Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Erfarenheter Av Loadflex och Jd Als

15 inlägg 9537 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenheter Av Loadflex och Jd Als

Forestry  
#117101 Hallå skogsmullar!

Skulle vilja veta lite vad ni har för erfarnheter av Valmets Loadflex och John Deere's Als.

Jag har inte kört nått av systemen och skulle gärna vilja veta lite för och nakdelar för respektive system.

Vad som krånglar och vad som fungerar bra!

Av vad jag har sett så tycker jag valmet verkar ha ett ''driftsäkrare'' system med att bara ''tippa'' ut stakarna med hjälp av en stock och låsa fast med ett litet lås för varje stake.

John Deere's Als vet jag inte riktigt hur de är uppbyggt, om de är kolvar eller fjäderbelastat för o tycka ut stakarna.

Anledning att jag funderar över de här är att vi kommer nog byta skotare om en snar framtid. Och står nog mellan dessa märken i storleksklassen 14tons skotare, dvs Valmet 860 och John Deere 1410.

Vi kör just nu 100% Trädelar, vill därav ha stort lastutrymme då lasten är mycket skrymmande och får med sig rätt lite fastkubik.
Just nu kör vi med en gammal 1210 med pendohytt som har varit med om de mästa!

Hoppas vi kan byta lite erfarenheter!
Hare kung alla!



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter Av Loadflex och Jd Als

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117148 Loadflex är ett väldigt bra och driftsäkert system, har kört det nu i 17000 timmar på våran 890 i stort sett helt utan problem kan man säga. Fått svetsa 2 små sprickor i en av delarna i stolparna. Vi har ju gamla varianten utan hydrauliska stolpar. De nyare med hydraulstolpar ska väl ha 20% större lastutrymme.
Men för oss är det inga problem att lasta 18 ton med alla sortiment utom sämre löv, då kan det vara lite svårt att få full vikt.
Du borde ju iaf få hyffsade lass med träddelar tycker jag-

John deeres ALS kan du nog få på större lass med träddelar då dom har högre stolpar, förutsatt att man kan trycka ut stolparna med träddelar? Men det borde väl gå.... Men har ingen erfarenhet av det mer än några dagars provkörningar.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter Av Loadflex och Jd Als

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119371 jag har kört med ALS i 11000 timmar nu det enda vi har gjort: är o packad om en stötta, byta en kolvstång i en annan samt rikta en stötta allt detta berodde på förarfel man förstör packningen om man råkar köra ner gripen över stöttan så den slår i botten....

då jag fick byta kolvstången berodde det på att jag efter ett långt natt skit höll på o la av virke så va jag med gripen på bakre stöttan så gick den av vid låsningen,

när den blev krokig så va de en gubbjävel som körde i en skråpassage i en gallring o inte brydde sig i o tilta iväg, men de va bara o sätta den i en rejäl press o trycka till rätta,

sen har man ju knäckt ett par bultförbandpå bakre banken som sköter ihopfällningen till smalt läge, men byter man bultarna en gång om året så klarar man sig rätt bra, visst kan man köra mot nåt träd o slita av dom, bultarna slits även med tiden så byter man dom bakre en gång per år så klarar man sig...

tiltningen är de bästa med hela konceptet, en standard skotare eller loadlfex halkar ju i sidled vid skrå passager, mer o mer för varje sväng, men när man kan tilta över stannar maskin kvar i spåret hela tiden.

sen med tilten dämpar den slag o stötar väldigt mycket, o jag upplever att den är häftigare o köra uppför i branter med när man har lägre o bredare lass

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter Av Loadflex och Jd Als

Skogshuggarninorr35  
#119374 Just det som huggarn säger dämpningen, även om du kör med fullt lass behöver du sällan smyga som med ett vanligt lastutrymme.
Hela lasset vilar ju på gasblåsor så du känner inte av tyngden på samma vis, så du sparar maskinen.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter Av Loadflex och Jd Als

Coffab  
#183199 Långt efter men delar med mej ändå!

Tycker ALS är suveränt!
Visst kräver det mer underhåll men enligt mej är de värt det!
Precis som ovan tycker jag att ett dämpat lastutrymme är klockrent.
Blir en helt annan gång på maskinen. Och det bästa är nog tiltningen
som underlättar körning i stökig terräng och är basvägen lutad åt ett håll
så kan man ju luta lasset fullt åt det motsatta hållet och efter några
överfarter så brukar vägen räta upp sej!
Är dock inte lika imponerad av vajergrinden...

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter Av Loadflex och Jd Als

wrytter  
#183246 Håller mer föregående talare, ALS:en är verkligen ett underbart verktyg om man sköter om den, dvs. rengör under bankarna en gång om dagen Vi har uppgraderat våran "gamla" ALS (JD 1710D eco3 -07) så att man kan lufta den genom att köra tilten i botten en gång åt vardera sida och hålla kvar den där.
Men vad underbart mjukt det går att skota rundvirke med ALS, och som skogshuggareinorr säger, man behöver inte smyga över hinder på samma sätt som andra lastutrymmen. Dock lätt att överlasta då man får plats med hur mycket som helst, men detta är rent idioti då det såklart tär mer på maskinen men även då ALS:en gör sig effektiv då man lastar det den är gjord för, då får man låga och breda lass som går att köra fortare med. tror många gör felet att överlasta och sedan måste köra lika sakta som om man hade ett vanligt lastutrymme.
Vet några entrepenörer här omkring som kört grot med ALS:en , vissa har köpt ett bio rede ifrån hultdins, vilket de tycker funka riktigt bra. Andra har spärrat stolparna i ytterläge med hjälpt av en timmerstock och några kättingspännare runt stolparna, sedan har de lagt vaggan full med virke och mellan stolpen och vaggan med virke så inte groten skall ramla ut, de tycker att det funkat bra då de ska in och köra några objekt för att inte behöva stå. Finns en som är så seriös att han har lagt två balkar i botten på vaggan och längst bak på dessa balkar har han svetsat fast en gammal grind så att lasset inte ska kana baklänges.
hur som helst ett grymt lastutrymme!

