Uppvärmning

Vad bör jag satsa på?

77 inlägg 46526 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197139
Mangan skrev:
Niking skrev:Angående vedeldning och radiatorstorlek, så får man väl utgå ifrån att det blir utkylt lite då och då, varför stora radiatorer torde ge en snabbare återuppvärmning av huset?
/Niklas


Du har väl ack-tank?


Nix! Finns liksom inte plats för detta i befintligt pannrum. En av orsakerna till att jag vill bygga ut huset med ett ordentligt pannrum - om det ska bli seriöst vedeldat!


Mangan skrev:Eldar du med ved är energiåtgången inte alls lika beroende av att du har en låg temp på radiatorerna. Du kan alltså sätta dit mindre/färre radiatorer och ändå täcka husets energibehov. Med värmempump så kan du inte gå lika högt med vattentemperaturen, utan att få en dyr elräkning.


Men även med ved finns ju anledning till stora radiatorer, för då kan jag ju nyttja acktankarnas kapacitet bättre genom att även kunna plocka ut värmen effektivare.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199680 Nu har jag i alla fall fixat specialbeställda luckor till den öppna spisen, vilket gav betydligt trevligare eldning idag. Inte ens brandvarnaren tjöt denna gång :grin: Luckorna i 4 mm plåt gick på 3100 kr + 750 kr för 2 st glas.

Dock gjorde jag ett stort misstag vid monteringen. Då luckorna var gråa, klenades spissvärta på luckorna innan montering, vilket resulterade i ett stort antal tvättillfällen av händerna under monteringsarbetet... :oops:
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).