Uppvärmning

Värmepump VS Elda biobränslen

55 inlägg 34470 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Värmepump VS Elda biobränslen

snubblaren  
#195903 Känns som var och varannan tråd här spårar ur och börjar handla om värmepumpar 😈
Så tycker att vi kan diskutera detta här så det är samlat på ett ställe :)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

machonisti  
#195926 Inbiten vedeldare!

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

Hälge  
#195959 Också inbiten vedeldare =)
Ska man titta på det i ett större perspektiv så är el en alldeles för ädel vara för att användas till värme. I kärnkraftverk har man redan kastat 80% värme för att få ut 20% el. Sedan ställer man ner det "utbrända" bränslet i berget och måste fortsätta kyla i några hundra år....men använda den värmen är ju förbjudet.... Vi kastar för mycket värme och använder inte elen på ett bra sätt. Men som det är nu så finns det inget billigare att värma med än värmepump. Jag betalar nu 79 öre/kWh...inklusive allt....plus nätavgiften förståss.

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195971 Har man Fortums nät så har man en av de högsta nätavg. i Sverige,så då har man inte lust använda mer el än nödvändigt.
Nu har dom snart grävt ner all dyrservad luftledning så då ska dom höja nätavg. lite ytterligare för att täcka upp det som nästan inte behöver servas när det ligger i backen.

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195972 Det är inte riktigt gratis att gräva ner elen i backen, och den är inte helt underhållsfri. Avgrävningar är dyra att laga.

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

Robertberg  
#195975 Den som har grävt av kabeln får betala reparationen, om inte kabelutsättaren har missat kabeln vid utsättningen och sagt att det är fritt från kablar.

Användarvisningsbild

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

loppan  
#195976 Har man inte egen ved som en slags biprodukt från skogsbruket som nästan är gratis så är knappt vedeldning ekonomiskt försvarbart med en yttertemperatur över +5.
Under fem plus så är ekvationen en helt annan,då blir veden mer lönsam.
Har själv både vedpanna och luftvärmepump och pumpen har i höst kostat 4-5 kr per dygn i el.

Värmepumpar kan dock bli en dyr affär vid tex -15 grader,har grannar med dåliga erfarenheter av detta.
Fick en el faktura på 7000 kr i feb då elpatron gått mycket på den nyinstalerade 5 kw bergvärmepumpen.

Alltså plusgrader värmepump,minusgrader ved.

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195991
Mangan skrev:Det är inte riktigt gratis att gräva ner elen i backen, och den är inte helt underhållsfri. Avgrävningar är dyra att laga.

Garnterat billigare för nätägare att ha kabel nergrävd än att ha den hängande i luften.
Fortum har i alla år försvarat sig med ha så höga underhållskostnader p.g.a kuperad terräng och luftledning,så är den nedgrävd så är jag säker på att underhållet går till ett minimum av kostnad för att hålla stolpar,isolatorer,stag och ledningar i skick samt röja ledningsgator.
Nedfälld/körd ledning kostar också att laga om man jämför med avgrävd.

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

Storken  
#196026 Inbiten fliseldare! Har ca 45 ha skog där jag hämtar råvaran.

Hur man än gör så kostar uppvärmningen pengar,gäller bara att hålla ner driftkostnden...
Skulle nog aldrig kunna tänka mig att ha värmepump som huvudalternativ, såvida jag inte vore halvinvalid eller bodde i radhus där man inte har nåt svängrum alls... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196030
bengt.a skrev:
Mangan skrev:Det är inte riktigt gratis att gräva ner elen i backen, och den är inte helt underhållsfri. Avgrävningar är dyra att laga.

Garnterat billigare för nätägare att ha kabel nergrävd än att ha den hängande i luften.


Underhålleskostnaden minskar, kapitalkostnaden ökar. Tror du man har använt luftledning för att jävlas de senaste 100 åren? ;)

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

Husqy346  
#196060 Jag värmer huset 114 m3 5 rok med täljstenskamin en max 8 kw blir det riktigt kallt så måste vi sätta igång elementen varmvattnet tas ut av en vv beredare.

Användarvisningsbild

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

machonisti  
#196061 Bodde 12 år med täljstensugn som enda värmekälla i en liten stuga ca 80 m2. Nu bor jag i ett 70-tals tegelhus på 280 m2 med en gammal överförbränningspanna.

Gissa om det började gå ved!

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

snubblaren  
#196064 Borde inte det bästa vara att kombinera en luftvärmepump och sedan ha en kamin när det blir riktigt kallt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196066 http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/da ... 697102.svd

Angående geoenergi.

Ska själv bygga helrenovera inom en snar framtid och börjar således helt från scratch när det gäller värmesystem. Lutar åt jordvärmepump + kamin modell stor för min del. Svårt att räkna hem något annat tycker jag?

Avatar Fallback

Re: Värmepump VS Elda biobränslen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196095
Mangan skrev:
bengt.a skrev:
Mangan skrev:Det är inte riktigt gratis att gräva ner elen i backen, och den är inte helt underhållsfri. Avgrävningar är dyra att laga.

Garnterat billigare för nätägare att ha kabel nergrävd än att ha den hängande i luften.


Underhålleskostnaden minskar, kapitalkostnaden ökar. Tror du man har använt luftledning för att jävlas de senaste 100 åren? ;)

Ser kapitalkostnad mer som en engångsutgift och underhåll som beständigt,om man nu inte är nån ekonom för då ser det troligen helt annorlunda ut.
Blir väl värre för svalorna nu,hoppas att de har nån gen kvar i arvsmassan så att de klarar sig utan ledningarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).