Bioenergi

Grävare eller traktorgrävare med klipp?

48 inlägg 34012 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grävare med klipp... finns det marknad?

elmtek  
#196320 Volvo känns tryggt. Nära till swecon har man nästan alltid.
Småland/kronobergs län.

Klipp är jag lite osäker på. Biojacken känns som ett bra alternativ, fast när man läst lite på forumet så blir man tveksam.

Vet du om några andra med avkvistare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Grävare med klipp... finns det marknad?

vedförsäljan  
#196322 Nej tyvär inte,kanske skulle vänta tills elmia skog är?.då för man lite mer överblick,
http://www.blocket.se/dalarna/Energikli ... ?ca=17&w=3

kanske en stegmaster?

Avatar Fallback

Re: Grävare med klipp... finns det marknad?

elmtek  
#196335 Elmia skog är ju inte förren 2015. Fast du kanske menar Elmia Wood som är nu 2013... ? :)
Ja det hade ju varit en ide. Att se dem in action.

Stegmaster är nog inget för mig. Ska man klippa sly runt åkrar så ska det gå fort. Annars blir det ännu svårare att motivera för bönderna att betala för det.

Tittar lite på något med fast kniv. Det går fort och färre rörliga delar som går sönder.
Typ axer. www.axer.fi

   TS
Avatar Fallback

Re: Grävare med klipp... finns det marknad?

vedförsäljan  
#196338 Ja,elmia skog menar ja :wink:
Såg bra ut den klippen,fort gick det men mycket sjulle gått och ha till ved

Hur har du tänkt göra med utskottningen?alla har ju inte huggakärra, kanske en risvagn efter grävan iallafall på åkrar eller skaffa separat huggakärra till traktorn

Avatar Fallback

Re: Grävare med klipp... finns det marknad?

elmtek  
#196342 Tittar på lite olika alternativ. Man ska ju få med det till kunden också... Men dra grävmaskin och huggarvagn på en trailer är ett av dem. Fast då har jag inget att köra grus etc. på.

Många funderingar... :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Grävare med klipp... finns det marknad?

vedförsäljan  
#196346 Kanske en bigab med kran?och trailer efter då så du får med 2 olika flak...

Hur har du tänkt göra med betalning?jämt upp med fliset ellet gå på timme

Avatar Fallback

Re: Grävare med klipp... finns det marknad?

elmtek  
#196349 mmm.. kanske det. Då behöver man inte så stor trailer.

Betalning har jag tänkt per timme. Efterhand när man börjar se vad det ger så kan man börja ta fliset som betalning. Men det får bli när man har råd att chansa i så fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grävare med klipp... finns det marknad?

elmtek  
#196352 Abelco XC80srD ser fin ut. Bra nypris.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grävare med klipp... finns det marknad?

vedförsäljan  
#196371
elmtek skrev:Abelco XC80srD ser fin ut. Bra nypris.

Dock har dom värdelös reservdels service och långa leveranstider,men priset är helrätt

Avatar Fallback

Re: Grävare med klipp... finns det marknad?

elmtek  
#196381 Ja, tom så man började fundera på att köpa nytt. Men att stå stilla är dyrt...
En stor fördel med nytt är ju att man får den som man vill ha den. Men det kan ju kosta mer än det smakar. Det ska finansieras också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grävare med klipp... finns det marknad?

vedförsäljan  
#196404 Det är ju rätt stor investering om man inte har nåt avtal att köra efter

Avatar Fallback

Re: Grävare med klipp... finns det marknad?

elmtek  
#196412 Ja, precis. Får nog hitta något som har ett par år på nacken.
Men samtidigt så är det dyrt att stå still. Så det kan löna sig att köpa lite nyare i slutändan.

Traktorn behöver inte vara så ny, bara den orkar dra ekipaget. Likaså bigab växlaren och trailern, bara de håller. Men det slutar väl runt 800 000 - 1 000 000.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grävare med klipp... finns det marknad?

stegmaster  
#196460
elmtek skrev:Stegmaster är nog inget för mig. Ska man klippa sly runt åkrar så ska det gå fort. Annars blir det ännu svårare att motivera för bönderna att betala för det.


Om du vill det skal gå snabbt, så får du nog välja en "engreppare", altså at den kapar samtidig som den klemmar fast trädet.
Dom brukar klara upp til ca 20cm träd.
Dessutan en mycket enkel uppbyggnad och ingen ekstra hydraulikk behövs.
Typ som den här.



Om du vurderar en "2 greppare" typ Naarva`s klipp, kan du lika godt ta stegmaster`n.
Blir samma momentet, dock lite tyngre aggregat, men sen kan du kapa och kvista det som går att ha til ved, typ 15cm eller större.
Röjde en skogsväg ca 3km lang (ca 5m til varje sida) för et par år sen med stegmaster`n, och det funkade helt ok, då det var lite blandat med sly och större träd.
Men något hastighetrekord blev det givetvis inte. :wink:

Avatar Fallback

Re: Grävare med klipp... finns det marknad?

vedförsäljan  
#196479 http://www.blocket.se/kronoberg/Gravlas ... w=1&last=1

Kanske vore nåt? du slipper ju köpa en bigab och trailer samt att du har möjlighet till att ta på dej snöröjning..
Samt så kan han ochså hjälpa till vid ombyggnad till skogskörning

Avatar Fallback

Re: Grävare med klipp... finns det marknad?

elmtek  
#196694 Det tog skruv. Det blir helt klart en billigare investering om nu maskinen håller.
Öppnar för andra tjänster, men är den tillräckligt bra på det jag tänkt som huvudsyssla?
Kan inte mycket om grävlastare, men det lär ju finnas den kunskapen på det här forumet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).