Uppvärmning

Värmepump VS Elda biobränslen

55 inlägg 34558 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197142
Jesper skrev:Tror inte det är så vanligt att byta till värmepump om man har ved/pellets? Tror det är vanligare om man har direktverkande el eller oljepanna? Men jag kan ju ha fel.


Tja, den arbetsfria värmepumpsvärmen lockar nog många - särskilt äldre personer, som inte längre orkar med veden. För har man ingen egen ved, så lär det bli ungefär lika dyrt idag att köpa veden som att värma huset med en värmepump. Är dessutom den gamla värmeanläggningen uttjänt, så blir investeringskostnaden ungefär det samma för en ny vedanläggning och en ny jord/bergvärmepump.

Så varför slita hårt med ved om man inte tjänar ekonomiskt på det? Kör du med pellets, så förlorar du idag pengar jämfört med en värmepump.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197145
Hälge skrev:En annan artikel som jämför värmepump (geoenergi) relativt bioenergi.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sk ... 539459.svd Artikeln är positiv till biobränsle.


En annan relevant artikel i sammanhanget http://www.svd.se/nyheter/inrikes/manga ... 718850.svd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

bevakare  
#197155 Tänkte delge mina förhållanden på våran gård.
Ett gamalt hus på ca 120-130 kvm eldar underhållsvärme ca 10-15 grader med ved.
Förbrukning 15-17 travad kubik.
Ska rivas om nått år eller 2.

Nybyggt hus (2009-10) på 145 kvm med jordvärme nibe 1245-6 kw pump och 500 m slang i blött mark område normal isolerat dvs 30 cm i golv, 20 vägg och 33 i taket.
År 1 2446 kw i förbrukning
År 2 2790 kw i förbrukning
Jag trodde 6 kw skulle bli för litet men vi har ännu ingen tillskotts el.

Vi håller ca 21-22 grader inomhus vi är 2 vuxna och hund.
Min sambo vill ha en kamin men jag håller emot än så länge, det blir lite grisit i vardagsrummet.

Min kostnad för pump, installation samt nergrävning av slang totalt 80 000 kr ink moms

Min åsikt köp en jord eller bergvärme pump de e samma pengar som ved anläggning men så mycket enklare när man behöver tex åka bort eller svärföräldrar ska passa gården mm

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

Hälge  
#197193 Det är samma som på 70-talet när oljan var billig. Vedeldare var ett lite exotiskt fenomen med envisa personer tycker om att elda. Sådana man tittade lite snett på =)

Användarvisningsbild

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197196
Niking skrev:
Så varför slita hårt med ved om man inte tjänar ekonomiskt på det? Kör du med pellets, så förlorar du idag pengar jämfört med en värmepump.
/Niklas


Allt är inte pengar när man jämför de två alternativen, som jag ser det. Att arbeta med veden ger en massa andra värden som du inte får med exempelvis bergvärme. 'Arbetet i skogen och sedan hanteringen av veden ger en massa olika former av fysisk träning som är svår att ersätta. Fast gilla man att träna i lokaler så är väl det ett alternativ.

Så för min del är det ett säkert sätt att få regelbunden fysisk träning på ett naturligt sätt. Som svar på din fråga alltså. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

machonisti  
#197199 Träna i lokal är blää.

Har börjat träna två gånger, tränat två gånger och slutat två gånger fast jag har fri tillgång till en fin och gratis träningslokal på jobbet. Det var fem år mellan träningsstarterna. Hittar liksom ingen mening det är inte att jag skulle motsätta mig träning men kan inte hitta vitsen med vikter och motionscykel.
Är väl lättare att mäta sig mot andra med 100 kg på skivstången än 10 m3 fub.


Jag vet att vedeldning egentligen inte lönar sig ekonomiskt jämfört med vp men efter träningspass i lokal har jag älskat skogsarbetet ännu mer.

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

339  
#197263 Varför inte både jordvärmepump och biobränslepanna? Allt kopplat till en rätt dimensionerad acktank med uttag anpassat för respektive värmekälla! Då kan man både elda när man vill röra på sig, samt lata sig på soffan veckorna efter och ta igen sig mellan veddusterna..

Många av er omsätter ju inventarie-/maskinparkerna varje år för summor som vida överstiger kostnaden för en vedpanna eller värmepump! En panna ute i verkstaden är lika avdragsgill som er nya traktor. Annars går det säkert få EU-bidrag för en värmepanna också. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197299
339 skrev:Varför inte både jordvärmepump och biobränslepanna? Allt kopplat till en rätt dimensionerad acktank med uttag anpassat för respektive värmekälla! Då kan man både elda när man vill röra på sig, samt lata sig på soffan veckorna efter och ta igen sig mellan veddusterna..


Grejen är väl att biobränslen ger en betydligt högre framledningstemperatur på vattnet än en värmepump, så det blir lite knöligt i praktiken.

En kombination av luft/luft-värmepump + pelletskamin borde däremot kunna funka bra.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

brum brum  
#197315 satte själv in bergvärmepump för 5 år sedan efter att eldat med ved i 17 år,
men jag behöll vedpannan och kopplade varmvattenberedaren i pannan före värmepumpens varmvattenberedare och kan därmed förvärma tappvattnet om jag orkar o vill, bra om man vill bada tunna tex då min gamla egor v25 e på ca 30 kw så slipper man o passa den lilla kaminen i badtunnan 5 timmar innan det blir badtemperatur.
det där med ved är beroendeframkallande, domherren satt o spela i björktopparna i helgen och dom hör man inte på ett gym. riktigt fin avkoppling mellan sågpassen, så mitt tips e o behålla vedpannan om plats finnes i pannrummet

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197364 Jag skaffade luft till luft pump nu i September, jag tycker mig känna igen några känslor från vedeldandet. Man kommer hem från arbetet, man gör en liten fysisk insats.......man höjer temperaturen och kanske fläktstyrka något.
Behaglig värme kommer krypandes, å va skönt med värme tänker man, så går man in i det rummet fläkten är monterad - tvärvarmt, 25-26°.
Rätt vad det är så börjar fläkten isa av sig, då börjar det knäppa och spraka lite om plasthöljet på innerdelen........med lite fantasi så låter det lite som en vedbrasa. :grin:

Från början eldade jag mycket, men har bara en liten kort kakelugn + vedspis med krokiga brännjärn. Kakelugnen tror jag måste vara felmurad invertes av förförra ägaren som gjorde det mesta fel. För att ö.h.t få någon nytta med kakelugnen så var jag tvungen att elda konstant i den, hela dagar alltså, helt tvärt emot rätt.
Jag slutade nog elda helt för ca 5 år sedan, men skönt att möjligheten finns i.a.f.

Lvp:n installerades 15:e September, huset är väldigt litet så jag har frånsett badrum värmt med enbart pump hittills. Räknat snitt September-November 2009-2011 jämfört med 2012 så har jag sparat 305 kW/h per månad.

Vad kostar ström totalt, 1,50 ?
Enligt lagen om allts jävlighet har jag bundet pris :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).