Avverkning (slutavverkning)

Miljöhänsyn vid slutavverkning

26 inlägg 18125 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Miljöhänsyn vid slutavverkning

towes  
#197491
maj skrev:Vad säger ni om man som skogsägare skulle bli tvungen att gå på utbildning hos skogsstyrelsen om miljöhänsyn vid skötsel av skog?
Svär nog en ramsa...
Det upplevs nog redan som att antalet pålagor ökar.

Instämmer med opekka, tvång klingar illa. Dessutom är det svårt för skogsägaren att praktisera sina ev nyvunna kunskaper ute i skogen där bolagets maskiner (dvs de som köpt virket) kör. Skogsägaren har antagligen ett eget jobb att sköta dagtid.

Varför ska åter skogsägaren behöva betala för det allmänas intresse av naturhänsyn?

maj skrev:Jag skulle kanske varit lite tydligare med vad jag menar när jag skrev krav. Med krav så menar jag svl 30§ och dess föreskrifter (http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUB ... 202012.pdf).
Tjatar igen: Vad är de vanligaste "felen" som man från myndighetshåll menar gör att målen ej uppfylls?
Ge oss exempel.

Är det:
- För djupa skotarspår (7.2)?
- Att de träd som skulle kunnat växa på marken (björk?) inte planteras tillsammans med granen vid återplantering (7.7)?
- För få högstubbar och döda träd (7.8 )?
- Att det visade sig finnas ett rödlistat kryp i en avverkningsmogen skog som ingen kände till... förrän skogen var fälld (7.5, 7.19)?
- Man tog ut GROT efter rekommendation från skogsbolaget, men egentligen borde den legat kvar som gödning (7.27)?

Du ser ju själv hur flummig frågan är. Jag tvivlar på att en påtvingad kurs från Skogsstyrelsen leder till annat än att skogsnäringen blir mer och mer detaljtyrd och naturflumstyrd skyddad verkstad ... Och då är jag själv för ett sunt naturtänk.

Styrkan med dagens lagstiftning, vag eller ej, är ändå att den lämnar en relativt stor frihet. Jag menar att just denna relativa friheten är värd att bevara. jag förstår inte heller de som skriker om hur "illa det är". Har de varit ute i privatägda skogar överhuvudtaget? Det handlar sällan om några norrländska kvadratkilometerhyggen här.

Vi har själva aldrig upplevt någon kritik mot att någon hänsyn förbisetts. Kanske därför jag låter oförstående?

Läs gärna i dessa trådarna så förstår du kanske synpunkterna mer:
viewtopic.php?f=112&t=14702
viewtopic.php?f=15&t=14801
viewtopic.php?f=112&t=13770

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Miljöhänsyn vid slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197496
maj skrev:Vad säger ni om man som skogsägare skulle bli tvungen att gå på utbildning hos skogsstyrelsen om miljöhänsyn vid skötsel av skog?


Vad säger du om att skogsstyrelsen skulle tvingas komma ut och bestämma innan exakt vilka hänsyn som skall tas, man gör en plan som kan prickas av, och följer man den så är allt OK?

Nej visst nä, det är ju inte skogsägarens pengar som går åt då, så kan vi inte ha det... ;)

Vad säger du om att skogsstyrelsens beslut i frågan om hygget är godkänt skulle som andra myndighetsbeslut granskas och överklagas?

Faktum är att frågar man skogsstyrelsen, så¨berättar de inte i detalj hur man skall göra, bara är man gjort fel...

Användarvisningsbild

Re: Miljöhänsyn vid slutavverkning

rokon  
#197502 Föreskrifterna kan vara nog så tydliga då de kan vara skrivna i det brev som skickas till en efter avverkningsanmälan, jag har själv varit med om det. "Drivningsvägen bör ligga med avstånd från vattnet så att ej körskador uppstår" citat fritt ur minnet. Och så råkar man få bra tjäle, vid tidigare gallring låg drivningsvägen närmare vatten. Om man nu använder eget huvud risar där det behövs och kör där det förr kördes och man uppfyller kravet inga körskador, men man ej har följt anvisningarna?
Jag tycker det är bättre med otydliga anvisningar där vi kan använda egen logik vid tolkning.

Vi privata skogsägare kan aldrig göra fel, vi kan bara göra olika. Låt oss bestämma själv individuellt. Vem är den kunnige som kan säga du har gjort fel, på grund av det och det och det? Det som blev fel ur en aspekt kan bli rätt ur en annan. Dom stora felen gör staten som klampar in med tron att de har de rätta svaren.

