Bioenergi

Redskap för hantering av vedsäckar?

81 inlägg 59772 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Redskap för hantering av vedsäckar?

Mannen med Stihl  
#198060 Hej!

Jag undrar om någon här på forumet hittat det "förnuftigaste" redskapet för att flytta vedsäckar?

Just nu flyttar jag 1,5m2 säckarna på pall med enkla truckgafflar på traktorns 3-punktslyft.
Vad jag är ute efter är ett förmånligt redskap till 3-punktslyften som gör det möjligt att stapla två vedsäckar på höjden. Samtidigt ska det vara möjligt att lyfta konstgödsel- och utsädessäckar (ca. 600kg) med en mindre traktor i samband med vårsådden.
Frontlastare är förstås en bra lösning men onödigt dyr för mina behov, det samma gäller skogsvagn med kran...

Tacksam för tips! :smile:



   TS
Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

vedförsäljan  
#198061 Ett truckstativ låter vettigaste,det använder iallafall jag med gott resultat.
Tror det finns nåt på blocket nu
kallas även pallyftare för trepunkten
Lycka till!:-)

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

nordtravare  
#198065 en granne tog ett truckstativ fron en skrotad el truck och satte på trepunkten.

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

stegmaster  
#198091
nordtravare skrev:en granne tog ett truckstativ fron en skrotad el truck och satte på trepunkten.

Precis, det gjordet jag med, dock med snabbkobling, så det passer både framme och bak.
Sen funkar det bra när jag vill i höjden och måla huset(med grannen i korgen). :mrgreen:
Brukar det dock inte i vedtillverkningen. Lastare er smidigare i höjden.

DSC00311.JPG


DSC00319.JPG

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

carlbanan  
#198103 Måste ju kännas jävligt tryggt att stå i den där ibc-buren! :D

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Mannen med Stihl  
#198104 Det är nog helt klart ett truckstativ jag ska satsa på!

Med ett truckstativ hålls tyngdpunkten också nära traktorn så t.o.m gamla trotjänaren MF 165 borde hållas i vågrätt läge. :smile:

Hur högt upp kommer man med dessa, är lyfthöjden tillräcklig för att få storsäcken ovanför såmaskinen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198114
stegmaster skrev:
nordtravare skrev:en granne tog ett truckstativ fron en skrotad el truck och satte på trepunkten.

Precis, det gjordet jag med, dock med snabbkobling, så det passer både framme och bak.
Sen funkar det bra när jag vill i höjden och måla huset(med grannen i korgen). :mrgreen:
Brukar det dock inte i vedtillverkningen. Lastare er smidigare i höjden.

Det såg mäktigt ut.

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

stegmaster  
#198231
carlbanan skrev:Måste ju kännas jävligt tryggt att stå i den där ibc-buren! :D


Ska fråga grannen hur det kändes vid tilfelle, då jag själv satt i traktoren. :wink:

Nå, mitt lyfter ungefär som en frontlastare, altså ca 3,5m.
Men dom finns ju med flere utskyt om man har behov.

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

sveakatten  
#198240 Går det att lyfta fulla storsäckar i lyftöglorna utan att dom går sönder?
Jag har sett att det finns säckar med 8st öglor i toppen och dom borde väl vara gjorda för det? Funderade på att lagra egna veden på detta sätt men vill helst slippa ha pall under.

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198266 Ja, 1,5m3 säckar kan du lyfta i öglorna.
Själv lyfter jag bara i öglorna när jag fyllt säcken och skall ha över den på pall, sen lyfter jag i pallen, mest bara för att jag tror att jag skonar säcken då och kan använda den något år längre...
Och så slipper man ju hoppa ut ur traktorn när man skall lasta säcken...

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

molnia  
#216372 Jag funderar på ett smidigare sätt att lyfta säckarna med lastaren och pallgafflar.
har inte kört säck på pall, är inte det stor risk för att säcken välter?
nu lyfter vi med gafflarna i lyftöronen på säcken men det är bökigt. Är det trångt kanske man inte kommer till bra och inte får på alla 4 öronen på gafflarna. Är knöligt att lasta själv på detta viset också...

Har en fundering kring ett 4-parts lyft-ok trätt på gafflarna likt förlägningsgafflar. Det gör att man kan köra fram emot säcken och ha kättingar med lyftkrokar på ca 30-40cm så man får enklare att kroka öronen. tappar lyfthöjd på detta viset men lastaren når högt så det borde inte bli ett problem.
Någon som har gjort liknande? eller som har någon idé?
vy.JPG
sida.JPG

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Tosca  
#216386 En holk på var sida är enklare att hantera, inte så noga hur brett man har gafflarna och går att trä på för hand.
Konstruktionsmässigt är det då bättre att ha infästningen rakt under gaffeln.

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

vetinte  
#216395 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 08:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

vetinte  
#216398 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 08:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

molnia  
#216401 hmm... att ha lösa holkar för enklare att sätta på är inte helt dum tanke.
har haft funderingar ifall jag skulle vilja ha denna "ram" till lyft av lite allt möjligt på gården. funderar på en fästögla mitt i mellan pallgafflarna med svirvel för andra lyft.
http://www.gunneboindustries.com/sv-se/ ... N-Classic/

fästöglorna jag har är gjorda för motage på sida och just därför tror jag det är stabilare med en ram och inte holkar. ifall jag ska ha lösa holkar måste jag nog leta fram andra fästöglor.
jag vill inte ha fasta krokar utan vill ha en bit kedja så man får lite rörlighet på kroken ifall man står snett mot säcken.
tänkte denna typ av krok;
http://www.gunneboindustries.com/sv-se/ ... N-Classic/
20130310_1664.JPG



kom på en annan sak;
har man lösa holkar kan de bli mycket påfrestning på gafflarnas infästning då spetsarna vill från varandra vid lyft av något som är större än vad avståndet är mellan gafflarna.
Senast redigerad av molnia fre 09 aug 2019, 08:59, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).