Gallring

Gallring i björk

28 inlägg 27481 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring i björk

Mäki  
#197942 I den gallringen jag gjorde så var det gammal hagmark som var planterad med björk och där
är gräset ett problem för att gran skall klara av att starta av sig själv.
Någon typ av markberedning krävs troligen om man vill ha gran i botten men det
är inte meningen ännu i detta skifte.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring i björk

viktor57  
#197945
machonisti skrev:Ta bort alla höga granar men lämna plantor och smågran. Björken är inget träd som kan stå och vänta efter att det växt färdigt. Blir ofta svampangripet ruttnar dör osv.

Sköter du beståndet klokt har du ett ungt livskraftigt granbestånd när björken skall avverkas.

Men det är ju klart du får ju göra som du vill i din skog.



Okej.. Du tänker så!

Är ju iofs ett alternativ att på sikt skifta över till gran.

Du tror inte det är för blött då?

Menar! Det är en gammal hagmark från början, och dikningen har ju milt sagt varit eftersatt.

Står en hel del ungbjörk, så sparar man dom på sina ställen, är ju omloppstiden hyfsat lång.

Tål och tänka på

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring i björk

viktor57  
#197946
Mäki skrev:Här är en bild på ett björkbestånd jag gallrade för något år sedan och jag sparade någon enstaka
gran och tycker inte det ser så tokigt ut.
Bild



Ser riktigt fint ut :grin:

Precis som jag anser ett vackert björke ska se ut...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring i björk

viktor57  
#197948
roten skrev:Skyddsdika? Om man nu får göra det i en gallring?


Haft en snubbe från skogsstyrelsen här i annat ärende...

Tog upp det!!

Kalla handen direkt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring i björk

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197953 Finns ej granplantor innan gallring kommer dem inte senare om marken är bördig. Hallon, nässlor och gräs är vad som oftast tittar upp.

Användarvisningsbild

Re: Gallring i björk

machonisti  
#197955
viktor57 skrev:
roten skrev:Skyddsdika? Om man nu får göra det i en gallring?


Haft en snubbe från skogsstyrelsen här i annat ärende...

Tog upp det!!

Kalla handen direkt.

Trängt läge, även björk dör stående i vatten.

Användarvisningsbild

Re: Gallring i björk

towes  
#197966 Intressant tråd. Något eftersatt småsurt björkområde har väl de flesta...?

Om det varit hagmark och diket var igensatt så borde ju din dikesrensning göra stor skillnad, eller hur?
Hur länge sedan rensade du? Har du hunnit sett någon tendens?

Vårtbjörk kan dö i stående vatten, glasbjörk är tåligare mot översvämningar. Men med tanke på att du finns på mina sydliga breddgrader utgår jag från att det handlar om vårtbjörk.

Har du någon bild från beståndet?

Vi har själva gjort något liknande i höst, dock inte på blöt mark. Jag är själv en aning novis så jag aktar mig för att ge några handfasta råd här. Men om vätan består, kan inte en etappvis gallring vara en lösning? Ett mindre uttag som ändå ger större grönkronor = större vattenupptag. När beståndet börjar slutas så går man på en andra gallring. Vad säger "kunskapsbanken"?

Användarvisningsbild

Re: Gallring i björk

machonisti  
#197974 Jag odlar skog på dikade marke. Har mycket björk, både glasbjörk och vårtbjörk. Har sett igensatta diken på grannskiften och där har skogen dött eller är döende ingen skillnad på trädslag.

Dessa marker har varit verkligt våta med stående vatten i princip året runt.

Är marken inte fullt så våt att öppet vatten ligger nästan året runt så satsa på stora björkar. De kräver stora mängder vatten under varma sommardagar. När björken är fullvuxen får den dock problem med röta torra toppar svampangrepp osv. Det är inget träd man kan spara som fullvuxet särskilt många år.

Användarvisningsbild

Re: Gallring i björk

viktor57  
#197976
towes skrev:Intressant tråd. Något eftersatt småsurt björkområde har väl de flesta...?

Om det varit hagmark och diket var igensatt så borde ju din dikesrensning göra stor skillnad, eller hur?
Hur länge sedan rensade du? Har du hunnit sett någon tendens?

Vårtbjörk kan dö i stående vatten, glasbjörk är tåligare mot översvämningar. Men med tanke på att du finns på mina sydliga breddgrader utgår jag från att det handlar om vårtbjörk.

Har du någon bild från beståndet?

Vi har själva gjort något liknande i höst, dock inte på blöt mark. Jag är själv en aning novis så jag aktar mig för att ge några handfasta råd här. Men om vätan består, kan inte en etappvis gallring vara en lösning? Ett mindre uttag som ändå ger större grönkronor = större vattenupptag. När beståndet börjar slutas så går man på en andra gallring. Vad säger "kunskapsbanken"?



Hej

Jodå! Tycker nog att det blivit lite bättre efter det att jag rensade diket. Fart på vattnet nu iallafall. Gjorde merparten i höstas, men började lite smått att rensa alla diken i våras. Så nog tycker jag att gjorde på sig.

Kan nog fixa fram något i foto väg. Lite missvisande just nu kanske, snön vräker ner här... :roll:

Är nog så som vissa här påpekat, att eftersatta bestånd i form av gallring, påverkar onekligen kronutväxten och då kan ju inte träden dra till sig vatten maximalt. Plus att man utestänger ljuset, och det bidrar naturligtvis med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring i björk

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197989
nisse skrev:Finns ej granplantor innan gallring kommer dem inte senare om marken är bördig. Hallon, nässlor och gräs är vad som oftast tittar upp.

Har huggit bort björk som skuggat för mycket ,gran tittar fram efter max 2 år.

Användarvisningsbild

Re: Gallring i björk

machonisti  
#197996
julen -våren11 201.jpg


Bördig blöt dikad myr 60 - 70 tal. Björken stod så tät att de inte ens piskat grantopparna. Manuell gallring långa kvistfria stammar upp till 10 - 12 m, endast spridda exemplar av större diameter. Två av mina söner kontrollerar machonisti.

Avatar Fallback

Re: Gallring i björk

Blivande snickare  
#198000 Vid den där åldern borde det vara tvärtom, dom kör å du sitter bredvid å dricker öl :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gallring i björk

loppan  
#209273 Bröd Eriksson in acion. Lite matnyttigt om björk.


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).