Bioenergi

Vedmaskiner behövs ej

177 inlägg 103774 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#197696 Analyserade vedkapningen hängandes ur kran förra helgen. Fick mothugg på att ingen motorsåg kan kapa genom grövre klabb än 10 cm snabbare än en vedmaskin. Måste faktiskt hålla med om detta. Men att ha ett grip full med virke gör kapet snabbare eftersom matningstiden förkortas.

Nackdelen är fortfarande klyvningsprocessen som fanns med från trådens början.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Jan Skog  
#198056 Du läste inte allt i första inlägget ....... veden behöver inte klyvas den torkar ändå ..... blanda stor och smått i vedpannan ..... så brinner det bra.
(björk och asp måste dock randas .... endast på en sida oavsett grovlek ... med motorsågen vid kvistningen för att inte mögla, ek bör ligga som stock ytterligare ett år men behöver inte randas ... skördaravverkad ved är utmärkt ... "randad" vid avverkningen).

Pröva så får du se.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#198063 Jodå Jan Skog har kapat ur kran minst 20 år. Använt grovleksmetoden flera år i min panna. Enda problemet är att jag varit för lat att randbarka då möglar veden, tycker inte det gör nån skillnad när den eldas själv.

Diameter 22 går in i pannan grövre måste klyvas.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

longben  
#203146
norrskog skrev:hopps det tillverkas en panna där man kan lägga in tre meter stockar direkt och att det brinner så pass sakta att det räcker att trava in några st en gång i veckan. Hade väl varit det ultimata :)



Grannen min har en långvedspanna som visst tar närmare 2m ved. Kommer inte ihåg tillverkaren, Lennart Eriksson, LEMEK, kanske? Byggde själv en kopia för ca 10 år sen, lite kortare dock, 1.5m. En laddning höjer vattentemperaturen 40-50 grader, fungerar bra med golvvärme. Kapar veden i skogen färdigt i 1.4m längder och kör ut den på tvären på vagnen, klyver det grövsta på våren och lägger i häckar.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

stektlök  
#203247 Hej vedproducerare ! Om man kör hem hyfsat nynedtaget från skogen å kapar å klyver direkt ! Då spelar väl det ingen roll om man ritar i barken med motorsågen. Om det möglar lite i ändarna i vedskjulet, vad är nackdelarna med det ? Lukt? Brinner sämre? Ohälsosamt med sista förvaringsveckan inomhus?

Ska ställa 2 kärror mot varandra å kapa ur kran där över å sedan direkt till klyv å sedan trnsportband in i vedskjulet. Tar då i klampen 1gång istället för ca fyra :)

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

vedförsäljan  
#203414 De torkar mkt sämre

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

elis  
#203419
stektlök skrev:Hej vedproducerare ! Om man kör hem hyfsat nynedtaget från skogen å kapar å klyver direkt ! Då spelar väl det ingen roll om man ritar i barken med motorsågen. Om det möglar lite i ändarna i vedskjulet, vad är nackdelarna med det ? Lukt? Brinner sämre? Ohälsosamt med sista förvaringsveckan inomhus?

Ska ställa 2 kärror mot varandra å kapa ur kran där över å sedan direkt till klyv å sedan trnsportband in i vedskjulet. Tar då i klampen 1gång istället för ca fyra :)


Klyven ved torkar bra i en luftig vedbod, behöver knappast randas. Klyvningen öppnar ju mycket större ytor. Att du får mögel kanske indikerar att din vedbod är lite för tät? För lågt tak? Det ska vara rejäl avluftning ovanför veden så att fukten dras ut.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

stektlök  
#203458
vedförsäljan skrev:De torkar mkt sämre

När vi inte randar menar du?!

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

vedförsäljan  
#203492 Nej,men om det blir mögel på veden!

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203497 Att klyva sin ved själv med yxa är bra träning, och kul om det inte är alltför många kubik.
Jag klöv själv 15 m3s i fjol gick över förväntan.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#203510 Ungefär den mängd som ligger på backen hos mig. 2/3 är kluvet under julhelgens kyla. De vill inte spricka när det blivit vamare så väntar på kallknäpp.

Sågad ur kran förståss!

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

vedförsäljan  
#203513 Såga ur kran de ä fint de! :smile:

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

stektlök  
#203534 Jag känner att jag är laddad nu.... grymt sugen på att ta ner å klyva ved med alla bra tips som nu ligger innanför pannbenet !! :grin:

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Simon.M  
#212256 Har svetsat ett fäste till ventilpaketet på huggarvagnen så slipper man hoppa in o ut i traktorn när man kapar ved i kranen

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Jan Skog  
#221191 Då var man klar med veden ..... det tog ca 6 timmar för en årsved ( ca 35 kbm och två man).

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).