Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Putsa rutor, få bort kåda och annat?

42 inlägg 46327 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

Sti  
#194159 Tillverkarna av Margard-rutor (tidigare General Electric) skrev i sina anvisningar att det var ljummet såpvatten eller tvättmedel som gällde. Kemikalier typ bensin, thinner mm var förkastligt. Har du en repa på rutan så kan rutan smälla sönder om man haft kemikalier, då de tränger ner i repan och "angriper" plasten.

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

Blivande snickare  
#194198 ttraktorz å axwell: Tack för svaren, visste inte att det fanns en sån produkt :grin:

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

Tosca  
#194343
axwell skrev:Medicinsk bensin borde vara förträffligt att ta bort koda med, fungerar i vart fall bra på händerna.

Fast kanske vänligare för hälsan och händerna är att gnida in dem med vanligt smör först, det löser kådan.
Sen tvättar man händerna som vanligt med tvål.

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

mrtornqvist  
#194353 har man repig ruta borde det funka med polermaskin och polish eller liknande

funkar iaf på strålkastare på bil

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

axwell  
#194396
Tosca skrev:Fast kanske vänligare för hälsan och händerna är att gnida in dem med vanligt smör först, det löser kådan.
Sen tvättar man händerna som vanligt med tvål.


Jodå, det finns andra sätt, feta hudkrämer har jag ibland använt som kodalösare, innehåller mindre salt än smör.

Medicinsk bensin som säljs av apoteken är suveränt för att få loss klistret i de flesta typer av plåster, nog så viktigt om huden är skadad så att den inte tål att häftan rycks bort.

Smör på glasrutan, skulle tveka, vill hellre ha smöret på mackan.

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

Sti  
#196474 Tidningen "Skogen"nr 11/2012- sidan 6 "Livsfarliga bakrutor". Första meningen " Varför i helvete finns det bakrutor i skotarna som kan knäckas av lösningsmedel"...... osv

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

Mattias-73  
#197888 Vi kör med Autosol för att få bort "mjölkflimret" som blir av solljuset. Det kanske inte är det bästa för hållfastheten, men det är effektivt!

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

f-se.se  
#197914 ja använder ABNET till traktor och bilar. funkar även inomhus, innehåller inga lösningsmedel så de tar inte kalk och tjära men de mesta övrigt smuts.

skicka ett pm om de är ngn som är intresserad av flaska & spray.

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222869 Hur var det nu, fanns det något undermedel som det gick att bort eller förbättra reflexerna i alla dessa småsprickor som blir i gamla Margard-rutor.

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor,få bort kåda å annat?

coverbear  
#223197 jd egna puts och en riktig handduk och putsa varenda dag så det inte fastnar är min lösning:)

Användarvisningsbild

Sv: Putsa rutor, få bort kåda och annat?

Fredrik Reuter  
#347825 Hej,
Har nu reparerat lite bilder och några filmer i denna tråd. Förhoppningsvis så är all information som den var en gång i tiden.

Hur ser det förresten ut rutputsarbranschen idag?
När jag körde så fungerade det bra (för stunden) med T-röd. Det värsta var om det var kallt ut, jädrar vad kallt det blir om man spiller T-röd i handsken...

Avatar Fallback

Re: Putsa rutor, få bort kåda och annat?

bgl  
#347828 Oregon har ett rengöringsmedel som heter MX 14. Finns bl.a. hos NIMAAB. Tar bort det mesta på rutor, luktar dessutom nästan ingenting.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).