Jag är inte certifierad.

(varför flyttades folket från byarna i Samariaravinen på Kreta? Där höll motståndet mot ockupationsmakten stånd under hela ww2, men vid bildandet av Nationalparken så var deras öde beseglat.)

Avatar Fallback

Re: Miljöhänsyn vid slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197505
maj skrev:Vad säger ni om man som skogsägare skulle bli tvungen att gå på utbildning hos skogsstyrelsen om miljöhänsyn vid skötsel av skog?


De som egentligen avgör hur avverkningen blir är entreprenörerna och planerarna hos inköpsbolagen. De springer på svindyra kurser hela tiden. Ändå blir det inte bra åt de som har bestämt sig för att hitta fel.

Användarvisningsbild

Re: Miljöhänsyn vid slutavverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197559
maj skrev:Vad säger ni om man som skogsägare skulle bli tvungen att gå på utbildning hos skogsstyrelsen om miljöhänsyn vid skötsel av skog?


Vad tror du den kursen skulle resultera i? Sorgligt nog är det en hel del markägare, som knappt hittar till sin egen skog, än mindre i sin egen skog. En lokal virkesköpare sa till mig en gång att väldigt ofta fick han order av markägaren att plocka fram x antal pengar ur skogen, likgiltigt hur... Här lär det det knappast hjälpa med någon obligatorisk skogsägarkurs.

Sedan finns det en del skogsägare, som sköter sin skog helt efter eget huvud. Här är det tveksamt om någon obligatorisk kurs skulle göra någon skillnad. De skogsägare som är intresserade av ny kunskap, brukar ju ändå dyka upp på diverse skogsträffar och skogsdagar, samt vara aktiva på bl.a. skogsforum!

Nä, om det är någon utbildning som borde vara obligatorisk, så är det en utbildning för diverse myndigheter, politiker och miljöorganisationer i äganderätt och mänskliga rättigheter. Ty här blir väl alla myndigheter, politiker och miljöorganisationer rejält underkända idag.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Miljöhänsyn vid slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197572 "Nä, om det är någon utbildning som borde vara obligatorisk, så är det en utbildning för diverse myndigheter, politiker och miljöorganisationer i äganderätt och mänskliga rättigheter. Ty här blir väl alla myndigheter, politiker och miljöorganisationer rejält underkända idag.

Vackert sagt, Niking! :D

Användarvisningsbild

Re: Miljöhänsyn vid slutavverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197580 Tackar!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Miljöhänsyn vid slutavverkning

maj  
#199549 Tack för era svar. Det har verkligen hjälpt oss med att förstå hur allmänheten/privata skogsägare resonerar kring dessa frågor. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Miljöhänsyn vid slutavverkning

charger  
#243277 Hej jag skulle vilja veta vad som gäller för regler (om det finns några ) gällande avverkning inom
ett naturvärdesobjekt ,ingen nyckelbiotop. naturvärdesobjektet är ca 25 ha varav ca 10 ha på
min fastighet, och det är mkt timmerskog på min del av objektet, det finns flera små bäckar inom
området och en liten tjärn men området kring tjärnen är tänkt att lämnas orört.

vad är det för restriktioner idag ? myndigheterna verkar inte ha pengar till att lösa in marken.
då området innehåller skapligt med virke.

Avatar Fallback

Re: Miljöhänsyn vid slutavverkning

alias  
#243282
charger skrev:Hej jag skulle vilja veta vad som gäller för regler (om det finns några ) gällande avverkning inom
ett naturvärdesobjekt ,ingen nyckelbiotop. naturvärdesobjektet är ca 25 ha varav ca 10 ha på
min fastighet, och det är mkt timmerskog på min del av objektet, det finns flera små bäckar inom
området och en liten tjärn men området kring tjärnen är tänkt att lämnas orört.

vad är det för restriktioner idag ? myndigheterna verkar inte ha pengar till att lösa in marken.
då området innehåller skapligt med virke.


Hej!

Finns området med i "Skogens Pärlor" på Skogsstyrelsens hemsida?

I vilket län ligger fastigheten?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Miljöhänsyn vid slutavverkning

charger  
#243322 Jodå det finns med i skogens pärlor och ligger i mellersta dalarna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).