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter Av Loadflex och Jd Als

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183263 Kan bara hålla med alla andra om als, vi har als-t på en rottne f15 å de funkar helt kanon. Har än så länge bara gått drygt 1600timmar men de har bara funkat.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter Av Loadflex och Jd Als

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184029 nu på 14000 timmar ha ja haft lite problem fjäderkolven till återfjädringen av banken har spruckit i infästningen, bulförbandet gick av tre gånger på rad innan ja bytte fjäderkolven o sen har de funkat, ska renovera gamla fjäderkolven o sätta den på andra sidan då den börjat spricka lite på den sidan oxå :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter Av Loadflex och Jd Als

Smålandshuggarn  
#195338 när den blev krokig så va de en gubbjävel som körde i en skråpassage i en gallring o inte brydde sig i o tilta iväg, men de va bara o sätta den i en rejäl press o trycka till rätta,


HaHa va va de för en gubbjävel?? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter Av Loadflex och Jd Als

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195355
Smålandshuggarn skrev:när den blev krokig så va de en gubbjävel som körde i en skråpassage i en gallring o inte brydde sig i o tilta iväg, men de va bara o sätta den i en rejäl press o trycka till rätta,


HaHa va va de för en gubbjävel?? :lol:



En vårdslös en

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter Av Loadflex och Jd Als

LBFront  
#197141 [quote="wrytter"].
. Dock lätt att överlasta då man får plats med hur mycket som helst, men detta är rent idioti då det såklart tär mer på maskinen men även då ALS:en gör sig effektiv då man lastar det den är gjord för, då får man låga och breda lass som går att köra fortare med. tror många gör felet att överlasta och sedan måste köra lika sakta som om man hade ett vanligt lastutrymme.
/quote]

Har inte alla ALS våg ?
.3 an vi kör larmar när man lassar över 22 ton och stryper hastigheten till under 2 km/tim
Loadflex har tre lastbankar som är bra när man kör den där fö......de kubben!
Vi har 2,80 mellan första och andra banken så det går att lasta 3,10 kubb där
och sen nästa lass kunna köra 18 meters stolp utan att överbelasta sista banken.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter Av Loadflex och Jd Als

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197174 Har hört av en som hade en 1110D med als och nu bytt till ALS T. Anser Tn vara lite ostadigare,lastbäraren hamnar ännu högre än gamla ALSn..

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter Av Loadflex och Jd Als

wrytter  
#197224
LBFront skrev:
wrytter skrev:.
. Dock lätt att överlasta då man får plats med hur mycket som helst, men detta är rent idioti då det såklart tär mer på maskinen men även då ALS:en gör sig effektiv då man lastar det den är gjord för, då får man låga och breda lass som går att köra fortare med. tror många gör felet att överlasta och sedan måste köra lika sakta som om man hade ett vanligt lastutrymme.
/quote]

Har inte alla ALS våg ?
.3 an vi kör larmar när man lassar över 22 ton och stryper hastigheten till under 2 km/tim
Loadflex har tre lastbankar som är bra när man kör den där fö......de kubben!
Vi har 2,80 mellan första och andra banken så det går att lasta 3,10 kubb där
och sen nästa lass kunna köra 18 meters stolp utan att överbelasta sista banken.


Visst har ALS:en våg, men är man dålig på att underhålla ALS:en, dvs rensa bort snö,is, barr, bark och dylikt under ALS redet så kan det få svårt att gå ner i ett läge som den måste för att "nolla" sig, vilket gör att man kan lasta utan att den reggar vikt, eller mindre vikt än vad man lastar, sen när man kör kan ALS:en "gunga" till och gå ner och nolla, och vips har man visst lastat 20-22 ton istället för kanske 17 eller 19 som man bör. Sen kan dom vara felkalibrerade också, men det måste man väl såklart ha ordning på.
Ja här uppe kör vi då aldrig kubb vad jag vet. Stolp brukar jag dra fram med gripen, släppa dem och lasta på sortimenten man kör, sedan ta tag i stolpen igen och dra vidare. Om det är bra eller inte vet jag ej, tycker det funger bra och är smidigt iallafall. Sen så kör vi inte så mycket stolp.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter Av Loadflex och Jd Als

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197244 Jag kör Loadflex och tycker det är suveränt bra, blir nog på nästa maskin också. Guld med vågen, man får full koll på läget. lätt gjort annars att köra både för små och stora lass. Har bytt en vågcell och krökt ett stag inne i stöttan ett par gånger.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter Av Loadflex och Jd Als

LBFront  
#197373 Jo så är det man måste sköta grejorna för att det ska funka,sen är det ju så att ju mer finneser ju mer kan krångla på .3 an har vi hydrauliska stakar kanonbra när man lassar på och av men man blir väl måttligt imponerad när man ska byta slang i dom det är väl sånt man får ta.För mot ett standard rede så vinner Loadflex/ALS 24/7.
Angående stolp :vissa områden Vi har kört på har det varit uppemot 2000 st stolp å då vill man gärna lassa upp dom på vagnen :smile: kan om man planerar lite få på 30 st

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).