Gallring

Gallra själv - leveransvirke

81 inlägg 65058 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

Lajodi  
#196712 @machonisti: jag räknar med att ta ut ca 30 M3FUB per hektar. Hantera kanske 700 träd/ha; 70 träd per dag gör 10 dagars arbete per hektar. Verkar detta rimligt?
@storken: tror du har rätt i att en Hypro/Niab är säkrare val... Känner inte till den där alls, därav min fråga!

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

machonisti  
#196716 Nåja fastän du skulle räkna in 5 dagars träning på första hektaret är väl inte så stor skada skedd. Annars verkar inte din beräkning vara för optimistisk. Beror som sagt på maskinvana och att inte köra sönder. Räcker en tid att bli ett med maskin.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196752
machonisti skrev:Jag var nog inne på motorsåg. 3 ha ger rätt mycket virke, beror på diameter men det rör sig i trakterna 100 fub. Alldeles tillräckligt att plocka för hand.


4fub om dagen, hugga och köra ut?

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

Lajodi  
#196901 @sveakatten;

Vad du fick av Moelven låter inte helt galet; runt 600 för skapligt tall timmer och 450 för halvdant grantimmer fick jag i början av sommaren i Dalarna, allt baserat på M3/to. Ett par hundra M3 totalt.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

machonisti  
#196907
Mangan skrev:
machonisti skrev:Jag var nog inne på motorsåg. 3 ha ger rätt mycket virke, beror på diameter men det rör sig i trakterna 100 fub. Alldeles tillräckligt att plocka för hand.


4fub om dagen, hugga och köra ut?


Räkna hur du vill men måttet har legat på ca 100 fub per vinter, räknar inte dagar. Kör ut med skotare så den biten är smidig.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

sveakatten  
#196948 Tack Lajodi.

Jag blir ju lite tveksam när jag ser vilka priser en del andra tydligen får ut.
Men samtidigt så har jag ju inte huggit mer än till bil och släp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).