Gallring

Gallring i björk

28 inlägg 27477 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallring i björk

viktor57  
#197828 Hej

Har ett björkbestånd som i allra högsta grad är i behov av gallring.

En del är planterad men det mesta skulle jag tro är självföryngrat.

Åldern är ca 40 år, och enligt skogsplanen ska det vara ett innehåll på ca 500 m2sk, och det ska ut ca170 m2sk fördelat på 5,2 ha.

Marken är blött... Bärbar men blött. Mer på vissa ställen, betydligt mindre på andra. En del är torrt.

Har dikat ett dike som går runt avdelningen som var i princip havererat. Bra flytt på det nu.

Nu till frågeställning!

Riskerar jag att få mer blött efter att jag gallrat?

Menar, björk drar ju rejält med vatten, så plockar man ut 30% av innehållet är där ju mindre som drar vatten.

Hade ni behållit enstaka gran i avdelningen?

Har en tanke att få ett fint bestånd med björk, men är det fel att ha enstaka gran?


Vet att kunskapen är stor på forumet, så vore tacksam för lite tankar.

Tar gärna emot lite tips o tricks för övrigt med 🧠

M.v.h



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring i björk

Camwood  
#197831 Har du ingen gran som växer till under björkarna :?: I så fall har du en naturlig forsättning på skogen när björken averkats.( uppdelat på flera gallringar)

Avatar Fallback

Re: Gallring i björk

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197833 Känns inte som nån fara att gallra ur, björk växer fort och drar mer vatten,mer ljus ner på marken som bidrar till att det torkar upp lite.
Brukar komma gran ganska fort när man gallrar björk så det får man väl göra en avvägning om man vill behålla större granar en stund till.

Användarvisningsbild

Re: Gallring i björk

machonisti  
#197838 Gallra beståndet glest spara grova raka stammar. Fixa till underväxten (gran) röj på samma gång i de tätaste dungarna. Granen skjuter som bara den när de får lite ljus antar att björkskärmen är tät som ett tak.

När granen växt ca 10 - 15 år eller när de når björkens kvistar då avverkas björken med inriktning på timmer. Dikning vore önskvärd.

Avatar Fallback

Re: Gallring i björk

nalle34  
#197847 Se på bilderna i mitt allbum (är för dålig på hur man gör för att lägga ut bilderna direkt)
skogsbilder/album.php?album_id=531

Viktigt att man INTE får för liten grön krona på björken. Då tappar den mycket i tillväxt (bör ej gå under 50% av stammen). På bilderna ser du riktlijerna hur mycket man bör röja och gallra i björk på ett unjifär.

När det gäller vattnet i beståndet så om man gallrar för svagt häller för sent. Så blir det blötare i marken. p.g.a. björken klarar av sämre ta upp vattnet. Björken behöver ljus och stor grön krona för att ta upp mycket vatten och få bra tillväxt.

Första bilden är röjnings pogram och andra gallrings pogram. Gäller södra sverige. Vill man ha bättre har en serigös inspektor rätt pogram för marken.

Användarvisningsbild

Re: Gallring i björk

viktor57  
#197856
nalle34 skrev:Se på bilderna i mitt allbum (är för dålig på hur man gör för att lägga ut bilderna direkt)
skogsbilder/album.php?album_id=531

Viktigt att man INTE får för liten grön krona på björken. Då tappar den mycket i tillväxt (bör ej gå under 50% av stammen). På bilderna ser du riktlijerna hur mycket man bör röja och gallra i björk på ett unjifär.

När det gäller vattnet i beståndet så om man gallrar för svagt häller för sent. Så blir det blötare i marken. p.g.a. björken klarar av sämre ta upp vattnet. Björken behöver ljus och stor grön krona för att ta upp mycket vatten och få bra tillväxt.

Första bilden är röjnings pogram och andra gallrings pogram. Gäller södra sverige. Vill man ha bättre har en serigös inspektor rätt pogram för marken.




Har nog också haft dom funderingarna att det blöta har samband med att björken står för tätt. Dels att ljusinsläppet blir för svagt, samt att upptagningsförmågan av vatten fungerar sämre. Tackar för tipsen och gallringsmallen kan komma till användning.

M.v.h

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring i björk

viktor57  
#197858
machonisti skrev:Gallra beståndet glest spara grova raka stammar. Fixa till underväxten (gran) röj på samma gång i de tätaste dungarna. Granen skjuter som bara den när de får lite ljus antar att björkskärmen är tät som ett tak.

När granen växt ca 10 - 15 år eller när de når björkens kvistar då avverkas björken med inriktning på timmer. Dikning vore önskvärd.



Kan bara använda mig av befintligt dike, och det har jag rensat samt återställt. Det fungerar hyfsat bra. Iallafall typ 100% bättre än när jag började.. Starkt åsidosatt m.a.o.

Tackar för tipsen...!!!

M.v.h

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring i björk

viktor57  
#197859
bengt.a skrev:Känns inte som nån fara att gallra ur, björk växer fort och drar mer vatten,mer ljus ner på marken som bidrar till att det torkar upp lite.
Brukar komma gran ganska fort när man gallrar björk så det får man väl göra en avvägning om man vill behålla större granar en stund till.



Hade iofs tänkt mig ett rent björkbeestånd.. Men en o annan gran drar ju inte ner det hela.. Ett vårdträd inför framtid till barnbarn kanske :P

Tack för tankarna..

M.v.h

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring i björk

viktor57  
#197861
Camwood skrev:Har du ingen gran som växer till under björkarna :?: I så fall har du en naturlig forsättning på skogen när björken averkats.( uppdelat på flera gallringar)



Jodå... Viss gran finns i avdelningen.. Men ska inte avverka björken, bara gallra i det...

Alltså ska björken vara i majoritet...

En o annan gran...

M.v.h

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring i björk

machonisti  
#197872 Ta bort alla höga granar men lämna plantor och smågran. Björken är inget träd som kan stå och vänta efter att det växt färdigt. Blir ofta svampangripet ruttnar dör osv.

Sköter du beståndet klokt har du ett ungt livskraftigt granbestånd när björken skall avverkas.

Men det är ju klart du får ju göra som du vill i din skog.

Användarvisningsbild

Re: Gallring i björk

Mäki  
#197883 Här är en bild på ett björkbestånd jag gallrade för något år sedan och jag sparade någon enstaka
gran och tycker inte det ser så tokigt ut.
Bild

Avatar Fallback

Re: Gallring i björk

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197887 Skyddsdika? Om man nu får göra det i en gallring?

Användarvisningsbild

Re: Gallring i björk

machonisti  
#197908
Mäki skrev:Här är en bild på ett björkbestånd jag gallrade för något år sedan och jag sparade någon enstaka
gran och tycker inte det ser så tokigt ut.
Bild

Snyggt, riktigt snyggt vilka stammar om 15 år

Avatar Fallback

Re: Gallring i björk

Boarpan  
#197909 Har liknande förutsättmimgar i min skog men skulle vilja ha gran då björk är oberäknelig i mitt huvud. Fin stock blir massa pga av kvist eller böj. I planteringen ovan hade jag tänkt att stödplantera in granplanter är detta ett ekonomiskt attraktivt beslut eller kommer skuggningseffekten göra så att plantan dör/stannar som en planta.

Användarvisningsbild

Re: Gallring i björk

machonisti  
#197915 Rakt, grovt och tillräcklig mängd ger stock. Du behöver knappast stödplantera, ideala förutsättningar för gran är att växa upp under björkskärm. Gallra eventuellt lite glesare än en normal gallring men det skall vara riktigt orört till den skuggningeffekten du är rädd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).