mån 08 okt 2012, 15:53#189228
Marktryck räknar man ut genom.
Först behöver vi anliggningsytan, dvs ytan som däcken ligger mot marken.
Det gör vi genom följande exempel.
Vi har en 8-hjulig skotare och alla däck är av typen 750/55x26,5.
Av däckdimensionerna räknar vi ut däckens diameter (D) och radie (R) till enheten m.
Eftersom sektionshöjden är (gummihöjden) i andel av bredden så blir sektionshöjden = 750 * 0,55 = 385 mm = 0,385 m
Därtill har vi navet/fälgen som anges i tum. Vi omvandlar tum till cm genom 26,5 * 2,54 = 67,31 cm = 0,6731 m
Men diametern består av två sektionshöjder så vi får multiplicera denna med 2 och lägga till fälgen.
(0,385*2) + 0,6731 = 1,4431 m
Där har vi räknat ut diametern för ett däck, alltså 1,4431 m i diameter.
Radien är hälften av diametern, allstå 1,4431/2 = 0,72155 m
Nu har vi radien (R) = 0,72155 m
Och vi har bredden (B) = 0,700 m
R * B = 0,72155 * 0,700 = 0,505085 m2 vilket är anliggningsytan för ETT däck.
Vi har 4 däck på bakvagnen och 4 på framvagnen.
Den totala anliggningsytan för bakvagnen är då, 0,505085 * 4 = 2,02 m2
Den totala anliggningsytan för framvagnen är då, 0,505085 * 4 = 2,02 m2
Det blir nu likadant för framvagnen eftersom det är en 8-hjulig maskin med samma däck. Hade det varit en 6-hjulig maskin hade man fått räkna ut anliggningsytan där den däck dimensionen då och multiplicerat med 2 istället för 4, för det så är 2 hjul och inte 4.
Nu när vi har anliggningytan så måste vi ju veta hur stor kraft som påverkar denna ytan. Vi säger att den väger 20,5 ton i tjänstevikt, dvs olastad.
20,5 ton = 20 500 kg
Vikten är inte det samma som kraft, utan vi måste omvandla vikten till kraft.
20500 kg * tyngdkraftsaccelerationen.
Tyngdkraftsaccelerationen är relativt konstant och vi räknar då med 9,81.
Dvs
20 500 * 9,81 = 201 105 N
Som vi gör om till kN för att göra det lite lätträkneligt, dvs dividerat med 1000
201 kN
Denna tyngdkraft som maskinen olastad ger är på 201 kN som då ska fördelas på ytan som däcken utgör.
Men riktigt så enkelt är det inte, för maskinens tyngdkraft är inte jämfördelad. Utan vanligtvis så är en olastad skotare viktfördelad att 55% av vikten är fördelad på framvagnen och 45% av vikten fördelad på bakvagnen.
Då är alltså tyngdkraften som påverkar framvagnen, 201 * 0,55 = 111 kN
Och då resterande på bakvagnen 201 * 0,45 = 90 kN
Framvagnens marktryck blir då 111 kN / 2,02 m2 = 54,7 kPA
Bakvagnens marktryck blir då 90 kN / 2,02 m2 = 44,8 kPA
Där har ni medelmarktrycket för fram och bak för en OLASTAD maskin UTAN BAND. Lastar man maskinen med virke så förändras viktförhållandet mellan fram och bakvagn så formeln fungerar inte då.
Utan även om den mesta av virkets vikt hamnar på bakvagnen så fördelas en del av det på framvagnen. För att räkna ut det behövs mer igående data ifråga om olika maskinspecifikationer som axelavstånd och av stånd till grind osv.
Sedan så får man inte glömma att om man jämför 6w mot 8w att en 6w är väger mindre.