Servicebyggnader

Övergripande tankar om verkstadsbygge

10 inlägg 12982 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Övergripande tankar om verkstadsbygge

dander84  
#197450 Jag tänkte att jag skulle fiska efter lite bra idéer här på forumet...

Jag och min fru är på gång att ta över en fastighet i
närheten av vårt hem, gränsen går några hundra
meter bort. Vi tänker att vi ska bygga en
verkstad/maskinhall i anslutning till vår villa. Problemet
Är att det inte finns någon självklar plats för bygget. Antingenlutar det
Eller på är det sankt. Bättre markförhållande finns förvisso
ett litet stycke från huset. Frågan
Är om det är för långt bort.

Vad tror ni är avståndsgränsen för en verkstad för att den skall
Användas spontant och inte bara när det är dags att hämta traktorn?

En annan fundering är om det skall byggas exponerat eller lite bakom



   TS
Användarvisningsbild

Re: Övergripande tankar om verkstadsbygge

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197474 Intressant, kan du göra en översiktskarta så man får lite hum om läget?
Jag anser att verkstaden ska ligga en bit ifrån bostadshuset för det behövs
mer plats än man tror, gärna även plats för lastbil med släp att kunna köra runt bygget.
Helst ska ju framsidan vara riktigt prydlig och lättskött så man kan koncentrera
sina parkerade projekt bakom så ingen störs i onödan.
Blir det varmdel och kalldel?

Avatar Fallback

Re: Övergripande tankar om verkstadsbygge

dander84  
#197488 Här kommer en liten bild av läget.
Som jag ser det har vi fyra alternativa lägen (typ), dvs platser som alla har olika förutsättningar.

Plats 1.
Platt, sankt och exponerat men ganska nära till huset.

Plats 2.
Här sluttar marken ner mot plats 3 (behövs troligen sprängas en del), ganska skyddat läge nära huset. Gårdsplan blir i detta alternativ delvis vid plats 3.

Plats 3.
platt, sankt och skyddat nära huset.

Plats 4.
Här finns gott om plats, det sluttar svagt men ligger lite högre än 1 och 3.
kräver längre vägbygge, vi har förvisso tankar på att eventuellt bygga väg i åkerkanten och möta upp fastigheten därifrån. Längre till huset (ca. 130 m). skyddat läge men utan vår direkta uppsikt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Övergripande tankar om verkstadsbygge

zeetorg  
#197492 2 och 3 (båda). Jag håller med Slurfi, Man skall se till att ha tillräckligt med plats även om man inte tror att det behövs just för tillfället.
Jag har aldrig hört någon säga att dom har byggt för stort eller har för mycket plats...

Jag vet inte om allt är ditt, men hela området mellan huset 2:an och 4:an verkar ju lämpligt för ändamålet.

Jag tycker personligen att en verkstad skall ligga ganska nära tomten så man inte drar sig för att använda den plus att man kan ha lite bättre koll på objudna gäster.
Men ju större byggnad dessto längre ifån själva huset bör man ha det så att det inte tar överhand.

Användarvisningsbild

Re: Övergripande tankar om verkstadsbygge

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197494 Vore plats nr3 med utökningsmöjlighet åt plats nr4-hållet, möjligt?

Avatar Fallback

Re: Övergripande tankar om verkstadsbygge

dander84  
#197584 Kul att få lite respons!
Visst finns möjlighet, det är bara en fråga om att fylla ut... Man kan säga att allt som ligger i den triangel som platserna bildar är låglänt och sankt.

Det jag funderar på kring plats 2 och 3 är hur det blir med gårdsplan utanför. I läge två blir den nedanför och kan om så är önskvärt förstoras/förlängas i riktning mot 3. Den kan även fås att slutta en liten aning ifrån bygget eller hållas plan, återigen en fråga om hur mycket fyllning. Finns ingen egen grusgrop eller dylikt men om man väljer plats två kommer det troligtvis fram en del användbart material vid sprängning.
Väljer man istället plats tre känns det som att gårdsplanen bör hamna mot plats 2 tycker jag spontant. Det innebär förvisso att gårdsplanen kommer slutta mot bygget... Det går ju i och för sig vrida allt 90 grader så gårdsplanen vetter söderut istället men då måste det till ordentligt med fyllnad (både till bygge och plan).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Övergripande tankar om verkstadsbygge

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197631 Att fylla upp marken är nog ett arbete som kommer att uppskattas när det är klart
så var inte så orolig inför det.
Det kanske kan göras lite snyggt så huset är nåt trappsteg upp från garageplan
och då får man ju en lite lyxigare känsla tänker jag mig.
Man bör nog sträva efter att skilja jobb-delen från bostads-delen så att säga
plus att med alt 2-3 så blir det mindre insyn och det ger åxå en lyxigare feeling.
Jag ska bomba med länkar till verkstadslayouter snart, har du nån idé om design
på hallen eller bild på befintlig hall osv?

Användarvisningsbild

Re: Övergripande tankar om verkstadsbygge

Kse  
#197699 Hur stort blir bygget?

Avatar Fallback

Re: Övergripande tankar om verkstadsbygge

dander84  
#197756 Har inga konkreta planer på layout än. Bero väl även på vår det hamnar. Vore super med en bomb slurfi... Hade tänkt göra en särskild efterlysning av goda idéer så har kommer den.

Vad är du särskilt nöjd med i din verkstad som har med layouten att göra? Det kan handla om storlek på olika utrymmen, fiffiga lösningar etc. Stort som smått!
Vore även intressant att få ta del av era ''se upp med det här''.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Övergripande tankar om verkstadsbygge

Mäki  
#197757 Det jag kommer att tänka på är att om man bygger en verkstad så skall den byggas så att
den kan säljas till utomstående utan att detta stör en själv.
Jag menar vi blir alla en dag gamla och då skall det gå att sälja verkstaden till någon utan att
ha den rakt framför ögonen eller trafik till verkstaden förbi eget hus.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).