Traktorn i skogen

Börja använda traktorn i skogen eller...

46 inlägg 29024 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

Amatöribött  
#196400 Tack för alla tips!

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

Skogstomte  
#196405 Har både Terri (2020 med Mowikran) och Valmet 505 med Mohedavagn 120. Vi kör allt vi kan på huggarvagnen såklart och använder Terrin när vi måste. Som du säger så är Terrin suverän men det blir ganska dyra kubik om man ska räkna tid och underhåll - Terrin slits ju fortare per kubikmeter räknat. Så klarar du terrängen så är saken klar tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

Fredrik N  
#196432 Någon nämde vinch.
Kan bara instämma, en radio styrd vinch är guld värd.
Man slipper jaga runt efter virkes bitarna och man slipper springa som en galning fram och tillbaka när man redan är trött och sliten.

Användarvisningsbild

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

Skogstomte  
#196438 Ja, en winsch är väldigt användbar. Man kan ju många gånger slippa köra i de blötaste partierna plus att det är en bra hjälp när man ska ta svåra träd.Smidigt till vindfällen och annat som susat iväg åt fel håll :oops: Även mycket användbart när man hugger frötall.

Användarvisningsbild

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196450 Radiostyrd winch med 40 meter wire är mkt bra att ha.
Inte för att man behöver den jämt och ständigt men då den används så funderar
man hur man kunde klara sig utan förr.

Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196553 Ja radiostyrningen har sparat många steg och humör genom åren

Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

Midgård  
#196565 Griplastare kan man klara sig utan i värsta fall men en bra vinsch är oumbärlig.

Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

rikard_e  
#196577 Jag köpte en huggarvagn rätt nyligen, beg patu 525 vinsch och allt funkar.
Jag förstår inte hur vi kan ha dragit det vi högg förut i lunnebalk på traktorn.

Häftigt smidigt , speciellt med stora däck och styrning på vagnen, ändå drar jag bara med en 2wd 60 hk traktor.

Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

Amatöribött  
#196927 Japp, har gjort affär på en Patu 8 tons vagn med vinsch, 2-spak.
Kommer att få den fraktad inom 14 dagar.
Då blev det en julklapp till mig också då.
Tack för alla svar och tips, dom har jag lyssnat på alla.
Speciellt skogstomtens inlägg som också har en Terri.

   TS
Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

sveakatten  
#196946 Man blir ju bara lite avundsjuk :P , vi får väl se bilder på den när du fått hem den?

Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

rikard_e  
#196951 Grattis nyfiken va det blev för modell :grin:

Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

Amatöribött  
#197116 Det sitter en 425 kran på vagnen. Det medföljer även grävaggregat om det nu funkar, man byter tydligen ut yttersta armen.
Känns lite som typ kapacitet 0,5 tons minigrävare, har någon erfarenhet som vill dela med sig hur bra detta funkar.
Bilder kommer så fort jag fått hem vagnen.
Senast redigerad av Amatöribött tis 28 maj 2013, 23:54, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

totte  
#199437 Har fixat en egen tråd i Små skogsmaskiner, "Funderingar om Terri" för er som ville snacka om det. viewtopic.php?f=21&t=15497

Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

mal_en  
#199462 Hej vi köpte begant grävtillsatsen vi byggde om smala skopan till en planerskopa och om man ska rensa lite diken eller mer ytligt så funkar det. men om man ska leta vatten läcka så kan det fattas räkvidd på djupet nu har vi en volvo ec 20 och det är ungefär lika kraftfull men når djupare och är mycket smidigare. Men som du kanske förstår så är tillsatsen till för nått mindre projekt ett tips eller regel vid grävning styr inte materialet i sidled med skopan för då går gängen sönder på tappen

Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

Amatöribött  
#227042 Hej igen på er!
Jag upplever kranen som ganska stark för att vara så liten.

Jag lyfter tråden igen lite med lite bilder.
Jag har byggt bakrutekilar till traktorn och monterat roterbar platta till stolen.
Rotera stolen funkar för mig som är ganska kort, annars kan jag säga att det skulle va trångt.
Helt färdigt är det inte men nästan, rutlåset är lite provisoriskt på bilderna.
Bukplåt är på G.

Är det bättre att plocka frontlastaren när jag kör i skogen?
Med lastaren blir det 500 kilo mera vikt framtill och borde bli bättre fäste för framhjulen.
Nackdelen är att den blir klumpigare.


Med vänlig hälsning!
Senast redigerad av Amatöribött ons 23 sep 2015, 22:25, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).