Motorsåg och handhållet

Jonsered 455

83 inlägg 46251 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

SawTroll  
#180263
totte skrev:Stoppbrytaren på min 520 SP, i stort sett samma såg, gav upp, jag satte i en liten elektronikbrytare och sågade av vippan en bit. Mycket bra sågar Jonseredarna från den här tiden.


Det er mange som mener at den serien er noe av det dårligste Jonsered laget, og medvirkende til at Jonsereds egen sag-produksjon ble lagt ned.... :???:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180273 Aja, nu tar du i Nico.

Att märket köptes har inget med detta att göra alls. De sålde bra och funkade bättre än många av dagens sågar.

Stoppknappar i allmänhet var ingen höjdare då och jag garanterar det var fler HVA knappar som byttes än Jonsereds...

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

SawTroll  
#180289 Jeg mente ikke å si at det hadde noe med selve oppkjøpet å gjøre, men med det som skjedde med produktutvikling og produksjon senere.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

bmbamse  
#180312
SawTroll skrev:
totte skrev:Stoppbrytaren på min 520 SP, i stort sett samma såg, gav upp, jag satte i en liten elektronikbrytare och sågade av vippan en bit. Mycket bra sågar Jonseredarna från den här tiden.


Det er mange som mener at den serien er noe av det dårligste Jonsered laget, og medvirkende til at Jonsereds egen sag-produksjon ble lagt ned.... :???:


I min jakt på grejer till mina sågar har jag, helt tvärt om, hört flera gamla handlare säga att det där var otroligt bra sågar... -Jag tänker nog fortsätta att lyssna på det örat, och tar som argument farsans gamla 455 som orörd än i dag är lättstartad, går bra och stått för hela vedbehovet i den här gården sedan slutet på 80-talet fram till mitten på 90-talet, då den fick hjälp av min 450...

Den största svagheten med modellen jag hört om var att oljepumpens snäckdrev på vevaxeln är gjort i mässing eller brons eller vad det nu är för legering och fick bytas ibland... Jag har även sett med egna ögon att det var en aning slitet på 1 av de 4 sågarna jag öppnat hittils.

Nu är jag väldigt "röd och svart" men jag tycker om de här sågarna.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197874 Tja, den börjar ju gå nu när jag pillade på den. Byta bränsleslang o filter, är det standardgrejer man kan köpa? Öppna förgasaren och kolla membranen kanske. Men hur får man loss den dumma förgasaren, det är någon gummibussning mot kolven. Bara att dra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197979 Äsch fixade förgasaren. Den var ju fastskruvad ju.

Men, det här kastskyddet, är det verkligen av den sorten som skall lösa ut av acceleration när man håller i bakre handtaget och släpper sågen? För det gjorde det inte, och handtaget var väldigt lätt.

Och då tror jag att det får vara för min del, jag behöver alla upptänkliga säkerhetsdetaljer på sågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

totte  
#197992 Nej, den här har bara utlösning via handskyddet, varken i bakre handtag eller via rörligt svärd.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198002 "via rörligt svärd"? Vad är det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

totte  
#198053 Vid hård belastning uppåt t ex vid blir kast så kan svärdet röra sig uppåt en aning och utlöser bromsen. Minns inte vilka sågar.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198057
totte skrev:Nej, den här har bara utlösning via handskyddet, varken i bakre handtag eller via rörligt svärd.

Tror han undrar om den har aktivt kastskydd. Släpper om det stöter vid kast eller om du släpper tippen i en stubbe.
Nej det har den troligen inte men jag kollar senare, har en framme på bänken...

totte skrev:Nej, den här har bara utlösning via handskyddet, varken i bakre handtag eller via rörligt svärd.


Det rörliga svärdet Totte menar är kanske det system som användes på 452 och 410/420/435. Svärdsfästet var rörligt o vid kraft uppåt utlöstes kjedjebroms.
Det har den heller inte.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

totte  
#198088 Stämmer det var det jag menade, minns bara inte vad det satt på för sågar, men inte på 455 i alla fall. Jag har kollat IPL-en och det finns bara den vanliga utlösningen via handskyddet, om det nu inte blev några ändringar på senare årgångar förstås.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198121 Du skulle inte kunna... *host* *host* PM:a eller maila över IPL:en... 8)

Tack Mange, som befarat alltså. Får spara den till någon inbyteskampanj kanske. ;) Sitter just nu och lutar åt en 346xpg eller en 550xpg eller en 560xpg. Scannar blocket...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

totte  
#198174 Kollade IPL:en på nätet utan att ladda ner, finns här att hämta:

http://www.barrettsmallengine.com/parts ... red455.pdf

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

bmbamse  
#198183 På min 535:a (samma vevhus/grundstomme) sitter det en överdel på kastskyddet med en vikt i för tröghetsutlöst kastskydd. I övrigt är det identiskt med 455:an. Så har du tur kanske någon gammal handlare har en kjedjekåpa, alt. bara plastbiten och vikten liggandes...

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198192 Jag tror han har IPL nu och en bonus..

Så när som Kolv, cylinder, luftfilter o dess kåpa är det inte mycket olika sågar.
Går bra o flytta det mesta mellan 535 och 455.
De har samma kedjebroms.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).