Skogsnyheter

Var femte julgran tjuvhuggen

121 inlägg 47600 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151622 Eller att hugga ner hela bestpåndet och köra iväg det. Skulle ju ändå bort. ;)

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196942 Dags att aktivera tråden igen... Skogsland tar upp vad som gäller om du haffar en grantjuv på bar gärning http://www.lantbruk.com/skog/begar-ersa ... polisanmal
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196945 Tog grannen på bar gärning ett år, men vad ska man göra. Skapa osämja eller bita ihop och tänka att man har en till godo. ja han tog det hårdare än jag!


Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Mäki  
#196949
Ur LAND. Den som upptäcker en julgranstjuv har rätt att gripa tjuven, men ska skyndsamt tillkalla polis. Gripandet sker i så fall med stöd av enmans gripande enligt rättegångsbalken.
Enligt Jörn Jacobsson, lagman vid tingsrätten i Hässleholm, är julgransstöld normalt att betrakta som stöld även i juridisk mening. Och eftersom stöld kan leda till fängelse gäller det juridiska begreppet envars gripande.
– Om en dom sedan inte leder till fängelse är en annan sak. Envars gripande gäller ändå, säger Jörn Jacobsson.


Detta skulle jag inte göra för om du så mycket som böjer ett hårstrå på "tjuven"när du
gör gripandet så kommer skadeståndet som "tjuven" kan kräva vara
flera gånger högre än vad du får för granen.

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

machonisti  
#196963 Handen på hjärtat gubbar. Är det inte så att granen är vackrare på grannskiftet.

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

valmet862  
#196969 grannen snor ju av mig, självklart måste ju jag sno en tillbaka :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

sealing  
#196982
valmet862 skrev:grannen snor ju av mig, självklart måste ju jag sno en tillbaka :mrgreen:


Det är ungefär så det går till i våran lilla by också. Om man mot förmodan skulle bli "haffad" så får man bju på fika och sen är problemet ur världen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196984
machonisti skrev:Handen på hjärtat gubbar. Är det inte så att granen är vackrare på grannskiftet.


Då tar man EN åt sig själv, är väl nån sorts "gentlemens agreement" att den som har lätt tillgängliga granar får bestå med... ^#(^ men man behöver inte hugga den som står mitt i en lucka eller så.. i dag är det du nästa gång är det jag .. men kommer det okänt folk är det en annan 5.

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

totte  
#196993
The Boxer skrev:
machonisti skrev:Handen på hjärtat gubbar. Är det inte så att granen är vackrare på grannskiftet.


Då tar man EN åt sig själv, är väl nån sorts "gentlemens agreement" att den som har lätt tillgängliga granar får bestå med... ^#(^ men man behöver inte hugga den som står mitt i en lucka eller så.. i dag är det du nästa gång är det jag .. men kommer det okänt folk är det en annan 5.


Är väl så det brukar fungera på landsbygden, bland folk som känner och litar på varann. Man vet att när grannen är ute och "stjäl" så blir det en gran som inte orsakar skogliga förluster och man vet att grannen visslar och tittar åt ett annat håll när man själv går och snokar på hans mark. Så funkar det häromkring i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

machonisti  
#197005 Lite av en gentlemannasport det där grannar emellan. Ofta handlar det om nån gran på flera hundra hektar.

Men lättillgängliga granplanteringar nära en tätort kan locka till skövling. Då finns ingen pardon det förstår nog alla skogsägare.

Det där med avloppsvatten var häftigt men vem fan vill sprida ut det? Ett annat sätt är att kvista och göra dem fula. Men alla som äger mer än ett ha vet att det blir jobbigt, kanske jobbigare än att vakta.

Tänker man efter kanske det är en affärside att skapa lockande planteringar för att sedan vakta och kassera in böter.

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

kungsis  
#197072 Lite intressant vad gällande "Envars grip". Om jag inte minns fel är det väl så att det inte räcker att du ser en person lasta en gran vid vägkanten utan du måste haffa person när denna är på väg att bära bort den. Största frågan är väl huruvida man även måste se personen såga ned granen. Skulle ju faktiskt vara så att dom har gått en bit med den och själva brottet inte begåtts på platsen där man påträffat personen. Är själv lite tveksam till att gör "grip". Skulle det visa sig att mina bevis inte håller, så har man ju frihetsberövat en person och det är inget som man kommer smidigt och billigt ifrån.
Så tänk till en extra gång och speciellt om ni är ute och jagar och bär bössa = den stackarn kan ju känna sig hotad = olaga hot med vapen inblandat = skaplig polisutredning medbl.a bössan/bössor tagna i förvar.

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

mannen  
#197082 Sport mellan grannar? Grannarna ska man vara snälla med, bolagsmarker däremot :mrgreen: :roll:

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

machonisti  
#197269


Mellansonen visar pappa hur lillajulgranen sågas av.

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197273 Tycker synd om er som har så lite mark, att ni inte kan uppbringa en endaste liten julgran på den! :D
Egen gran är ju halva poängen till jul!

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

machonisti  
#197275 Vet inte om det var riktat till mig Mangan, men är det så skall du veta att vi hade en sorts familjetävling. Alla barn sågade varsin gran de valt själv så hämtade vi hem dem och mamma pekade ut den som fick komma in.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).