Bioenergi

Hur utveckla vedbranschen?

180 inlägg 66131 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

towes  
#196599 Varför inte tänka från andra hållet? Det mest utvecklande är väl större efterfrågan?

Det bästa är ju kallare vintrar och fler vedpannor/braskaminer.

Det första kan man inte påverka, det andra är nog väldigt svårt. Men ni har ju ett gemensamt intresse med pann/kamin-branchen. Varför inte slå er samman med de lokala tillverkarna/återförsäljarna.

"Vi på Kamin AB har nu kampanj på Contura 1234. På köpet har vi avtal med HB Ved & Frakt, prima ved för bara XXX kr säcken."

För övrigt måste man väl lämna in bygganmälan vid installation av kamin i villa? Det kan alltså ligga ett potentiellt kundregister i kommunhuset. Snacka om riktad marknadsföring.

Som sagt, utveckling, men från en lite annan infallsvinkel...

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Camwood  
#196604 :grin:
towes skrev:Varför inte tänka från andra hållet? Det mest utvecklande är väl större efterfrågan?

Det bästa är ju kallare vintrar och fler vedpannor/braskaminer.

Det första kan man inte påverka, det andra är nog väldigt svårt. Men ni har ju ett gemensamt intresse med pann/kamin-branchen. Varför inte slå er samman med de lokala tillverkarna/återförsäljarna.

"Vi på Kamin AB har nu kampanj på Contura 1234. På köpet har vi avtal med HB Ved & Frakt, prima ved för bara XXX kr säcken."

För övrigt måste man väl lämna in bygganmälan vid installation av kamin i villa? Det kan alltså ligga ett potentiellt kundregister i kommunhuset. Snacka om riktad marknadsföring.

Som sagt, utveckling, men från en lite annan infallsvinkel...

Jobbar du som säljare eller :?: :grin: Du skulle va nyttig för vedträsket :grin: Bra skrivet.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#196653 Har hört att kaminförsäljare blir neringda om ved så det är nog inte dumt

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

towes  
#196654
Camwood skrev:Jobbar du som säljare eller :?: :grin: Du skulle va nyttig för vedträsket :grin: Bra skrivet.
Hehe, man tackar... Nej jag är inte säljare, möjligen halvt-om-halvt logistiker. Men jag har tittat på branchen länge "utifrån" och gissar att det ibland finns en del att göra på sista biten: Där vara möter kund. Duktiga skogsmänniskor finns det ju gott om.

Den lokale kaminförsäljaren här på orten har av logistiska skäl inte möjlighet att hålla brasved hemma i lager. Men han rekommenderar gärna återförsäljare om någon frågar. Och då menar han "ved-bönder" med hög klass på veden och inga bensinmackar.

Det är precis ett av de sätt jag menar att man borde jobba som vedproducent. Kräver dock kvalitet och konstant vara på lager för att vara "kvar på toppen".

Braskaminkunder tror jag även har en något högre betalningsvilja för fin ved än de som "bara" eldar för värme i en panna på landet.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#196679
towes skrev:Varför inte tänka från andra hållet? Det mest utvecklande är väl större efterfrågan?

Det bästa är ju kallare vintrar och fler vedpannor/braskaminer.

Det första kan man inte påverka, det andra är nog väldigt svårt. Men ni har ju ett gemensamt intresse med pann/kamin-branchen. Varför inte slå er samman med de lokala tillverkarna/återförsäljarna.

"Vi på Kamin AB har nu kampanj på Contura 1234. På köpet har vi avtal med HB Ved & Frakt, prima ved för bara XXX kr säcken."

För övrigt måste man väl lämna in bygganmälan vid installation av kamin i villa? Det kan alltså ligga ett potentiellt kundregister i kommunhuset. Snacka om riktad marknadsföring.

Som sagt, utveckling, men från en lite annan infallsvinkel...



Ett problem kan ju bli om man är svindyr på sina småsäckar/lösved,då kan köparn av kaminen rygga tillbaka och tycka det verkar svindyrt med ved och knallar ner till jula och kollar på "bekväma" luftvärmepumpen och det kan skada kaminförsäljare

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

plutten  
#196693 Tror också att för att lyckas som vedproducent borde man sträva efter att kunna erbjuda ved året runt. Själv har jag försökt att åtminstone hålla de s.k. stamkunderna med ved året runt. Får man det ryktet om sig att man kan leverera ved året runt börjar folk höra sig för om man kan leverera också åt dem. Det finns alltid dom som bara ringer och frågar pris, sen hör man aldrig av dom. Men en trogen kundkrets är guld värd. Kom ihåg att om du levererar bra ved kanske en nöjd kund säger åt en annan, där fick jag bra ved till bra pris. Levererar du dålig ved vet strax 10 potentiella kunder om det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#196894 Som ni andra har skrivit
Att samarbeta ger bara fördelar så länge man hålls sams... men att flera små vedförsäljare gick ihop och sedan kunde ta in anbud på större grossister som innan inte var möjligt
Samt kunne hålla med torr ved året om till privatkunder
Det torde ochså vara möjligt att få ner kostnader på själva råvaran och inköp av vedsäckar medmera och kunna effektivera transporten,,
som sagt,bara fantasin som sätter gränser :smile:

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

surjämten  
#196974 Hej alla vedklyvare !
I dag har hela Sverige minusgrader. Som vanligt satt jag o filosoferade runt vedkorgen, men behöver hjälp i min nyfikenhet !!
Hur många kubikmeter uppskattar ni att det i dag eldas upp i vårt avlånga land ??

Trevlig helg !!

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Camwood  
#197487
surjämten skrev:Hej alla vedklyvare !
I dag har hela Sverige minusgrader. Som vanligt satt jag o filosoferade runt vedkorgen, men behöver hjälp i min nyfikenhet !!
Hur många kubikmeter uppskattar ni att det i dag eldas upp i vårt avlånga land ??

Trevlig helg !!

Årsförbrukning i Sverige för småhus inkl, lantbruksfastigheter 2010 var 7,4 miljoner m3t enligt Energimyndigheten :grin:
Förbrukningen för sågspån o flis va 724 tusen m3s och pellets 570 tusen ton.

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

herjman  
#197500 Känns som att många kamineldare köper ca 5m3s per år

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Husqy346  
#197504 Varje kund köper ca 3 M3 s av mig själv eldar vi upp ca 5 fastkubik men då har vi också för uppvärmning inte bara myselda.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#197535 det märks tydligt att det är vinter hos mig :):)

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

herjman  
#197586 Jaså? Får du din ved såld nu?

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#197608 ja det har börjat rulla på nu så det minskar :)

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#197610 Det mest sålda hos mig är ett tippkärre lass på 6m3 med lövved
har du höjt priserna skogsbonne?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).