Små skogsmaskiner och övriga maskiner

CFMoto 500 ATV

12 inlägg 106600 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

CFMoto 500 ATV

NilsT  
#137370 CFMoto 500, är det någon som har erfarenhet av att köra en sådan med virkeskärra i skogen? Går att köra tillräckligt långsamt fram och back? Motorbromsen OK för nedförsbackar? Är däcken på CF-Moto 500 bra för skogskörning? Andra synpunkter på CFMoto 500 ATV?

NilsT



   TS
Avatar Fallback

Re: CFMoto 500 ATV

Sune_  
#137454 Ja har själv ingen men ja har tre kompisar som har en varsin och då vi är ute på skogsturer några gånger i månaden anser ja att ja har hyfsat bra koll.

De funkar någorlunda kan man väl säga, men det finns ju en hel del saker som skvallrar om att det faktiskt är en kinamaskin.
Att köra går enligt mig inte att jämföra med en kvalitetsmaskin, trögstyrda och väldigt gungiga i fjädringen. Tar även in vatten i variatorn när den hamnar under vattenytan, samt att om börjar även misstända ibland, förmodligen pga otät tändhatt till stiftet.

Men största problemet vid skogskörning är ändå utväxlingen, den är för hög på lågen och alldeles för hög på backen. När vi är ute ock kör händer det titt som tätt att dessa tre blir stående i nön surhåla och fyrhjulingen orkar inte dra runt hjulen varken framåt eller bakåt utan bara slirar på remmen.

Sen är det mycket småfel, kylfläktens kontakter ramlar isär, blinkerslampor ramlar av osv.
En av dom började smälla å gå som en påse nötter en gång samtidigt som den kokade, bogsering hem sen dagen efter gick den som vanligt.

Dom funkar nog fint på ett torp som komplement till en traktor, men ska man ut i skogen så hade ja köpt nåt annat.
Dom ä ju billiga men inte snorbilliga så ja anser nog att dom borde funka bättre, en ny maskin ska man inte behöva skruva på i den omfattningen dessa herrar fått gjort.

Däcken däremot funkar fint, mjuka och fina samt runda med ett mönster som funkar fint på de flesta underlag, även väg.

Motorbromsen funkar hyfsat vid persontransport, men den bromsar absolut inte nämnvärt om man har en kärra bakom kan ja säga.

Avatar Fallback

Re: CFMoto 500 ATV

martin1  
#137465 Grannen har en sådan som han köpte för att använda i skogen. Han anser att kopplingen är för klen så den slirar hela tiden, om detta beror på hög utväxling vet jag inte. Det jag vet är att idag används den till att titta till djuren, sätta upp staket samt nöjesåkning. Det funkar den bra till. Den klarar inte heller av att köra ut vatten till djuren för då slirar den på också på remmen. Han ångrar att han inte köpte en begagnad maskin av annat märke för dom pengarna.

Avatar Fallback

Re: CFMoto 500 ATV

ingvarjohansson  
#138739 Jag köpte en cf moto allroad 500 den förlängda atv:n. Än så länge har jag bara hämtat hem två torrgranar i ett och samma lass och det fungerade väl ganska bra. Jag kom fram där jag aldrig hade kommit fram med en traktor. Men visst var det lite problem också för när den slirade med tvåhjulsdrift och jag la in diffspärren så alla fyra hjulen var låsta till varandra så ville den bara gå rakt fram. Men jag kan inte klaga på variaton, det tyckte jag fungerade bra, men visst kunde den ha lite mer utväxling, det tycker jag, det hade inget gjort om den har lite högre motorvarv och lägre hastighet.

Användarvisningsbild

Re: CFMoto 500 ATV

anersimyra  
#138984 Jävla tur jag köpte en potatis 800 efi istället

Avatar Fallback

Re: CFMoto 500 ATV

grankotten  
#196663 Cf-moto 500 drar utmärkt med full vagn om man byter till ett annat variatorkitt och tar bort strypningen i förgasaren. Får se hur länge den håller, men stora älgtjurar och full timmervagn åker med.

