Skogsvagn (Huggarvagnar)

Bygga drift på skogsvagn?

58 inlägg 47430 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122564 Det är frihjul, men inte med fjäder som i "KTS-varianten" utan med hydraulik. Jag bygger upp ett litet tryck i "huset" för att pressa tillbaka kolvarna.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Bygga drift på skogsvagn?

jonathanA  
#122571 Okej! måste du lägga på ett tryck på motorerna för att dom ska lägga sig fritt då / spärra läckoljan en stund?
vad betalade du för dom två motorerna?

Avatar Fallback

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122576 Jag lägger på ett litet tryck, ca 2 bar om jag minns rätt.
Tror jag gav 3500:- för båda eller var det 4000:-

Avatar Fallback

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196766 Hej,
Masse du måste slenge ut en film når du kjørar i skogen med Vagnen..

Spent på hur detta funkar..

Måste vel komme i gang med bygget jag også ;)

Driver å undersøker lite ang Hjul.. lite mye å Gjøre på jobbet og nu før Jul :surp:

Klarar du mye brantare bakkar med vagnen nu enn før, merker du gott at den bromsar i nedforsbakke når du har driften innkoplat.

artigt å sett en film i lite brantar med lass osv.. bilder er også fint.

Hvor kjøpte du dine 400/60-15.5 med drivmønster ?

Hadet gott :grin:

Avatar Fallback

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196799 Jag har lite funderingar kring detta då jag har en lastkännande hydraulpump liggande som skulle kunna vara lämplig att ha till något sånt här i och med att den kommer öka flödet tills att den skjuter på så mycket den orkar. Den borde bli mer dynamisk i och med att den borde passa till fler växlar.
Den är på 33cc och vad jag förstår så ska det gå att reglera maxmomentet på den.
Tänker jag fel?

Den är för övrigt till salu om någon skulle vara intresserad.

Avatar Fallback

Re: Bygga drift på skogsvagn?

axwell  
#196802
Norske_Trond skrev:Hvor kjøpte du dine 400/60-15.5 med drivmønster ?


Här kan man köpa sådana kompletta hjul.

http://ofabskara.se/webb/index.php/400- ... g-640.html

2450 kr + moms

Användarvisningsbild

Re: Bygga drift på skogsvagn?

ss0803  
#196823
Anders_S skrev:Jag har lite funderingar kring detta då jag har en lastkännande hydraulpump liggande som skulle kunna vara lämplig att ha till något sånt här i och med att den kommer öka flödet tills att den skjuter på så mycket den orkar. Den borde bli mer dynamisk i och med att den borde passa till fler växlar.
Den är på 33cc och vad jag förstår så ska det gå att reglera maxmomentet på den.
Tänker jag fel?

Jag håller helt med dig i ditt resonemang om att en lastkännande pump är att föredra för vagnsdrift, möjligheten att använda fler växlar är en stor fördel!

Undrar om inte din pump är lite liten, åtminstone om den monteras utan växellåda. Monterad direkt på vevaxeln ger den ju 33 l/min vid 1000 rpm på motorn, om den istället monteras på kraftuttaget behövs ett betydligt högre motorvarv för att få ut samma flöde.

Möjligt att det kan fungera på en liten vagn tillsammans med små hydraulmotorer och/eller på låga hastigheter. Men de lite störra drivna vagnarna på marknaden behöver högre flöde än vad en 33cc pump ger, då krävs växellåda (och en koll på hur högt varvtal pumpen kan arbeta på).

Avatar Fallback

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196836 Jo en växellåda behövs nog. Pumpen klarar ca 3000 rpm om jag inte minns fel och då blir det ju 100 liter/min vilket är en del. Växellådor med diverse olika utväxlingar är ju inga problem att finna.

Användarvisningsbild

Re: Bygga drift på skogsvagn?

ss0803  
#196842 Ja kan du köra pumpen på 3000 rpm mha växellåda och få ut 100 l/min, dessutom med lastkännade funktion, är det ju defintivt en bra grund för att bygga vagnsdrift.

Avatar Fallback

Re: Bygga drift på skogsvagn?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196892 Tänk på att de vanliga växellådorna att sätta på kraftuttaget har 2 drev och de gör att pumpen inte roterar på samma håll med eller utan låda

Avatar Fallback

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197303 3000 rpm klarar den har kollat. 28.5 hk kan den ge max vilket borde räcka för de flesta vagnarna i och med att man har traktorn som drar också.

Avatar Fallback

Re: Bygga drift på skogsvagn?

97k  
#308871 tar upp tråden igen,jag har en gammal rottne vagn med från en teg eller county som jag planerar bygga robson drift på.har hittat navreduktioner med en sauer motor på och undrar om den kan fungera om man bygger drivrulle på navet i rätt storlek,hjulen är 500x22,5.motorn ger 710 nm och varvar 625 varv per minut men den är ju utväxlad i navet så fart borde minska och kraften öka.

Avatar Fallback

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310940 Det som är viktigt i infon ovan är vridmomentet. Storleken på däcket och varvtalet är ointressant som jag ser det.
Låt oss säga att drivhjulet är 2 dm i diameter, då kommer du få 14.2kN i dragkraft på dom två motorerna tillsammans. Det borde vara tillräckligt och sannolikt gå det inte att få ut så mycket ur en Robson så storleken på hydraulmotorn begränsar nog inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).