Traktorn i skogen

Koppla in ventilpaket Valmet 465

9 inlägg 10502 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Koppla in ventilpaket Valmet 465

andreas121  
#181290 Har köpt ny traktor men lite fundersam på
inkopplingen av vagnen på denna traktorn!
Någon sa något om att ändra ventil så att det
blir fri retur?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Koppla in ventilpaket Valmet 465

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181292 Den vanligaste fri returen på andra Valmet brukar sitta som en T koppling på returen från traktorns ventilpaket innan den går in i bakkroppen.
Det är en bättre lösning än att köra in returen i de vanliga uttaget på paketet

Avatar Fallback

Re: Koppla in ventilpaket Valmet 465

andreas121  
#181296 Vill även ha tips på hur man monterar ventilpaketet på
Traktorn bäst, är ingen skogshytt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppla in ventilpaket Valmet 465

petros  
#197438 Tjena, vi har en 465 f hytt. Från kran paketet kommer ju två slangar. dem sätter vi i dem två översta kopplingarna (1,2), sedan sätter vi alltid ramstyrningen i dem i dem två understa (3,4). Då kör man kranen inne i hytten genom att skjuta spaken framåt i hytten och sedan har du ramstyringen smidigt till höger och vänster... Hoppas du förstod vad jag menade-

Avatar Fallback

Re: Koppla in ventilpaket Valmet 465

Valfridsson  
#197442 Fri retur gör att oljan går direkt tillbaka till tanken istället för att gå vi traktorns hydraulpaket i vilket det finns ett motstånd (vetiler mm) och i sin tur orsakar värme i oljan. Behovet av fri retur styrs väl av hur mycket man använder kranen och vad det är för temperatur då den används = hur varm oljan blir helt enkelt.

Om det finns en fri retur så borde det vara en hane som är placerad mellan påfyllnadslocket och de övriga fyra uttagen.

Angående placeringen så sitter hydraulpaketet, på den valmet 465 jag brukar köra ibland, i ett stag i toppstångsfästet och sedan i hålet i bakrutan. Nu är det skogshytt på den men det borde väl gå att ha bakrutan halvöppen och sätta paketet lite längre ner och kanske bygga en kil för att få hytten tät.

Avatar Fallback

Re: Koppla in ventilpaket Valmet 465

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197467 Inget fel alls att köra returoljan genom filteret! Det är mest läckledningar från servokretsar och h-motorer som SKALL gå via den fria returen.

MVH
MN

Användarvisningsbild

Re: Koppla in ventilpaket Valmet 465

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197469 Ventilerna som du styr inifrån traktorn kan enkelt ställas om från dubbelverkande till enkelverkande genom att skruva ner ställskruven på ventilen i botten.

Om du har uttag för fri retur till tank så funkar det också och kanske är att föredra.

Smart som Petros säger att ha ramstyrningen på dubbelverkande uttag och styra från traktorns ventilspakar. Jag har ramstyrningen på en ventil i ventilpaketet vilket är värsta stretchningen för ryggen när man kör. Får nog ta och ändra på det :-)
Senast redigerad av Swinto tis 04 dec 2012, 15:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Koppla in ventilpaket Valmet 465

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197471 Ang. Montering av ventilpaket, kika här:
viewtopic.php?f=9&t=2785

Avatar Fallback

Re: Koppla in ventilpaket Valmet 465

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197483 Klart att du får ett flöde till tank i den andra porten i ett dubbelverkande ventil, hur skulle du annars få en dubbelverkande kolv att röra sig?
Men att ställa en dubbelverkande i läge för enkelverkande är ett måste för tex en tippkolv där du annars kör oljan i andra porten i överströmningsventilen när flaket ska ner.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).