Användarvisningsbild

Re: CFMoto 500 ATV

anersimyra  
#196671 Styrkan och utväxlingen påverkas inte med ett variatorkitt, du får bara ett ändrat tillslagsvarv på variatorn. På vissa maskiner kan man dock shimsa variatorn så att remmen kommer ner djupare mellan skivorna.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: CFMoto 500 ATV

grankotten  
#196801 Hej Anders, grattis på namnsdagen!
Ursäkta min okunnighet, men skillnaden märkte jag direkt. Kan nog mest tillskrivas att strypningen togs bort. Har 4-profil piggkedjor bak och styrpiggkedjor fram och som sagt, kärr eller berg/sten gör ingen stor skillnad. Körsäkerhet är ju ett måste, men som gammal enduroåkare så....

Användarvisningsbild

Re: CFMoto 500 ATV

anersimyra  
#196882 Jag glömde att tillägga att med v kitt som ger högre tillslagsvarv och som gör att variatorn inte växlar upp som med ett original drar det såklart igång bättre med stora hjul eller tungt lass, men jag trodde tidigare att man kunde få maskinen lägre utväxlad och därigenom starkare, provade du med kittet innan du tog bort strypningen ? Jag fick rådet att det inte behövdes ett v-kitt på min potatis 800 med 27 tums hjul då den utan problem orkar ändå, den skulle bli väldigt ryckig i starten med ett v- kitt sas det och inte starkare, hur blev din ? blev det enbart lättare att dra igång ett lass eller blev den starkare överlag ? Jag förstår att det är omöjligt att svara på om du inte provat med ostrypt maskin.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: CFMoto 500 ATV

grankotten  
#197481 Det jag märkte var att den slutade sega igång, det vart mer direkttag i variatorn och det är väl därför jag bytte. Killarna på wheels for fun i örebro har både kompetens och grejor och kommer med förbättringsförslag. Givetvis kan man lägga pengarna på dyrare maskiner, men än så länge är jag jättenöjd. Gjorde ett idiotrace då det var skogsbrand här, brandkåren vart jätteglada när jag kom med skogsvagnen för att frakta slangpaket, då gick det inte att välja väg...

Användarvisningsbild

Re: CFMoto 500 ATV

anersimyra  
#197506 Ja ok, att den drar igång mer ryckigt gör ju inget om man drar tungt efter, det kanske blir till att inhandla ett "tocket däringa" kitt he, he.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: CFMoto 500 ATV

Patrik_Ostvik  
#215104 Jag har haft förmånen att testa ett antal hjulingar i skogen, och bestämde mig för 2 år sedan att köpa en CF 500 black edition (lång). Köpte också en relativt stor timmervagn till denna. Det första jag gjorde var att såga av den lilla aluminiumpinnen som spärrar gasen.
Min maskin har gått ca 100 mil i tuff terräng alltid med timmervagnen kopplad, och jag har aldrig upplevt att maskinen slirar eller gått dåligt på dessa dryga 100 mil. Jag har kört både timmer, ved och massa och den slirar inte, genom blötmyren går den bra och misständer inte som någon i forumet beskriver. Helt enkelt en väldigt bra maskin för slantarna. Monterade dessutom en tillhörande orginalplåt under som passade utan modifikation. Vintertid plogar jag med atv swedens plogblad. Står ute under vintern i färdriktning ut från gården och aldrig har den dummats när den skall startas. HAR dock bytt 2 delar på den , som förvisso har varit självförvållade fel. Ena var växeluppphängnigen, kostade 186:- och det andra var vajern till vinchen..
Min slutsats är att dessa maskiner från CF är slitstarka, pålitliga och otroligt driftssäkra. Har vänner som kör can-am, honda, och yamaha. På de mil som vi kört har de bytt betydligt fler delar än jag gjort. Men det man dock MÅSTE göra för att maskinen skall gå bra är att plocka bort gasspärren. Tar man bort denna slipper man av förståeliga skäl slirning på remmen. Man bör också efterdra lite bultar. Serviceverkstaden gör detta vid servicen, men det är väldigt tjockt lager pulverlack på dessa så man bör efterkolla själv! Några andra problem har jag inte haft. Att maskinen går tungt att svänga när man diffar är naturligt, till och med instruktionsboken säger att man skall köra rakt fram när man diffat.. Vill man dock ha en dragmaskin som man inte tänker använda till annat än att dra tungt så rekomenderar jag Honda. Dessa har inte induviduell fjädring utan mer av en "swing" vilket gör att marktrycket hamnar på hjulen och inte på fjädringen. Men som sagt, jag drar både timmer och övrigt och den funkar bra, slirar inte och går aldrig sönder. Bästa köpet vill jag påstå, både prismässigt och funktionsmässigt.... KÖP!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).