Vedmaskiner, flishuggar

Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

27 inlägg 13237 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

kungsis  
#197785 Fått en känsla av att det säljs väldigt många dyra och fina vedmaskiner. Nu kanske jag ställer frågan på fel plats, då många här är proffs, men hur många gör egentligen en uträkning på om det lönar sig att köpa en dyr vedmaskin? Ska man räkna med att jobba in t.ex 100tusen (vilket abslout inte är en stor summa om man lägger ihop allt) på kanske 10år, så räcker det ju inte med att sälja lite till någon granne.

M.v.h
Kungsis



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197787 Gör ekonomisk koll av allting. En vedmaskin för hushållsbruk går aldrig att räkna hem. Jag motiverar min lilla bala med att jag har betalande (och frusna) hyresgäster i ett annex.

Avatar Fallback

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

stone66  
#197789 Blir nog svårt att räkna hem jag köpte en bra beg japa 2100 med inrullningsbord för 30000kr men ångrar det inte längtar ej tillbaka till motorsåg o vedklyv det får man ju köra med ändå när det är för grovt.Fritiden måste få kosta lite

Användarvisningsbild

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

herjman  
#197793 Jag har räknat om och om igen och kommit fram till att hemmagjort vedbord,kap, klyv och transportör får räcka till jag kan casha eller hyra processor

Avatar Fallback

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

botte  
#197798 Jag har i flera år hyrt processor för ca 2000 kr per år. En egen hundratusenkronors kostar minst 15000 kr per år med avskrivning och ränta. JAG VILL ÄNDÅ HA EN EGEN!!! Man är allt konstig.

Användarvisningsbild

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

machonisti  
#197801 Ekonomiska beräkningar är underliga. Räknar man på nyttoprylar löns det sällan. Beräkningar på lyxföremål som bilar, motorcyklar, fyrhjulingar etc fungerar enligt motsatt princip.

Nyttoprylens princip: Vad ger den för produktivt värde?
Princip för vill ha objekt: Hur mycket kan egen eller familjens ekonomi maxbelastas?

Då är det bara att plocka in vedmaskinen i den rätta kategorin.

Avatar Fallback

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197811 Jag har hellre en motorcykel än en vedmaskin om jag måste välja. Men med en prisvärd och lönsam vedmaskin så går det att ha båda. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

Camwood  
#197826 Gör en bakvänd kalkyl om man ska investera i en vedmaskin :grin: Räkna ut hur mycket ved du måste tillverka och sälja för att betala kapitalkostnaden (räkna med 7-10% ränta på kapital) plus värdeminskning plus omkostnader på maskin( bränsle ,oljor delar mm) :grin:

Avatar Fallback

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197852 Jämför med vad det hade kostat att elda huset med olja/el så har du snart råd med en liten vedmaskin. Går att räkna på många sätt och lägga in många faktorer. Vad spelar roll för dig?

Avatar Fallback

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

r93  
#197860 Det går inte att räkna hem allt! Skulle alla räkna hem allt dom köpte blev det inte mycket sålt!

Jag köpte min mycket för att spara tid, men mest för att två grannar hade pratat ihop sig om att köpa en tillsammans, så vi blev tre som delade på en maskin vilket är perfekt!

Användarvisningsbild

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

totte  
#197897 Finns ju en faktor till nämligen tid. Är den tid du lägger på veden obetald fritid som inte skall/kan ersättas med arbetstid så finns ingen vinst i pengar att räkna hem på att det går fortare att fixa veden.

Är det däremot arbetstid som skall räknas (aktuell eller förlorad för någon annat jobb) så finns det ju en del att vinna. Sen om det räcker för att motivera en vedmaskin är en annan fråga.

Håller i övrigt med det mesta som sägs ovan.

Avatar Fallback

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

kungsis  
#197918 Tack för svaren :smile: . Det var inte min mening att kritisera er som väljer att köpa en dyr maskin. Var mest nyfiken, då dom ju kostar en slant. Dock tillhör jag väl själv. den "ekonomiska" persontypen, så jag inser nu att det kanske präglade min fråga :oops: . Men iof måste jag ju fråga er som värderar er fritid så mycket att ni måste köpa en (svin) dyr specialmaskin. Då vore det väl bättre att hyra en maskin eller kanske t.o.m köpa vedet. Man får en himla massa ved för 100tusen och det är ju det som inkräktar absolut minst på fritiden :wink: .

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197922 Från en gammal tråd.

Angående temat vad man vill ha. Gick en gång en säljkurs där man sa att det är tre saker som styr köpet.
Det krävs en MAN för att man ska kunna köpa. MAN=money, authorization, need(pengar, rätt att köpa, behov)
Sedan babblade kursledaren en massa om dessa tre saker.
Helt plötsligt sa han att det krävdes en WOMAN för ett köp!
WOMAN=want overrides,money, authorization, need

Slutsats, vill man ha nåt, då köper man det.

Användarvisningsbild

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

herjman  
#197923 Hittade jag en i skåne att hyra skulle jag göra det, problemet är att de flesta som har en är producenter i stor eller liten skala och vill då inte hyra ut till en konkurrent.

Användarvisningsbild

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197930 Jag köpte min med förhoppning att den nångång betalar sig själv, oklart när
men hsh före den skickas på skroten.
Sen har det visat sig att jag redan har fått in närmare 10% av inköpskostnaden
redan, så återbetalningstiden kan gå att pressa till under tio år.
Om jag börjar producera mer osv så går det nog fortare, men det beror på jobbläge
och fritidsläge kombinerat med väder och vind och faktor X.
Så vi får se vad det blir.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).