Virkesmätning och Matrisfub

Volym endast från diameter?

4 inlägg 8017 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Volym endast från diameter?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197710 Det finns funktioner för att uppskatta volymen hos en gran från diametern och höjden (Brandells mindre), men finns det något för att uppskatta endast från diametern? Man utgår från boniteten och hur trädet ser ut? Lite som en lös uppskattning bara?

Fått för mig att jag sett det, men kanske minns fel.



   TS
Avatar Fallback

Re: Volym endast från diameter?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197719 Har också sett det någonstans för länge sen. Tabell där man skull välja stamform typ: "mindre god, god. mycket god " osv. Har man inte så stora krav på noggrannhet så går det naturligtvis. Precis som att man kan höfta höjden lite på ett ungefär.

Avatar Fallback

Re: Volym endast från diameter?

kallen  
#197732 I gallringsskog brukar diametern i cm stämma rätt bra med höjden i meter. Men det är en grov höftning.

Avatar Fallback

Re: Volym endast från diameter?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198070
Skogsola skrev:Har också sett det någonstans för länge sen. Tabell där man skull välja stamform typ: "mindre god, god. mycket god " osv. Har man inte så stora krav på noggrannhet så går det naturligtvis. Precis som att man kan höfta höjden lite på ett ungefär.

Kuberingstabell finns i PS Praktisk skogshandbok

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).