fallet så ska du nog kontakta den som nitar ihop dom och kräva ersättning, eller åtminstone berätta om problemet så dom kan göra annorlunda i framtiden. Jag köper mina Stihl kedjor på 100-fots rullar och nitar dom själv. Jag har då inte haft nåt problem med att dom går av. Dom enstaka gånger som nån gått av så är det då jag har krökt nått svärd eller liknande. Själv köper jag Stihl kedjor för att dom har ganska långt "slipmån". Man kan alltså slipa dom ganska många gånger utan att dom blir för korta och måste kastas. Dessutom tycker jag att dom håller skärpan riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

Skogisthefuture  
#196295 Jo det gäller ju att nita dom rätt, då kan man ju slipa dom hyfsat många ggr.

Skulle ju vara intressant å veta skillnaden i pris på Foreqs motsvarande till Iggesund Forests R7,R8, och R9?

Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198260 Har så många gått av lär de varit nåt fel vid nitningen. Har kört med stihl länge och de går inte av i första taget om de är riktigt ihopnitade..

finskpinne skrev:
Jocke_81 skrev:tycker dock att oregonkedjan kan va lite hård och svår att få riktigt vass igen, svårt att gå på riktigt med slipen utan att härdningen skiter sig i dom :P


Så är det nog med alla märken, går man för hårt på med slipen så dom blir för varma så går nog härdningen ur alla kedjor, oberoende av märke. Man måste nog köra genom dom flera varv och ta lite åt gången om man har stensågat en kedja.

sist ja köpte kedjor köpte jag stihlkedjor 60st utav dessa har nu 16st gått av känns som sådär bra grejer!!!!


Vem har nitat ihop dom!?? Om man är för hårdhänt när man "klipper" dom till rätt längd från rullen så kan man spräcka drivlänken. Så du ska nog kolla upp om det är där dom är skarvade som dom går av, om så är fallet så ska du nog kontakta den som nitar ihop dom och kräva ersättning, eller åtminstone berätta om problemet så dom kan göra annorlunda i framtiden. Jag köper mina Stihl kedjor på 100-fots rullar och nitar dom själv. Jag har då inte haft nåt problem med att dom går av. Dom enstaka gånger som nån gått av så är det då jag har krökt nått svärd eller liknande. Själv köper jag Stihl kedjor för att dom har ganska långt "slipmån". Man kan alltså slipa dom ganska många gånger utan att dom blir för korta och måste kastas. Dessutom tycker jag att dom håller skärpan riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

sjohult  
#198337 Jag kör med Stihl kedjor och Oregon svärd på ett valmet 350.1 och jag tycker det funka mycket bra.

Jag har även provat både oregon kedjor och iggesunds kedjor men dom var inget som imponerade direkt. Tyckte dom blev väldigt fort slöa om man jämnför med stihl kedjorna som jag uppfattar är lite hårdare och tål lite mera.

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198527 Foreq Flex svärd å carlton kedjor, funkar finfint på 350.1

Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

mikado  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199080
novis?? skrev:kor FOREQ bredbakände 14k på 480C kanon svärd till bra pris

Hej antal drivlänk till bredbakände 14k till 480C ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).