Föryngring

Markberedning innan avverkning

5 inlägg 3765 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markberedning innan avverkning

Konsult  
#195923 Har idag utfört en högläggning med minigrävare (1.7 ton) i en tät lövskärm. Skärmen lämnades för 10år sedan och det har nu kommit upp rikligt med gräs istället för självföryngrad gran.
För att besegra gräset så höglägger jag nu, vinteravverkar lövskärmen till vintern och planterar gran direkt till våren innan gräset tar sig ännu mer.
Måste säga att det gick bra att markbereda trots lövskärmen. Känns bra att ha markberedningen utförd innan avverkningen.
Vad tror ni, någon som prövat något liknande?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Markberedning innan avverkning

mashun02  
#195933 Låter spännande. Fundera om du skulle lämna ett glest förband med björk att dana granen. Även hjälpa mot ev vårfrost.

Avatar Fallback

Re: Markberedning innan avverkning

MNskog  
#195939 Jag skulle inte avverka skärmen direkt. Möjligen glesa ut den försiktigt.
Är det frostlänt är den viktig som frostskydd för plantorna och den hämmar dessutom gräsväxten.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning innan avverkning

finskpinne  
#195994 Jag skulle också gärna se att du provar att plantera under skärmen och sedan avverka skärmen när granarna har hunnit ifrån gräset och kommit igång på allvar. Borde ju vara rätt så optimala förutsättningar då för granarna.

Avatar Fallback

Re: Markberedning innan avverkning

Konsult  
#196070 Helt rätt. Jag kommer att lämna en lövskärm.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).