Bioenergi

Transportskruv för flis

6 inlägg 6001 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Transportskruv för flis

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197124 Skulle behöva få tag i en transportskruv för flis, alltså en bara en öppen utan "rör" så att säga. Har tänk mig en ytterdiameter på 250-300 mm och cirka 4-5 m i längd. Är det någon som har en susning om var man kan hitta detta? Ny eller beggad spelar ingen, ska sitta inne i ett flisförråd och hjälpa till att fördela flisen iväg från påfyllningen... Supertacksam för tips, har märkt att det jobbigt att skyffla flis!:)



   TS
Avatar Fallback

Re: Transportskruv för flis

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197239 Jag kan tänka mig en tömningsskruv från en tröska kanske kan va nåt.
TK-traktordemontering tror jag det heter,där stod en del skrotade tröskor.

Användarvisningsbild

Re: Transportskruv för flis

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197274 Skulle tro att en begagnad spannmålsskruv blir alldeles för klent. Flisskruvar måste vara rejäla om de ska hålla, enligt min erfarenhet av stokereldning!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Transportskruv för flis

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197320 Tanken är att skruven ska gå utan hölje så påfrestningarna kommer inte vara alls så stora som på en inkapslad variant...

   TS
Avatar Fallback

Re: Transportskruv för flis

PTT  
#197341 I botten på en Hill fastgödselspridare ligger 2 skruvar med rejäl dimension i lämplig längd. Kanske vore nåt att få tag på en utskrotad sådan att bygga vidare på?

Avatar Fallback

Re: Transportskruv för flis

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197437 Försök att få tag på en utgötselskruv, dom brukar vara av ca 400mm i diameter och mycket kraftiga dom är dessutom centrumlösa.
Utgötslingar av den typen var vanlig i svinstallar.
Och dom pallar definitivt för flistransport både löst och i rör.
Det måste gå att få tag på dessa, då hälften av Sveriges svinbesättningar upphört.
Kolla med lokala LRF-avdelningen eller LRF-konsult om de kan ge dig tips på svinbesättningar som upphört.
Men jag vet att även Frasse här på forumet har en liggande.
Om den är till salu vet jag inte.
Du kan ju skicka honom ett PM om det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar