Traktorn i skogen

Börja använda traktorn i skogen eller...

46 inlägg 29018 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Börja använda traktorn i skogen eller...

Amatöribött  
#196197 Hej på er, jag behöver era råd.

Jag har hittills klarat mig med en Terri 1000 D med vajerkran. Smidigheten på denna är ju suverän.
Problemet är att det är krångligt vid lastning och lossning samtidigt så klarar vagnen bara 1,5 ton. Som sagt lagom till kanske ved o enstaka vindfällor.
Har enbart kört frötallar o vindfällor med åren.

Jag har börjat överväga en griplastarvagn till min fyrhjulsdrivna traktor istället.
Eller skulle man rent av skaffa en lite större griplastarvagn till Terri:n.
Prisskillnaden på vagnarna är ju inte så stor men däremot kapaciteten.
Hur skulle ni resonera. Arealen är på 75 Ha.
Är det för lite körning för att investera i en begagnad griplastarvagn för typ 70 000kr


Med vänlig hälsning! Amatören



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

Boarpan  
#196201 De som har skaffat griplastare brukar klia sig i huvudet och undra hur fasiken gjorde vi annan vagnen.

Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

Amatöribött  
#196202
Boarpan skrev:De som har skaffat griplastare brukar klia sig i huvudet och undra hur fasiken gjorde vi annan vagnen.


Ja, jag gissar på att man tar sig en funderare, varför skaffade jag inte en tidigare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196206 Sen tittar man i plånboken och undrar vart alla pengarna tog vägen. ;)

Användarvisningsbild

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

rokon  
#196213 Jag lunnar fram med traktor till en glänta i skogen och lastar med frontlastarens gafflar, kanske blir en timmergrip http://xyz.se/lantbruk/gaffelsatser-gripar/timmergrip/ där fram så småningom. Har en 6tons vagn utan kran, den vagnen kopplar man lätt av och på. Har man en transportsträcka med traktor varför släpa med sig en kran där bak hela vägen? Så gör inte timmerbilarna. Lastare framtill har ju de flesta traktorer redan. Starspelet sitter på jordbrukslyften mest hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

Fredrik N  
#196217 Vi började en gång i tiden med en Fordson major med en vinch som satt fast på traktorn och en liten timmer vagn med boggi.
Traktorn blev ut byt mot en fyrhjulsdriven Fiat och på den satte vi en Väse vinch. Det fungerade i många år, några klämda fingrar blev det när man skulle lägga rätt virket i högen.
För ca sju-åtta år sen köpte vi en Farma vagn på åtta ton med en kran som är 5,1m och en radio styrd vinch.
Jag kan ju bara säga att det är inget som jag ångrar.

Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

sveakatten  
#196230 Om du inte tycker att traktorn tar för mycket plats och du har mark som bär så inte skulle jag då tveka att köpa en vagn med griplastar kran. Man behöver ju inte jobba hälften så mycket med en grip emot en wire kran, och är inte hälften så farligt.

Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

Amatöribött  
#196361 Ok, jag tror jag börjar bli övertygad.
Jag införskaffar en griplastarvagn till jordbrukarn, andra sidan så är det ju inte som att köpa en bil, att man tappat halva värdet efter första provturen. Skulle jag ångra mig har jag nog pengarna tillbaka om man skulle sälja inom en snar framtid, men skulle inte tro att jag ångrar mig.

Nu får man försöka lära sig köra också. Tycker det är nog jävligt utan någon kärra i terräng.
Det är väl en vanesak det dära med lutandet.
Hur gör ni, har ni frontlastaren kvar på traktorn ute i skogen eller... Det går ju ganska fort att koppla ifrån.
Behöver jag ha frontvikter? Skogsdrag? Bukplåt skall jag montera.
Kom gärna med tips!

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

sveakatten  
#196364 Jag har en fyrhjuls driven Zetor som jag brukade köra med med lastare men inga frontvikter, nackdelen med den är ju att den tar lite plats i skogen. Men samtidigt får man ju med sig lite mer. Jag har gjort i ordning en Iller som jag kör fram till väg med nu för tiden, den är ju inte mer än 160cm bred och jag behöver aldrig vara rädd för att sjunka och så låg tyngdpunkt så man behöver inte vara rädd för att tippa. Jag vet ju inte hur mycket en Terri lastar men tycker den ser väldigt smidig ut.

Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

Amatöribött  
#196366
sveakatten skrev:Jag har en fyrhjuls driven Zetor som jag brukade köra med med lastare men inga frontvikter, nackdelen med den är ju att den tar lite plats i skogen. Men samtidigt får man ju med sig lite mer. Jag har gjort i ordning en Iller som jag kör fram till väg med nu för tiden, den är ju inte mer än 160cm bred och jag behöver aldrig vara rädd för att sjunka och så låg tyngdpunkt så man behöver inte vara rädd för att tippa. Jag vet ju inte hur mycket en Terri lastar men tycker den ser väldigt smidig ut.


Terrin lastar tyvärr inte så mkt.
Jag behöver köra två vändor för en frötall eller vindfäll som jag lastar med vajerkran.
Ganska krånglig lastning, sen skall ju stockarna av vagnen också.
Annars är den ju grymt smidig som du skriver.

   TS
Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

sveakatten  
#196369 Hur bra är den att dra? Hur mycket väger den, skulle det gå att köpa (göra) en kärra med grip till den?
Den jag kärra jag gjort har jag tordas lasta 10st 4,9 mellan 20 och 35 i topp. Har tittat mycket efter Terri innan jag köpte denna ,Terrin var för dyr för mig.

Användarvisningsbild

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

loppan  
#196375 Köp kärra!
Du kommer att producera betydligt mer per år i skogen eftersom du i dag lägger mer tid på att köra ut med Terri.
Den kommer således att betala sig själv med tiden,dessutom får du bättre arbetsmiljö.

Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

Amatöribött  
#196379
sveakatten skrev:Hur bra är den att dra? Hur mycket väger den, skulle det gå att köpa (göra) en kärra med grip till den?
Den jag kärra jag gjort har jag tordas lasta 10st 4,9 mellan 20 och 35 i topp. Har tittat mycket efter Terri innan jag köpte denna ,Terrin var för dyr för mig.


Jo det skulle gå att byta/bygga ny vagn med griplastare.
Den vagn som jag ha till terrin är 1,5 tons orginalvagnen.
Tror den väger ca 750 kg. Med stockarna rätt lastade och fjäderinställningen i midjan rätt inställd så drar den ganska bra.
Som jag gör nu kör jag upp terrin på bilsläpkärran ock kopplar från midjestyrningen, drar alltså 2st släp efter bilen. Mkt enkelt att fakta med alltså.
Större vagn med griplastare skulle inte detta vara möjligt, om jag iofs inte skaffade större bilsläpkärran och bil, typ Navara. Liten hake är att min skog står inte riktigt i anslutning till gården.

   TS
Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

vedförsäljan  
#196380 Om du vill ha värde kvar,köp en källfall eller moheda/mowi bättre begangnad då dom är väldigt populära om du skulle ångra dig :P

Avatar Fallback

Re: Börja använda traktorn i skogen eller...

sveakatten  
#196395 Om du har bra bärighet på marken så är nog det smartaste att köpa en kärra till traktorn, den tar ju större plats men är ju starkare och stadigare än dom här små maskinerna. Men försök att få tag i något som är samma bredd som traktorn och har winch också. Ramstyrning är också ett +. Eftersom jag har så mycket mossar på vår mark så har jag inget annat alternativ än en bandmaskin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).